Mýtny test potvrdil pochybnosti dopravcov

Kontrolné meranie výberu mýta ukázalo, že systém je nepresný, tvrdí Únia autodopravcov. Prevádzkovateľ aj rezort dopravy systém obhajujú.

Košice - Kontrola funkčnosti mýtneho systému potvrdila chyby pri účtovaní mýta. Vyplýva to z výsledkov testu, ktorý urobili Únia autodopravcov Slovenska (UNAS) a ministerstvo dopravy.

Rozdiely v meraniach

Kontrolné vozidlo s dvoma palubnými jednotkami a navigačným systémom GPS malo počas testu prejsť tri trasy so štrnástimi najproblémovejšími spoplatnenými úsekmi Košického a Prešovského kraja.

Výsledky z paralelného merania analyzovali a porovnali s faktúrami od firmy SkyToll, ktorá mýtny systém prevádzkuje.

Z analýzy vyplýva, že kontrolné vozidlo prešlo viac ako 213 kilometrov, z čoho bolo chybne účtovaných 8,494 kilometra, teda 3,924 percenta z celkovej dĺžky.

„Napriek tomu, že neprešlo podľa pripravenej metodiky päť kontrolovaných úsekov, v šiestich prípadoch sa deklarované rozdiely v neprospech autodopravcov potvrdili. K nim pribudli ďalšie dva prípady zlého účtovania. Test jednoznačne dokázal, že systém výberu mýta je nepresný a nespravodlivý,“ tvrdí predseda UNAS­u Jaroslav Polaček.

SkyToll test spochybnil

SkyToll výsledky testu spochybnil. Podľa hovorcu Antona Bódisa firma prijala vlani 2400 reklamácií, čo je pri 120-tisíc vozidlách, ktoré sú mesačne na cestách, menej ako 0,05 percenta.

„Oprávnených reklamácií je menej ako šesť tisícin percenta.“

UNAS poukazuje na chyby pri účtovaní mýta od jeho spustenia do prevádzky v januári minulého roku. Prečo teda SkyToll tieto informácie doteraz verejne nedementoval?

Podľa Bódisa sa majú riešiť návrhy dopravcov na pôde Komisie pre efektívnosť výberu mýta. „Všetky konštruktívne pripomienky a návrhy priebežne vyhodnocujeme.

Únia autodopravcov dáva prednosť vystúpeniam pred médiami a všeobecnými formuláciami ako – mýto nefunguje, treba ho zrušiť. Považujeme reakcie na tento druh vágnych obvinení za zbytočnú stratu času.“

Ministerstvo dopravy tvrdí, že výsledky testu zodpovedajú tolerancii nepresností v zmluve medzi SkyToll a Národnou diaľničnou spoločnosťou.

„Koeficient rozpoznania mýtnych transakcií testovacích jázd bol 99,17 percenta. Ukazovateľ má byť podľa zmluvy plnený na minimálne 95 percent, takže bol splnený,“ vraví hovorca Ľubomír Tuchscher.

Komisia je nefunkčná?

Polaček podobné reakcie očakával. „Cieľom testu nebolo urobiť kompletný, celoplošný audit, ale potvrdiť naše dlhodobé zistenia, že mýtny systém vykazuje chybovosť. Z úsekov, ktoré sme označili ako problémové, sa všetky potvrdili.“

Spochybnil tiež údaj o počte reklamácií. SkyToll podľa neho neeviduje všetky, napríklad výmenu zlej palubnej jednotky za novú.

„Vyzvali sme SkyToll, aby nám predložil zoznam všetkých reklamácií. Nereagoval. Naopak, my máme dokazovať, že nie všetky reklamácie sú zaevidované. “

Komisia, na ktorú sa odvoláva SkyToll i ministerstvo, je podľa Polačeka nefunkčná. Od septembra minulého roka zasadala štyrikrát.

„Je to strata času, formálna záležitosť. Keby fungovala, cez ňu by mali ísť všetky legislatívne zmeny. Neviem o tom, že by o nejakých rokovala,“ vraví Polaček.

Únia naďalej trvá na celoplošnom audite mýta, ktoré by mal robiť nezávislý audítor. Nevylučuje, že keď nedôjde k náprave, siahne po radikálnejších protestoch.

„Stojí nás veľa námahy presvedčiť dopravcov, aby nešli štrajkovať už počas majstrovstiev sveta v hokeji,“ dodal Polaček.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Doležal má recept na zrýchlenie výstavby diaľnic - vyvlastnenie

Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...

Zmena cestného zákona môže pomôcť vyvlastniť pozemky pod diaľnicami

MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...

Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...

Otrasy z cesty sa prenášajú na môj dom. Ktorý úrad má povinosť nariadiť nápravu?

Pri našom dome vedie cesta 1. triedy. V poslednej dobe sa stav komunikácie zhoršil natoľko, že pri...

Čo je to jednoduchá stavba podľa stavebného zákona?

Stavebný zákon definuje takzvané "jednoduché stavby". Pozor, pod pojmom "drobné stavby" rozumie...

Čo je to drobná stavba podľa stavebného zákona?

Prečo rozlišovať, čo je a čo nie je drobná stavba? Pretože na drobné stavby nie je potrebné...

Sused chce postaviť dom 1 meter od môjho pozemku. Čo sa dá robiť?

Pokiaľ Váš sused ešte nemá vydané územné rozhodnutie resp. stavebné povolenie, uplatnite aktívne...