Mýtny systém chcú vybudovať štyria záujemcovia

13. 03. 2008

Bratislava - Medzinárodné konzorcium Satways, v ktorom je zastúpená aj spoločnosť Slovak Telekom, a.s., sa rozhodlo nepredložiť svoju ponuku v tendri na dodanie komplexnej služby elektronického výberu mýta na Slovensku. Agentúru SITA o tom vo štvrtok informoval hovorca spoločnosti Siemens s.r.o. Tomáš Král s tým, že Siemens, ktorý bol takisto súčasťou uvedeného konzorcia, sa stal technologickým dodávateľom konzorcia SanToll. To sa zúčastňuje v tendri samostatne a stojí za ním francúzska spoločnosť Sanef.

"Na základe týchto skutočností konzorcium Satways prestalo existovať," uvádza sa v stanovisku zaslanom spoločnosťou Siemens. Členmi konzorcia boli Slovak Telekom, a.s., T-Systems Enterprise Services GmbH v zastúpení ich dcérskou spoločnosťou Satellic Traffic Management GmbH, Siemens s.r.o. a ABN Amro Bank N.V., Czech Republic & Slovakia, vlastniaca 100 % ABN Amro ETC B.V. "Partneri tejto skupiny dodávateľov nenašli spoločný konsenzus o podmienkach budúcej akcionárskej zmluvy," uvádza sa v stanovisku, ktoré agentúre SITA zaslal Slovak Telekom. Uchádzači mali ponuky do tendra na mýto predložiť práve do štvrtka 13. marca.

Rozpad Satways je veľkým prekvapením

Za veľké prekvapenie považuje generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného (VÚD) v Žiline Ľubomír Palčák rozpadnutie medzinárodného konzorcia Satways. V rozhovore pre agentúru SITA tak vo štvrtok reagoval na informáciu, že uvedené konzorcium ako jediné z piatich účastníkov tendra na elektronický výber mýta nepredložilo ponuku. Podľa riaditeľa VÚD išlo o silné konzorcium, v rámci ktorého boli silní a známi hráči z pohľadu výstavby celého mýtneho systému. Dôvody nekomentoval, poznamenal však, že v každom takomto združení môže dôjsť k podobnej situácii. "Nakoľko ide o projekty, ktoré sú nielen veľmi ekonomicky zaujímavé, ale aj ich riziká sú takisto veľké. Myslím si, že niektorí účastníci tohto rozpadnutého konzorcia budú rokovať s ďalšími konzorciami a ponúknu im svoje služby," uviedol ďalej Palčák.

O mýto sa uchádzajú štyria

Ponuku na vybudovanie a prevádzku systému elektronického výberu cestného mýta podali štyri skupiny firiem. ČTK o tom dnes informoval hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Marcel Jánošík, ktorá súťaž o zákazku za 20 miliárd korún bez dane z pridanej hodnoty vypísala. Mýtny systém by sa mal spustiť od januára 2009 pre nákladné automobily a autobusy.

"Nasledovať bude vyhodnocovanie ponúk, ktoré bude podľa predpokladov trvať šesť týždňov," dodal Jánošík. Kritériami pri vyhodnotení bude celková cena zákazky, efektívnosť výberu mýta a cena za rozšírenie siete v budúcnosti.

Ponuku na mýtny systém predložila skupina firiem vedená spoločnosťou Elektrovod Holding, konzorciá Slovakpass, SanToll a skupina Kapsch, ktorá prevádzkuje mýto napríklad aj v susednom Česku. Konzorcium firiem Satways ponuku nepodalo, dôvodom bol nesúhlas jedného z jeho štyroch členov s konečným projektom.

Diaľničná spoločnosť, ktorá má na starosti prevádzku a údržbu diaľnic v krajine, spustila súťaž na mýtny systém na tretí pokus vlani v septembri. Jej vedenie napriek zdržaniu predpokladá, že sa ho podarí spustiť v stanovenom termíne, víťaz súťaže však bude mať menej času na jeho testovanie. Celkovo by malo byť spoplatnených približne 2400 kilometrov ciest.

NDS predpokladá, že v roku naštartovania mýtneho systému vyberie za používanie diaľnic, rýchlostných ciest a ďalších spoplatnených komunikácií zhruba päť miliárd korún, v čom sú započítané aj príjmy z predaja diaľničných nálepiek. Vodiči osobných automobilov budú za jazdu po diaľniciach platiť naďalej formou nálepiek, na mýto by mali prejsť až okolo roku 2013. NDS vlani za nálepky utŕžila celkovo 2,5 miliardy korún.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Strategické investície sa majú zrýchliť, ale s rizikom oslabenia vlastníckych práv, poslanci prelomili prezidentkino veto

V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...

Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.