Mýto sa má navždy platiť aj lístkami

Už aj tí dopravcovia, ktorí v minulosti neprotestovali, zvažujú nátlakové akcie pre zmeny v mýte.

Bratislava - Niektoré nákladné autá musia pri prejazde po spoplatnených cestách platiť mýto cez palubné jednotky a iné nie. Ak totiž kamión cez krajinu len prechádza, stačí mu kúpiť si takzvaný „ticket“ na konkrétnu tranzitnú trasu.

Tento ticketingový systém narazil na výhrady Európskej komisie. Keď sa totiž mýto obstarávalo, v súťaži nebola o ňom ani zmienka. Ministerstvo dopravy sa napriek tomu domnieva, že ticketing by mal v našom mýte zostať už natrvalo, a to od prvého júna.

„Ticketing je legitímny prostriedok, ktorý sa môže v rámci mýta používať. Nie je na to potrebný súhlas Európskej komisie,“ povedal hovorca ministerstva Martin Krajčovič.

Rezort tvrdí, že platba mýta cez lístky je v súlade so smernicami únie. Tie totiž požadujú, aby mýto neznevýhodňovalo tých, ktorí spoplatnené cesty používajú len príležitostne. Píše sa to v materiáli rezortu dopravy, ktorý má v stredu prerokovať vláda.

Proti dohode

Dopravcovia oponujú, že práve súčasný ticketing diskriminuje, a to domácich dopravcov.

Zmeny v mýte

  • Spoplatniť takmer všetky cesty prvej triedy.
  • Zmeniť sadzby mýta.
  • Spoplatnené úseky sa majú predĺžiť a mýtnych transakcií tak ubudne. Štát tak môže ušetriť na splátkach za transakcie firme SkyToll.
  • Umožniť, aby sa mýto pri tranzite krajinou dalo platiť navždy aj cez tzv. ticketing.
  • Dopravcovia, ktorí budú riadne platiť mýto, nebudú platiť zálohu 600 eur pri pevnej montáži palubnej jednotky.

Zdroj: rokovanie.sk, pripomienkové konanie

„Tento systém je skôr šitý na mieru zahraničným dopravcom, lebo sa vystavuje na hraniciach,“ povedal prezident združenia dopravcov Česmad Pavol Jančovič. Podľa neho by aj vnútroštátni dopravcovia mali mať možnosť platiť mýto lístkami.

Konkurenčná Únia autodopravcov súhlasí. Rudolf Páleš z únie upozorňuje, že v zahraničí majú možnosť kúpiť si lístok na diaľnicu nielen tí, ktorí cez krajinu iba tranzitujú.

„V Nemecku prídem, kúpim si lístok z Mníchova do Norimbergu. Ticketing je aj pre vnútrozemských dopravcov,“ povedal Páleš.

Ministerstvo dopravy pritom dopravcom prisľúbilo urobiť v mýte zmeny v ich prospech. Zatiaľ to však vyzerá tak, že najvážnejším požiadavkám únie – zredukovať spoplatnené kilometre alebo aspoň znížiť sadzby mýta – štát napokon nevyhovie.

Podľa materiálu, ktorým sa má v stredu zaoberať vláda, sa bude mýto platiť takmer na všetkých cestách prvej triedy, čo je asi dvojnásobne viac ako dnes a meniť sa majú aj sadzby mýta.

Zatiaľ nie je úplne jasné ako. Únia dopravcov, ktorá naštartovala minulý rok protimýtny štrajk, chce vyčkať do mája, a potom sa rozhodne, ako na zmeny v mýte zareaguje.

Revolučný Česmad

O nátlakových akciách sa oproti minulosti oveľa častejšie hovorí v konkurenčnom Česmade. Ten ešte donedávna chcel o problémoch iba rokovať, no dnes sa situácia mení.

„Revolučné snahy sú výrazné. Dlho sme sa snažili držať to s odborným nadhľadom, ale toto je naozaj príliš veľa,“ povedal Jančovič z Česmadu.

Za stupňovaním nálady je zmena, ktorú vláda schválila minulý týždeň – zákaz tranzitu kamiónov na cestách druhej a tretej triedy. Priamo na vláde sa napokon ministri dohodli, že budú možné aj výnimky, ale zatiaľ nie je jasné, ako by mali fungovať.

Ministerstvo dopravy medzitým v pripomienkovom konaní presadzuje zmeny, ktoré majú dopravcov odbremeniť. Napríklad by už nemali platiť 600­eurovú zálohu pri platbe na faktúru. Pevnú montáž palubných jednotiek už nemajú robiť len tí, ktorých na to poverí prevádzkovateľ mýta.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.

Vysporadúvajú pozemky pod obecnými cestami

NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...

Vláda odklepla Doležalovu novelu cestného zákona. Dočkáme sa diaľnice do Košíc?

Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...

Zmenou cestného zákona sa umožní vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami

Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...

Kauza Machnáč: Pamiatka chátra, súkromníkovi ju chcú vyvlastniť

Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...

Doležal má recept na zrýchlenie výstavby diaľnic - vyvlastnenie

Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...

Zmena cestného zákona môže pomôcť vyvlastniť pozemky pod diaľnicami

MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...