Bratislava - Elektronický mýtny systém podľa protestujúcich slovenských autodopravcov v prvé dva dni zlyhal, na čerpacích staniciach vraj tiež nie je dostatok palubných jednotiek. Tvrdili to dnes zástupcovia novej Únie autodopravcov Slovenska, ktorí na pondelok ohlásili protesty proti mýtu.
Prevádzkovateľ systému, spoločnosť SkyToll, akékoľvek problémy vylúčil. Slovensko v piatok spustilo elektronický mýtny systém, ktorý sa vzťahuje na vozidlá nad 3,5 tony.
"Vieme o tom, že prechádzalo cez Slovensko, tranzitovalo, 20 tureckých kamiónov, ktoré si chceli mýto kúpiť. (...). Od Trstenej nemohli nikde zohnať palubné jednotky. Údajne im spadol systém, potom ich nemohli registrovať," tlmočil výhrady dopravcov, ktorých stretli v Ružomberku, zástupca únie Rudolf Páleš. Dodal, že na jednej z púmp zas nemal zariadenie slúžiace na počítanie kilometrov prejazdených po spoplatnených úsekoch ani jeden kamión, vraj si palubné jednotky nemohli kúpiť.
"Jediná odstávka systému bola ešte dvanásť hodín pred spustením systému, počas ktorej sa noví prepravcovia nemohli do systému zaregistrovať, od polnoci 1. januára sme žiadne problémy nezaznamenali," povedala ČTK mediálna zástupkyňa spoločnosti SkyToll Lenka Lendacká. Dodala, že na všetkých trinástich pohraničných distribučných miestach je palubných jednotiek dostatok.
Podľa Lendackej by si mali prepravcovia vyberať také hraničné prechody, kde tieto jednotky možno zakúpiť. Upozornila, že všetky potrebné informácie, nielen o kontaktných či distribučných miestach, môžu zahraniční prepravcovia získať na stránke www.emyto.sk, ktorá informuje v šiestich jazykoch - slovenčine, poľštine, ruštine, angličtine, nemčine a maďarčine. O samotnom systéme uviedla, že "je plne funkčný, dá sa doň registrovať a palubné jednotky sú k dispozícii. "Preverovali sme to," dodala Lendacká.
"Doposiaľ sme neriešili žiadny priestupok, zo systému neprišla mobilným jednotkám mýtnej polície ani informácia, že by sa na cestách pohybovali kamióny bez palubných jednotiek," reagoval riaditeľ mýtnej polície.
Slovenskí autodopravcovia spustia v pondelok informačno-petičnú kampaň na vybraných čerpacích staniciach. Informovali o tom dnes na tlačovej besede zástupcovia Únie autodopravcov Slovenska - UNAS. "Naše stretnutie na čerpacích staniciach dňa 4. januára nie je namierené proti prevádzkovateľom čerpacích staníc ani občanom," povedal dnes za UNAS Jaroslav Polaček.
V štvorbodovej petícii, žiadajú zníženie spotrebnej dane z motorových palív na priemernú úroveň okolitých krajín, pozastavenie spustenia mýtneho systému až do doby prepracovania mapy spoplatnených ciest prvej triedy. "Vysokú spotrebnú daň totiž znášame na pleciach spoločne," skonštatoval Polaček.
Ďalej prostredníctvom petície žiadajú označiť všetky spoplatnené úseky ciest informačnou tabuľou na začiatku a konci úseku a znížiť cestnú daň ako kompenzáciu za zavedenie elektronického mýta. Tieto štyri požiadavky by podľa nich mala prerokovať vláda a parlament v skrátenom legislatívnom konaní. O pomoc pri pondelkovej akcii zástupcovia autodopravcov verejne požiadali políciu, ktorá by mala dohliadať na jej pokojný priebeh.
Okrem spomínaných štyroch bodov petície, majú autodopravcovia ďalších sedem požiadaviek, o ktorých chcú ale rokovať v januári. Medzi nimi je napríklad zvýšenie rozdielu výšky sadzby mýtneho v prospech ekologických vozidiel, či umožnenie platiť dopravcom skutočne prejazdené vzdialenosti a nie prejazdené celé úseky ciest alebo zrušenie všetkých výnimie pri platbách elektronického mýta.
Za okrúhly stôl by si chceli sadnúť so zástupcami ministerstva dopravy, ministerstva vnútra, zamestnávateľskými zväzmi, Zväzom logistiky a zasielateľstva SR, firmou Skytoll, zástupcami Žilinskej univerzity a ostatnými záujmovými a profesijnými zväzmi, ktorých sa problematika dotýka.
Keďže ide o rezortnú záležitosť, za vládu to komunikuje minister dopravy, uviedol k dnešnej akcii autodopravcov riaditeľ Tlačového a informačného odbor Úradu vlády SR Braňo Ondruš. "Je to v jeho (ministra dopravy) kompetencii a pán premiér do toho zasahovať nebude," povedal.
Mýto funguje od Nového roka, v prvý deň však bola premávka kamiónov pre štátny sviatok obmedzená. Bez obmedzení môžu jazdiť nákladné vozidlá po cestách až od piatku od desiatej večer.
Mýto narobilo v košickej MHD poriadny galimatiáš
Česi spustili mýto s pompou. My potichu
Dopravcovia chcú blokovať pumpy
Vážny hrozí pre mýto dopravcom žalobami
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov pozemkov. Parlament jej veto prelomil bez väčšieho zaváhania.
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú vysporiadané. Tvrdí, že bezodplatné vyvlastnenie pozemkov nebolo realizovateľné.
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú...
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.