Od prvej sekundy Nového roka začali platiť v košickej MHD zmeny. Vyžiadalo si ich zavedenie elektronického mýta. Asi najviac sa dotkli spojov do U. S. Steelu (USSK). Ľudia musia pri kruhovom objazde na Moldavskej ceste prestúpiť do električiek a na vstupnom areáli USSK opäť nasadnú do autobusov (aj tých istých, čo ich predtým dopravili na Moldavskú!), ktoré ich potom rozvezú do prevádzok. DPMK sľubuje, že ide o dočasné riešenie, ktoré sa 4. januára zmení.
Asi najviac sú nabrúsení pracovníci U. S. Steel
Košice - Od včerajšieho rána vládol na Moldavskej ceste zmätok, cestujúci hromžili. Tentoraz však nie na DPMK, ale na ministerstvo dopravy kvôli zavedeniu mýta.
Opatrenia z dielne DPMK nemilo prekvapili mnohých, ktorí sa vybrali včera do práce v USSK, o ničom totiž netušili.
„Ráno som išiel autobusom 'RA' do roboty, musel som vystúpiť na Moldavskej ceste," posťažoval sa nám Miroslav z Ťahanoviec. „Električka nás odviezla pred vstupný areál podniku, tam prišiel o chvíľu ten istý autobus, ktorý ma viezol z Ťahanoviec, ním sme potom išli na prevádzky. Má to logiku? Veď nás mohol odviezť priamo."
Nemohol, lebo tak by musel ísť po elektronickým mýtom spoplatnenej rýchlostnej ceste, čomu sa však vyhol tým, že od Moldavskej išiel prázdny k USSK okľukou po nespoplatnených bočných cestách.
Na Moldavskej ceste pri kruhovom objazde stáli včera popoludní tri dispečerské vozidlá DPMK, ľudia vystupujúci z liniek, smerujúcich predtým priamo do USSK, sa dispečerov pýtali, čo majú robiť ďalej. Všetci dostávali tú istú odpoveď, aby nastúpili do pristavených posilových električiek.
„Veríme, že to naozaj potrvá iba do 3. januára, je tu zmätok, ľudia sú poriadne napálení a podráždení," povedal nám jeden z dispečerov. Na zastávke sa medzitým nazbieral slušný zástup ľudí, ktorí išli na zmenu do USSK.
„Je to teda poriadna blbosť, čo museli kvôli mýtnemu vymyslieť v DPMK," uľavoval si pri nastupovaní do posilovej električky na Moldavskej starší chlapík. „Minister Vážny by mal prísť do Košíc a vyskúšať si to na vlastnej koži," pridal sa k nemu kolega, ďalší súhlasne pritakávali.
V súvislosti s mýtom DPMK zajtra rozhodne, v akom rozsahu budú pokračovať prípadné úpravy od 4. januára.
„Pokiaľ sa situácia nezmení, čiže pokiaľ nedôjde k úprave legislatívy, DPMK bude hľadať aj ďalšie spôsoby znižovania nákladov, napríklad úpravou cestovných poriadkov ďalších liniek," uviedol na margo zmien kvôli mýtu generálny riaditeľ DPMK Michal Tkáč.
V prípade DPMK sa zavedenie mýta vzťahuje na asi 50 percent liniek. Takzvané palubné jednotky, evidujúce prejazdy po spoplatnených úsekoch ciest, treba namontovať do 219 vozidiel DPMK. Náklady s tým súvisiace, ale aj s platením polovičného mýta oproti nákladným dopravcom, ktoré pre dopravné podniky v SR odsúhlasilo ministerstvo dopravy, vyčíslil DPMK na 105 500 eur.
Hovorkyňa DPMK Monika Murová nás včera informovala, že po 3. januári sa rozsah opatrení určite zmení.
„Snahou DPMK je minimalizovať ich, avšak dôsledkom súčasného linkového vedenia, keď množstvo autobusových liniek kopíruje električkovú trať do U. S. Steel, bude neeefektívne vynakladanie prostriedkov na mýtne poplatky. Ak by došlo k aplikácii prestupného systému aj na linky, premávajúce do Pereša, Lorinčíka, Šace a U. S. Steel, bolo by možné tieto náklady minimalizovať."
Opýtali sme sa, či opatrenia súvisia s tým, že DPMK nestihol včas vybaviť autobusy palubnými jednotkami a koľko vozidiel ich už má namontovaných.
„DPMK sa snažil v uplynulých týždňoch o to, aby ako mestský dopravca nebol povinný platiť mýto. V konečnom dôsledku totiž zvýšené náklady DPMK zaplatia všetci Košičania. Keďže naša iniciatíva na vyňatie DPMK, respektíve mestských úsekov ciest z povinnosti platiť mýto, nebola do 30. decembra úspešná, museli sme pristúpiť k dočasnej úprave trás liniek, pokiaľ nebude palubnými jednotkami vybavený dostatočný počet autobusov."
K dnešnému dňu, podľa informácií z DPMK, by malo mať namontované palubné jednotky minimálne 80 vozidiel. Vedenie DPMK tvrdí, že spomedzi všetkých mestských dopravcov v SR sa ich mýtne dotkne najviac.
„Palubnými jednotkami musíme vybaviť všetkých vyše 200 autobusov," zdôraznila hovorkyňa DPMK. „Navyše sme očakávali, že Národná diaľničná spoločnosť, respektíve ministerstvo dopravy prehodnotí svoje rozhodnutie, najmä ak za ostatné dva mesiace ministerstvo dvakrát novelizovalo vyhlášku, určujúcu spoplatnené úseky. Palubné jednotky sme nedali do autobusov namontovať skôr preto, lebo sme chceli ušetriť peniaze daňových poplatníkov. Ak by ministerstvo koncom roka rozhodlo o vyňatí mestských dopravcov či spoplatnených mestských úsekov ciest z povinnosti platiť mýto, finančné prostriedky na inštaláciu palubných jednotiek by boli vynaložené zbytočne, a DPMK by ich nikto už nevrátil."
Všetky spoje linky č. 12 premávajú len po zastávku Podnikateľská v Barci, kde je zabezpečený prestup na linku náhradnej dopravy X12 do Šebastoviec. Odchody linky X12 zo Šebastoviec sú podľa cestovného poriadku linky č. 12.
Linky 20, 25, 52L, RA3, RA4, RA5, RA6 a RA7 v smere z mesta končia na zastávke SOŠ automobilová (Moldavská cesta). Ďalej je zabezpečená náhradná doprava - do Šace (linka 20): prestup na posilnenú električkovú linku R1, pri Vstupnom areáli USSK prestup na posilnenú linku č. 26; do Poľova (linka 25): prestup na posilnenú električkovú linku R1, na zastávke Poľov-rázcestie prestup na kyvadlovú dopravu X25 do Poľova; do Pereša a Lorinčíka (linka 52L): prestup na posilnenú električkovú linku R1, na zastávke Perešská prestup na kyvadlovú dopravu X52 na Pereš a do Lorinčíka; do USSK: prestup na posilnenú električkovú linku R1, ktorá bude nadväzovať aj na spoje RA.
Linka 21 bude premávať medzi zastávkami SOŠ automobilová a EZ elektrosystémy po obchádzkovej trase cez Valaliky. Nebude obsluhovať zastávky Moldavská, obchodné centrá, Pereš vodojem, Perešská, Poľov rázcestie a Ludvíkov dvor.
Linky 26P a RA2 nebudú premávať. Cestujúcim DPMK odporúča využiť linky náhradnej dopravy X25 a X52 a prestup na električku linky R1 a autobus linky 26.
Linky 23 a N3 budú premávať bez zmeny trasy. Na linke 23 pri zdvojených posilových spojoch však pôjde iba neskorší z nich.
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov pozemkov. Parlament jej veto prelomil bez väčšieho zaváhania.
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú vysporiadané. Tvrdí, že bezodplatné vyvlastnenie pozemkov nebolo realizovateľné.
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú...
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.