Novinku, ktorú priniesol 1. január tohto roku - elektronické mýto - je po prvých (a zväčša sviatočných) dňoch hodnotiť ešte priskoro. Nie je to ani také bezproblémové, ako tvrdí prevádzkovateľ systému, na druhej strane to však nie je ani taký chaos, ako uvádzajú dopravcovia.
Ak na niektorom z predajných miest chýbajú zariadenia na počítanie prejazdených kilometrov a predovšetkým zahraničné dopravné spoločnosti musia načas svoje kamióny odstaviť, nie je to systémová chyba, ale "iba" prevádzkový nedostatok. Je otázkou krátkeho času, kým sa distribúcia prispôsobí dopytu.
Elektronický mýtny systém má iné "muchy". Najmä tú, že dopravcovia nevedia, koľko za prejazdené vzdialenosti zaplatia. A ak majú pravidelné pevné trasy, to, koľko ich bude prevádzka stáť, sa dozvedia, až keď dostanú prvé faktúry. A čaká ich buď milé, alebo nemilé prekvapenie.
Náklady mýta však tak či onak zaplatí konečný spotrebiteľ tovaru. V cene každého výrobku putujúceho slovenskými spoplatnenými cestami. Príjem z doterajšieho systému diaľničných nálepiek bol približne 66,3 milióna eur. Po zavedení mýta je štátom naplánovaný výnos o takmer sto miliónov eur vyšší.
Medzi platcov však nepatrí len nákladná, ale aj autobusová doprava. Pri diaľkových spojoch ceny už narástli o päť až pätnásť percent. Prímestská doprava, ktorá patrí do kompetencie vyšších územných celkov, na vyriešenie problému zvýšených nákladov ešte čaká. A má dve možnosti. Takisto nárast cien alebo zvýšenie dotácie zo župných rozpočtov. Z peňazí daňových poplatníkov, ktoré by mohli byť použité na školstvo, zdravotnícke zariadenia či lepšie cesty.
Nech je už mýtny systém predstavovaný ako bič na nezodpovedných dopravcov, ktorí sa vyhýbali povinnosti kupovať si diaľničné nálepky a trmácali sa často cestami-necestami po slovenských mestách a dedinách, alebo snaha štátu v ťažkej hospodárskej situácii (keď treba každý cent) si zabezpečiť zvýšené príjmy, konečné náklady neponesú ani politici, ani dopravcovia. Iba bežný človek, ktorý nakupuje, cestuje, existuje.
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...
Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...
Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...
MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...
Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...
Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.
Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...
Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
Zmluva o predaji jeho podielu vo firme je odtajnená. Podľa expertky mala logiku len v prípade, že išlo o pranie peňazí.
Prešovčanom odkazuje, že je to priorita.
Občianske združenie (OZ) Náš Prešov rozbehlo petíciu, v ktorej žiada vládu o začatie výstavby 2. etapy rýchlostnej cesty R4, ktorá tvorí severný obchvat Prešova a následne jej pokračovanie až ku hranici s...
Hrozí nám medzinárodná blamáž, tvrdí
Lehotu na vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami treba podľa ministerstva dopravy predĺžiť do konca roka 2030. Novelu cestného zákona, ktorá to upraví, posunuli poslanci do druhého čítania.
Rezort rieši harmonogram priorít.
Harmonogram prípravy a výstavby projektov je pripravený na 80 - 90 %.
Diaľničiari odovzdali motoristom nový úsek diaľnice D3 Čadca, Bukov - Svrčinovec.
Lehotu na vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami treba podľa ministerstva dopravy predĺžiť do konca...
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Včera ste sa ma viacerí pýtali, ako sa pripomienkuje návrh všeobecne záväzného nariadenia, ktoré vaše mesto (alebo obec) zverejnilo na verejné pripomienkovanie. Keďže otázky pokračujú, napísal som návod, ako jednoducho na...
K zimnému štadiónu by mala podľa predstavy projektanta pribudnúť tréningová hala a nový prístup zo svetelnej križovatky.
Národná rada Slovenskej republiky schválila zmenu základného predpisu samosprávy, zákona č. 369/1990 Z. z. o obecnom zriadení. Prinášame úplné znenia zákona s účinnosťou od 1. apríla 2018.
Na sieti Youtube môžete sledovať záznam zo zasadnutia Mestského zastupiteľstva v Prešove.