Pri porovnaní s okolitými krajinami a pri zohľadnení ceny mýta a hustoty cestnej siete je nový mýtny systém SR aj po znížení spotrebnej dane na naftu stále drahší ako napríklad v Česku, Rakúsku či Nemecku. Na Slovensku kamionista v priemere zaplatí viac o 20 %. Pre TASR to konštatoval analytik UniCredit Bank Dávid Dereník.
"Aj po znížení spotrebnej dane na naftu o 11,3 centu potrebujeme zosekať polovicu spoplatnených ciest I. triedy, aby sme boli rovnako drahí ako Česko a Rakúsko," upozornil ekonóm na margo zmeny, ktorú dnes schválil vládny kabinet. Jej dôsledkom by malo byť zlacnenie nafty na čerpacích staniciach o 13 centov na liter.
Pôvodne avizovaná zmena mala pritom znížiť daň na naftu len o 9 centov. V takom prípade by musela vláda podľa analytika vypustiť zo zoznamu spoplatnených úsekov dokonca až dve tretiny ciest I. triedy, aby sme boli porovnateľní so susednými krajinami Českom a Rakúskom.
"Zníženie spotrebnej dane na naftu v realite prináša prepravcom určité zlacnenie mýta. Ak sa prepravca na svojej trase pohybuje výlučne po spoplatnených úsekoch, ušetrí približne pätinu nákladov na mýto," priblížil Dereník. Zvyšných 80 % je tak naďalej jeho záťažou. Spomínaná zľava sa pritom zvyšuje s každým kilometrom na nespoplatnenom úseku, kde ťaží z lacnejšej nafty. "Ak by teoreticky prešiel polovicu cesty po spoplatnených cestách a polovicu po nespoplatnených, ušetrí približne 40 % z ceny mýta," dodal analytik.
Dereník zároveň upozornil, že zníženie spotrebnej dane na naftu spôsobí výpadok príjmov štátneho rozpočtu a budúca vláda bude nútená sa s týmto negatívnym efektom popasovať. Na druhej strane ho však môže čiastočne kompenzovať vyšší záujem dopravcov z okolitých krajín o lacnejšiu slovenskú naftu. "Tým, že sa ceny nafty dostanú pod cenu v Českej republike a Maďarsku, je možné, že sa časť zníženia príjmu vykompenzuje vyššími nákupmi susedov u nás," zdôraznil.
Za čo sa platí mýto? Za vstup alebo za prejazd spoplatneného úseku?
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov pozemkov. Parlament jej veto prelomil bez väčšieho zaváhania.
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú vysporiadané. Tvrdí, že bezodplatné vyvlastnenie pozemkov nebolo realizovateľné.
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú...
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.