Mýto môže zvýšiť daň z áut

Ani polovičné sadzby mýta za autobusy na linkách do 100 kilometrov sa župám nepáčia. Hrozia zvýšením daní.

Bratislava - Spor medzi štátom a župami pre mýto vrcholí. Samosprávne kraje sa nechcú zmieriť s tým, že by autobusy do 100 kilometrov, ktoré majú na starosti, mali platiť mýto. „Predpokladané náklady samosprávnych krajov pre zavedenie mýta sú ročne vo výške 4,3 milióna eur," povedala Zuzana Bobriková, hovorkyňa predsedu Košického kraja.

Združenie žúp SK8 preto ministra dopravy Ľubomíra Vážneho včera požiadalo o pomoc:  buď mýto pre autobusy zruší, alebo nech ho župám vykompenzuje. Kraje si to predstavujú tak, že im štát dá väčšie percento z dane z príjmov fyzických osôb.

Ak to štát neurobí, dopadne mýto takto: „Kraje budú musieť tento fakt zohľadniť vo svojich rozpočtoch a hľadať zdroje cez zvýšené cestovné alebo zvýšenú daň z motorových vozidiel," povedala Bobriková.

Prednedávnom zrušenie mýtneho pre prímestské autobusy prisľúbil premiér Robert Fico. Následne minister Vážny navrhol pre prímestskú dopravu nižšie mýto ako pre ostatné autá nad 3,5 tony. Župám sa nepáčilo ani to. Vážny ich pripomienky vzal na vedomie, ale návrh ministerstva pôjde podľa hovorcu rezortu Stanislava Jurikoviča do vlády bez nich.

Župy prípadné vplyvy analyzujú

Keď sme sa pýtali jednotlivých žúp na vplyv mýta, niektoré aspoň nateraz nerátajú so zdražením cestovného. „Cestovné začiatkom roka nezvyšujeme, stav po prvých mesiacoch dôkladne rozanalyzujeme, aby sme presne vedeli, aké budú vplyvy mýtneho," povedala hovorkyňa Trenčianskeho samosprávneho kraja Vlasta Henčelová.

Niektoré župy sa ešte nerozhodli. Bratislavský kraj napríklad  musí počkať na schvaľovanie rozpočtu na budúci rok. A to bude robiť už nové zastupiteľstvo, ktoré sa ustanoví deň pred Vianocami.

Podľa návrhu ministerstva dopravy za jeden kilometer, ktorý prímestský autobus prejde po ceste prvej triedy, môže od budúceho roku zaplatiť od dvoch do ôsmich centov bez DPH. To je zhruba 50-percentná zľava oproti pôvodným sadzbám.

Poukazujú na diskrimináciu

Opozičný poslanec Ivan Štefanec upozorňuje, že ak náklady na mýto budú platiť župy priamo zo svojho rozpočtu, poskladajú sa na to všetci daňoví poplatníci a nielen tí, čo autobusmi naozaj cestujú. Súhlasí s návrhom, aby dostali zvýšené náklady naspäť od štátu, a to z výberu mýta.

Tak nezdražie ani cestovné a ani nebudú rozdiely medzi autobusmi a inými autami nad 3,5 tony. Nákladní dopravcovia totiž upozorňujú, že navrhované zľavy len pre autobusy nie sú spravodlivé.

Rozdiely medzi kamiónmi a autobusmi nerobia napríklad v susednom Česku. „Mýtnej povinnosti podliehajú všetky autá nad 12 ton. Tarify sa určujú len podľa emisnej triedy vozidla či počtu náprav," povedal David Šimoník, hovorca projektu Myto CZ.

Podobne je to podľa stránky rakúskej národnej diaľničnej spoločnosti - Asfinag. V Rakúsku platia mýto autá od 3,5 tony rovnako, ako to bude na Slovensku.

Hovorca ministerstva dopravy Stanislav Jurikovič tvrdí, že až vylúčenie autobusov z platenia mýta by bolo diskriminačné.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Vláda odklepla Doležalovu novelu cestného zákona. Dočkáme sa diaľnice do Košíc?

Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...

Zmenou cestného zákona sa umožní vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami

Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...

Kauza Machnáč: Pamiatka chátra, súkromníkovi ju chcú vyvlastniť

Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...

Doležal má recept na zrýchlenie výstavby diaľnic - vyvlastnenie

Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...

Zmena cestného zákona môže pomôcť vyvlastniť pozemky pod diaľnicami

MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...

Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...