Novinku, ktorú priniesol 1. január tohto roku - elektronické mýto - je po prvých (a zväčša sviatočných) dňoch hodnotiť ešte priskoro. Nie je to ani také bezproblémové, ako tvrdí prevádzkovateľ systému, na druhej strane to však nie je ani taký chaos, ako uvádzajú dopravcovia.
Ak na niektorom z predajných miest chýbajú zariadenia na počítanie prejazdených kilometrov a predovšetkým zahraničné dopravné spoločnosti musia načas svoje kamióny odstaviť, nie je to systémová chyba, ale "iba" prevádzkový nedostatok. Je otázkou krátkeho času, kým sa distribúcia prispôsobí dopytu.
Elektronický mýtny systém má iné "muchy". Najmä tú, že dopravcovia nevedia, koľko za prejazdené vzdialenosti zaplatia. A ak majú pravidelné pevné trasy, to, koľko ich bude prevádzka stáť, sa dozvedia, až keď dostanú prvé faktúry. A čaká ich buď milé, alebo nemilé prekvapenie.
Náklady mýta však tak či onak zaplatí konečný spotrebiteľ tovaru. V cene každého výrobku putujúceho slovenskými spoplatnenými cestami. Príjem z doterajšieho systému diaľničných nálepiek bol približne 66,3 milióna eur. Po zavedení mýta je štátom naplánovaný výnos o takmer sto miliónov eur vyšší.
Medzi platcov však nepatrí len nákladná, ale aj autobusová doprava. Pri diaľkových spojoch ceny už narástli o päť až pätnásť percent. Prímestská doprava, ktorá patrí do kompetencie vyšších územných celkov, na vyriešenie problému zvýšených nákladov ešte čaká. A má dve možnosti. Takisto nárast cien alebo zvýšenie dotácie zo župných rozpočtov. Z peňazí daňových poplatníkov, ktoré by mohli byť použité na školstvo, zdravotnícke zariadenia či lepšie cesty.
Nech je už mýtny systém predstavovaný ako bič na nezodpovedných dopravcov, ktorí sa vyhýbali povinnosti kupovať si diaľničné nálepky a trmácali sa často cestami-necestami po slovenských mestách a dedinách, alebo snaha štátu v ťažkej hospodárskej situácii (keď treba každý cent) si zabezpečiť zvýšené príjmy, konečné náklady neponesú ani politici, ani dopravcovia. Iba bežný človek, ktorý nakupuje, cestuje, existuje.
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov pozemkov. Parlament jej veto prelomil bez väčšieho zaváhania.
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú vysporiadané. Tvrdí, že bezodplatné vyvlastnenie pozemkov nebolo realizovateľné.
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú...
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.