Mýto nebude zadarmo

Mýtny systém je spôsob výberu dane, ktorý si štát musí kúpiť. Premiér Robert Fico hovorí, že za stavbu a prevádzku elektronického výberu mýta nezaplatí štát nič. Nie je to pravda.

Bratislava - Súťaž o to, kto a za koľko postaví a sprevádzkuje elektronické mýto na Slovensku, vrcholí. Zo štyroch uchádzačov sú vyradené tri lacnejšie ponuky. Cenový rozdiel medzi najdrahšou a najlacnejšou je vyše 6 miliárd korún (200 milió­nov eur). Názor, že štát zaplatí za stavbu a prevádzku mýtneho systému o miliardy korún viac, ako by musel, označil premiér Robert Fico za nezmysly. Elektronický výber mýta totiž podľa neho nebude Slovensko stáť nič.

Mýto zaplatí štát

„Toto je tender, kde ten, kto ho vyhrá, zainvestuje komplet všetky peniaze do výstavby elektronického mýta a potom na základe podmienok, ktoré bude mať dohodnuté v zmluve, bude mať časť z výberu mýta naspäť,“ povedal v stredu premiér.

Analytik INEKO Peter Goliaš však vysvetľuje, že aj príjmy z mýta, z ktorých chce premiér víťazného investora vyplatiť, sú štátnymi peniazmi. „Budúce príjmy z mýta by mohli byť príjmami verejných financií. Čím viac si z nich odkrojí súkromný investor, tým menej peňazí ostane štátu.“ povedal.

Premiérovi by preto malo záležať na tom, koľko z verejných zdrojov skončí na účtoch súkromnej firmy, ktorá mýto postaví. Ide totiž o občanov. „Zodpovedná vláda by mala vybrať najlepšieho dodávateľa, aby ľudia používajúci diaľnice neplatili zbytočne veľa,“ dodal Goliaš.

Víťaza vyplatia z mýta

Štát má svoje peniaze z výberu mýta isté. „Mýto sa vyberá pre štát, to znamená, že my z tých peňazí absolútne nič nevidíme,“ vysvetľuje Sylvia Košťálová, hovorkyňa rakúsko­slovenského konzorcia Kapsch. Poplatok za používanie spoplatnených ciest môžu prepravcovia zaplatiť vopred alebo až po tom, čo tieto cesty použijú. „Dopredu to je ako s mobilom, že si kartu alebo palubnú jednotku dobijete nejakým kreditom,“ povedala. Potom sa pri používaní spoplatnených ciest kredit odratúva v prospech Národnej diaľničnej spoločnosti.

Zinkasovať mýto možno aj inak. „Prepravcovi príde faktúra, konečná suma sa zrazí z jeho účtu a prevedie Národnej diaľničnej spoločnosti,“ dodala.

Premiér cíti PR

Premiér v stredu v Topoľčanoch k téme mýta pridal aj obvinenie „jedného denníka“, že v tendri nadŕža jednému zo súťažiacich. „To sa mám teraz pozrieť, aké je zahraničné vlastnícke pozadie toho denníka a potom to mám dať dohromady s tou firmou, ktorej robí PR?“ položil si otázku premiér. Neskôr vysvetlil, že časť vlastníckeho podielu v tomto denníku patrí firme z tej istej krajiny ako konzorcium, ktorému to médium pomáha.

Myslel na denník SME. Je to totiž jediný slovenský denník, ktorý nemá len jedného vlastníka a jediný, ktorý v posledných dňoch kritizoval prácu výberovej komisie.

Ktorého účastníka tendra však premiér myslel, nie je jasné. Majiteľom firmy Petit Press, ktorá vydáva SME, je slovenský podnikateľ žijúci v Prahe Peter Vajda a nemecký vydavateľ Verlagsgruppe Passau. Nemeckého alebo českého člena však nemá ani jedno konzorcium, ktoré bolo vo finále mýtneho tendra. Sú tam len firmy z Rakúska, zo Švajčiarska, z Talianska, Poľska, Slovenska, Švédska, Portugalska a Argentíny.

Nemecký je len koncern Siemens, ktorý avizoval, že sa chce stať technologickým dodávateľom francúzsko-slovenského konzorcia SanToll, ktoré ako jediné vládna výberová komisia z tendra nevyhodila. Denník SME pritom upozorňoval na okolnosti, za ktorých boli vylúčení súťažiaci s lacnejšou ponukou.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Vláda odklepla Doležalovu novelu cestného zákona. Dočkáme sa diaľnice do Košíc?

Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...

Zmenou cestného zákona sa umožní vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami

Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...

Kauza Machnáč: Pamiatka chátra, súkromníkovi ju chcú vyvlastniť

Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...

Doležal má recept na zrýchlenie výstavby diaľnic - vyvlastnenie

Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...

Zmena cestného zákona môže pomôcť vyvlastniť pozemky pod diaľnicami

MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...

Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...