Ceny lístkov v autobusoch skáču od začiatku roka hore-dole ako na hojdačke. S cestovným na diaľkových linkách zamávalo od januára zavedenie mýta a následne zásahy vlády na tlmenie jeho dosahov.
Študenti cestujúci do škôl či ľudia do zamestnania naprieč Slovenskom sa tak každý týždeň dozvedajú nové ceny. Mýto od januára platili všetky autobusy na viac ako dvoch tisíckach kilometrov ciest a diaľnic. Dopravcovia preto ceny lístkov zdvíhali. Keď vláda zrazu ohlásila zlacnenie nafty a hlavné cesty dočasne spod mýta oslobodila, ceny zasa znižovali.
Cenovému hokeju tak ešte nie je koniec. O pár dní totiž štát znovu zavedie mýto po dočasnom vyše mesačnom odpustení aj na cestách prvej triedy a dopravcovia budú nanovo prepočítavať, ako veľmi ich mýto zasiahlo. Cestovné ľuďom znova upravia.
Ako prví už od začiatku januára dvíhali ceny najmä malí autobusoví dopravcovia o približne 10 až 20 percent. "Najprv sme zvýšili ceny o necelých 20 percent, potom sme znížili nárast na 15 percent," vysvetlil Ján Ulický, autobusový dopravca z Klenovca.
Dopravcovia súčasne uvažujú nad ďalším zdražovaním. "Keď sa začne napríklad od marca opäť platiť aj za cesty prvej triedy, budeme musieť dvíhať ceny znovu. Cestovné z Banskej Bystrice do Bratislavy sme pritom zvýšili z pôvodných 8,50 eura (256 Sk) na 9,90 eura (298 Sk)," povedal Stanislav Hríbik, majiteľ dopravnej spoločnosti z Banskej Bystrice.
Menšie spoločnosti, ktoré majú jednu-dve linky, vozia ľudí stále lacnejšie než veľkí dopravcovia, aby nalákali cestujúcich. Ich ceny sa tak často pohybujú na hrane únosnosti. Zlacnenie nafty po zásahu vlády do spotrebnej dane im teda nepomohlo natoľko, aby udržali minuloročné cestovné.
"Nižšie ceny nafty nám pomôžu ako mŕtvemu kožuch. To môže zalepiť oči iba tým, čo nepodnikajú v doprave," doplnil Hríbik. Kým vlani platil za cesty cez nálepky ročne na autobus 940 eur (28-tisíc Sk), tento rok mýto vyjde podľa odhadov na 16-tisíc eur (482-tisíc Sk). Navyše ceny nafty sa môžu v ďalších mesiacoch meniť, aj rásť, podľa toho, za koľko sa bude predávať ropa.
Väčší dopravcovia ako napríklad podniky SAD zvýšili doteraz cestovné priemerne o 7 až 10 percent. Po zlacnení nafty však niektoré pripravujú znižovanie cien.
"V súvislosti so zlacnením nafty chceme ceny upravovať smerom dole. Urobíme tak hneď, ako budeme presne vedieť prepočítať dosah mýta," doplnila Eva Vozárová, hovorkyňa bratislavského dopravcu Slovak Lines. Cestovné z Banskej Bystrice do Bratislavy autobusmi Slovak Lines pritom teraz vyjde na 10,5 eura (316 Sk).
Mýto pocítili súčasne najmä ľudia, ktorí cestujú na rôzne zľavy - študenti, dôchodcovia či invalidi. Dopravcovia totiž okrem zvyšovania bežného cestovného obmedzujú zľavy. "Pôvodnú 45-percentnú zľavu pre školákov či dôchodcov na diaľkových linkách sme znížili na 35 percent," dodal Marek Modranský z SAD Zvolen. Zvolenský dopravca dvíhal ceny v januári, keď už počítal aj s lacnejšou naftou. O ďalších zmenách tak najbližšie neuvažuje.
Regionálne linky zatiaľ mýto nepostihlo. Tam je totiž cestovné regulované - určujú ho samosprávne kraje. Majú pod palcom prímestskú dopravu - linky v okolí miest do 100 kilometrov. Regionálne spoje pritom využívajú tisícky ľudí na denné dochádzanie do práce či škôl. Kraje zatiaľ čakajú, kým im dopravcovia povedia, koľko ich vlastne mýto vyjde. Potom sa rozhodnú, či ho zaplatia z krajskej kasy, alebo jeho časť prenesú do cien lístkov.
Karanténa na mýto už stála šesť miliónov
Chcel obísť mýto, ledva si zachránil život
Starostovia podporili košický dopravný podnik v boji proti mýtu
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov pozemkov. Parlament jej veto prelomil bez väčšieho zaváhania.
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú vysporiadané. Tvrdí, že bezodplatné vyvlastnenie pozemkov nebolo realizovateľné.
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú...
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.