Mýto by bolo porovnateľné so susedmi bez polovice ciest I. triedy

15. 01. 2010

Pri porovnaní s okolitými krajinami a pri zohľadnení ceny mýta a hustoty cestnej siete je nový mýtny systém SR aj po znížení spotrebnej dane na naftu stále drahší ako napríklad v Česku, Rakúsku či Nemecku. Na Slovensku kamionista v priemere zaplatí viac o 20 %. Pre TASR to konštatoval analytik UniCredit Bank Dávid Dereník.

"Aj po znížení spotrebnej dane na naftu o 11,3 centu potrebujeme zosekať polovicu spoplatnených ciest I. triedy, aby sme boli rovnako drahí ako Česko a Rakúsko," upozornil ekonóm na margo zmeny, ktorú dnes schválil vládny kabinet. Jej dôsledkom by malo byť zlacnenie nafty na čerpacích staniciach o 13 centov na liter.

Pôvodne avizovaná zmena mala pritom znížiť daň na naftu len o 9 centov. V takom prípade by musela vláda podľa analytika vypustiť zo zoznamu spoplatnených úsekov dokonca až dve tretiny ciest I. triedy, aby sme boli porovnateľní so susednými krajinami Českom a Rakúskom.

"Zníženie spotrebnej dane na naftu v realite prináša prepravcom určité zlacnenie mýta. Ak sa prepravca na svojej trase pohybuje výlučne po spoplatnených úsekoch, ušetrí približne pätinu nákladov na mýto," priblížil Dereník. Zvyšných 80 % je tak naďalej jeho záťažou. Spomínaná zľava sa pritom zvyšuje s každým kilometrom na nespoplatnenom úseku, kde ťaží z lacnejšej nafty. "Ak by teoreticky prešiel polovicu cesty po spoplatnených cestách a polovicu po nespoplatnených, ušetrí približne 40 % z ceny mýta," dodal analytik.

Dereník zároveň upozornil, že zníženie spotrebnej dane na naftu spôsobí výpadok príjmov štátneho rozpočtu a budúca vláda bude nútená sa s týmto negatívnym efektom popasovať. Na druhej strane ho však môže čiastočne kompenzovať vyšší záujem dopravcov z okolitých krajín o lacnejšiu slovenskú naftu. "Tým, že sa ceny nafty dostanú pod cenu v Českej republike a Maďarsku, je možné, že sa časť zníženia príjmu vykompenzuje vyššími nákupmi susedov u nás," zdôraznil.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.

Vysporadúvajú pozemky pod obecnými cestami

NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...

Vláda odklepla Doležalovu novelu cestného zákona. Dočkáme sa diaľnice do Košíc?

Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...

Zmenou cestného zákona sa umožní vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami

Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...

Kauza Machnáč: Pamiatka chátra, súkromníkovi ju chcú vyvlastniť

Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...

Doležal má recept na zrýchlenie výstavby diaľnic - vyvlastnenie

Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...

Zmena cestného zákona môže pomôcť vyvlastniť pozemky pod diaľnicami

MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...

Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...