Mýto nebude zadarmo

Mýtny systém je spôsob výberu dane, ktorý si štát musí kúpiť. Premiér Robert Fico hovorí, že za stavbu a prevádzku elektronického výberu mýta nezaplatí štát nič. Nie je to pravda.

Bratislava - Súťaž o to, kto a za koľko postaví a sprevádzkuje elektronické mýto na Slovensku, vrcholí. Zo štyroch uchádzačov sú vyradené tri lacnejšie ponuky. Cenový rozdiel medzi najdrahšou a najlacnejšou je vyše 6 miliárd korún (200 milió­nov eur). Názor, že štát zaplatí za stavbu a prevádzku mýtneho systému o miliardy korún viac, ako by musel, označil premiér Robert Fico za nezmysly. Elektronický výber mýta totiž podľa neho nebude Slovensko stáť nič.

Mýto zaplatí štát

„Toto je tender, kde ten, kto ho vyhrá, zainvestuje komplet všetky peniaze do výstavby elektronického mýta a potom na základe podmienok, ktoré bude mať dohodnuté v zmluve, bude mať časť z výberu mýta naspäť,“ povedal v stredu premiér.

Analytik INEKO Peter Goliaš však vysvetľuje, že aj príjmy z mýta, z ktorých chce premiér víťazného investora vyplatiť, sú štátnymi peniazmi. „Budúce príjmy z mýta by mohli byť príjmami verejných financií. Čím viac si z nich odkrojí súkromný investor, tým menej peňazí ostane štátu.“ povedal.

Premiérovi by preto malo záležať na tom, koľko z verejných zdrojov skončí na účtoch súkromnej firmy, ktorá mýto postaví. Ide totiž o občanov. „Zodpovedná vláda by mala vybrať najlepšieho dodávateľa, aby ľudia používajúci diaľnice neplatili zbytočne veľa,“ dodal Goliaš.

Víťaza vyplatia z mýta

Štát má svoje peniaze z výberu mýta isté. „Mýto sa vyberá pre štát, to znamená, že my z tých peňazí absolútne nič nevidíme,“ vysvetľuje Sylvia Košťálová, hovorkyňa rakúsko­slovenského konzorcia Kapsch. Poplatok za používanie spoplatnených ciest môžu prepravcovia zaplatiť vopred alebo až po tom, čo tieto cesty použijú. „Dopredu to je ako s mobilom, že si kartu alebo palubnú jednotku dobijete nejakým kreditom,“ povedala. Potom sa pri používaní spoplatnených ciest kredit odratúva v prospech Národnej diaľničnej spoločnosti.

Zinkasovať mýto možno aj inak. „Prepravcovi príde faktúra, konečná suma sa zrazí z jeho účtu a prevedie Národnej diaľničnej spoločnosti,“ dodala.

Premiér cíti PR

Premiér v stredu v Topoľčanoch k téme mýta pridal aj obvinenie „jedného denníka“, že v tendri nadŕža jednému zo súťažiacich. „To sa mám teraz pozrieť, aké je zahraničné vlastnícke pozadie toho denníka a potom to mám dať dohromady s tou firmou, ktorej robí PR?“ položil si otázku premiér. Neskôr vysvetlil, že časť vlastníckeho podielu v tomto denníku patrí firme z tej istej krajiny ako konzorcium, ktorému to médium pomáha.

Myslel na denník SME. Je to totiž jediný slovenský denník, ktorý nemá len jedného vlastníka a jediný, ktorý v posledných dňoch kritizoval prácu výberovej komisie.

Ktorého účastníka tendra však premiér myslel, nie je jasné. Majiteľom firmy Petit Press, ktorá vydáva SME, je slovenský podnikateľ žijúci v Prahe Peter Vajda a nemecký vydavateľ Verlagsgruppe Passau. Nemeckého alebo českého člena však nemá ani jedno konzorcium, ktoré bolo vo finále mýtneho tendra. Sú tam len firmy z Rakúska, zo Švajčiarska, z Talianska, Poľska, Slovenska, Švédska, Portugalska a Argentíny.

Nemecký je len koncern Siemens, ktorý avizoval, že sa chce stať technologickým dodávateľom francúzsko-slovenského konzorcia SanToll, ktoré ako jediné vládna výberová komisia z tendra nevyhodila. Denník SME pritom upozorňoval na okolnosti, za ktorých boli vylúčení súťažiaci s lacnejšou ponukou.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Strategické investície sa majú zrýchliť, ale s rizikom oslabenia vlastníckych práv, poslanci prelomili prezidentkino veto

V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...

Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.