Mýto pre každého

Novinku, ktorú priniesol 1. január tohto roku - elektronické mýto - je po prvých (a zväčša sviatočných) dňoch hodnotiť ešte priskoro. Nie je to ani také bezproblémové, ako tvrdí prevádzkovateľ systému, na druhej strane to však nie je ani taký chaos, ako uvádzajú dopravcovia.

Ak na niektorom z predajných miest chýbajú zariadenia na počítanie prejazdených kilometrov a predovšetkým zahraničné dopravné spoločnosti musia načas svoje kamióny odstaviť, nie je to systémová chyba, ale "iba" prevádzkový nedostatok. Je otázkou krátkeho času, kým sa distribúcia prispôsobí dopytu.

Elektronický mýtny systém má iné "muchy". Najmä tú, že dopravcovia nevedia, koľko za prejazdené vzdialenosti zaplatia. A ak majú pravidelné pevné trasy, to, koľko ich bude prevádzka stáť, sa dozvedia, až keď dostanú prvé faktúry. A čaká ich buď milé, alebo nemilé prekvapenie.

Náklady mýta však tak či onak zaplatí konečný spotrebiteľ tovaru. V cene každého výrobku putujúceho slovenskými spoplatnenými cestami. Príjem z doterajšieho systému diaľničných nálepiek bol približne 66,3 milióna eur. Po zavedení mýta je štátom naplánovaný výnos o takmer sto miliónov eur vyšší.

Medzi platcov však nepatrí len nákladná, ale aj autobusová doprava. Pri diaľkových spojoch ceny už narástli o päť až pätnásť percent. Prímestská doprava, ktorá patrí do kompetencie vyšších územných celkov, na vyriešenie problému zvýšených nákladov ešte čaká. A má dve možnosti. Takisto nárast cien alebo zvýšenie dotácie zo župných rozpočtov. Z peňazí daňových poplatníkov, ktoré by mohli byť použité na školstvo, zdravotnícke zariadenia či lepšie cesty.

Nech je už mýtny systém predstavovaný ako bič na nezodpovedných dopravcov, ktorí sa vyhýbali povinnosti kupovať si diaľničné nálepky a trmácali sa často cestami-necestami po slovenských mestách a dedinách, alebo snaha štátu v ťažkej hospodárskej situácii (keď treba každý cent) si zabezpečiť zvýšené príjmy, konečné náklady neponesú ani politici, ani dopravcovia. Iba bežný človek, ktorý nakupuje, cestuje, existuje.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Strategické investície sa majú zrýchliť, ale s rizikom oslabenia vlastníckych práv, poslanci prelomili prezidentkino veto

V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...

Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.