Mýto by bolo porovnateľné so susedmi bez polovice ciest I. triedy

15. 01. 2010

Pri porovnaní s okolitými krajinami a pri zohľadnení ceny mýta a hustoty cestnej siete je nový mýtny systém SR aj po znížení spotrebnej dane na naftu stále drahší ako napríklad v Česku, Rakúsku či Nemecku. Na Slovensku kamionista v priemere zaplatí viac o 20 %. Pre TASR to konštatoval analytik UniCredit Bank Dávid Dereník.

"Aj po znížení spotrebnej dane na naftu o 11,3 centu potrebujeme zosekať polovicu spoplatnených ciest I. triedy, aby sme boli rovnako drahí ako Česko a Rakúsko," upozornil ekonóm na margo zmeny, ktorú dnes schválil vládny kabinet. Jej dôsledkom by malo byť zlacnenie nafty na čerpacích staniciach o 13 centov na liter.

Pôvodne avizovaná zmena mala pritom znížiť daň na naftu len o 9 centov. V takom prípade by musela vláda podľa analytika vypustiť zo zoznamu spoplatnených úsekov dokonca až dve tretiny ciest I. triedy, aby sme boli porovnateľní so susednými krajinami Českom a Rakúskom.

"Zníženie spotrebnej dane na naftu v realite prináša prepravcom určité zlacnenie mýta. Ak sa prepravca na svojej trase pohybuje výlučne po spoplatnených úsekoch, ušetrí približne pätinu nákladov na mýto," priblížil Dereník. Zvyšných 80 % je tak naďalej jeho záťažou. Spomínaná zľava sa pritom zvyšuje s každým kilometrom na nespoplatnenom úseku, kde ťaží z lacnejšej nafty. "Ak by teoreticky prešiel polovicu cesty po spoplatnených cestách a polovicu po nespoplatnených, ušetrí približne 40 % z ceny mýta," dodal analytik.

Dereník zároveň upozornil, že zníženie spotrebnej dane na naftu spôsobí výpadok príjmov štátneho rozpočtu a budúca vláda bude nútená sa s týmto negatívnym efektom popasovať. Na druhej strane ho však môže čiastočne kompenzovať vyšší záujem dopravcov z okolitých krajín o lacnejšiu slovenskú naftu. "Tým, že sa ceny nafty dostanú pod cenu v Českej republike a Maďarsku, je možné, že sa časť zníženia príjmu vykompenzuje vyššími nákupmi susedov u nás," zdôraznil.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Vláda odklepla Doležalovu novelu cestného zákona. Dočkáme sa diaľnice do Košíc?

Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...

Zmenou cestného zákona sa umožní vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami

Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...

Kauza Machnáč: Pamiatka chátra, súkromníkovi ju chcú vyvlastniť

Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...

Doležal má recept na zrýchlenie výstavby diaľnic - vyvlastnenie

Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...

Zmena cestného zákona môže pomôcť vyvlastniť pozemky pod diaľnicami

MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...

Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...