Mýto sa v EÚ nezadržateľne rozširuje

Elektronickému cestnému mýtu prichádza na chuť čoraz viac európskych štátov. Minulý rok sa pridalo Rusko, tento rok pribudne Belgicko. Pre štáty je mýto ideálny nástroj, ako pravidelne získavať financie na opravu siete diaľnic a ciest 1. triedy od tých nákladných dopravcov, ktorí cesty aktívne využívajú.

Vývoj v posledných rokoch ukazuje, že štáty sa doň výrazne „zaľúbili“. Jeden dôkaz za všetky: podľa analýzy DKV EuroService, popredného európskeho poskytovateľa služieb pre dopravcov, narastie ročný výber mýta v európskych štátoch do konca tohto roka až na 32,4 miliardy eur. To je o vyše sedem miliárd eur viac, ako sa na mýte vybralo v roku 2012.

Keďže Brusel brzdí nárast sadzieb, zvýšenie príjmu sa deje najmä cez rozširovanie siete. Minuloročným príkladom bolo Nemecko, ktoré pridalo 1 000 kilometrov spoplatnených ciest a rozšírilo spoplatnenie z kamiónov nad 12 ton aj na menšie nákladiaky nad 7,5 tony. Navyše sa stále nevzdalo myšlienky spoplatniť ďalších vyše 39-tisíc kilometrov okresných ciest.

Dobrou správou pre dopravcov je, že sadzby mýta zostávajú tento rok okrem pár výnimiek na rovnakých hodnotách ako minulý rok, prípadne len vyrovnávajú infláciu. „Aj keď sa momentálne rast mýtnej záťaže pre dopravcov spomalil, každé rozšírenie spoplatnenej siete znamená ďalšie zvýšenie nákladov. Keďže preprava je oblasť podnikania s nízkou maržou, dopravca bolestivo cíti v nákladoch každý cent navyše,“ vraví Ondřej Pavlík, riaditeľ slovenskej a českej pobočky DKV Euro Service.

Najvýraznejší nárast v nákladoch slovenských dopravcov spôsobuje rozširovanie siete a nové elektronické systémy, ktoré nahrádzajú pôvodné časové známky. Najnovším príkladom je Belgicko, ktoré elektronické spoplatnenie zavedie od apríla 2016. Ďalším prelomovým momentom bude pravdepodobne elektronické mýto pre osobné autá, ktoré plánuje zaviesť Nemecko. Technicky síce pôjde o elektronickú verziu diaľničnej nálepky, ale Nemecko si necháva otvorené dvere pre rozšírenie povinnosti platiť aj za cesty 1. triedy. Aj keď sa tento plán zatiaľ nerealizuje kvôli spornej diskriminácii zahraničných vodičov (Nemecko chce kompenzovať poplatok domácim vodičom cez nižšiu daň), snaha spoplatniť čo najširšiu sieť je v Európe takpovediac neutíchajúca.

Kľúčovú rolu v ďalšom vývoji mýta v Európe by mala zohrať tzv. interoperabilita, čiže princíp jedna palubná jednotka – jeden poskytovateľ – jedna zmluva pre platbu mýta v celej Európskej únii. Technicky nie je problém zaviesť ju takpovediac aj zajtra, ale zatiaľ neprekonateľnou prekážkou sú chýbajúce dohody na európskej úrovni. Ide o politické rozhodnutie, ktoré musí zjednotiť napríklad vzájomné uznávanie nákladov a podkladov finančnými a daňovými úradmi. Kým sa mýto v Európe dostane na jednotný základ, budú jeho zmeny prebiehať v jednotlivých štátoch rôznym tempom a odlišnou formou.

Prehľad zmien v mýte v Európe

Belgicko prechádza na elektronické mýto od 1. apríla

Od apríla 2016 nahrádza nový satelitný mýtny systém Viapass doterajší systém časových diaľničných známok Eurovignette. Mýto sa bude vzťahovať na všetky diaľnice a cesty Flámska, Valónska a Bruselského regiónu. Elektronické mýto musia hradiť všetky vozidlá s celkovou povolenou hmotnosťou nad 3,5 tony. Pre majiteľov týchto nákladných áut to znamená, že budú musieť vozidlá pred cestou do Belgicka zaregistrovať a vybaviť palubnými jednotkami. Keďže inštalácia palubnej jednotky si vyžaduje istý čas, pre dopravcov je najvyšší čas zaregistrovať sa pre belgické mýto. Ak by totiž jazdili po Belgicku bez palubnej jednotky, hrozí im peňažná pokuta vo výške 1 000 eur.

Rusko zaviedlo mýto, chystá sa zvyšovať ceny

Rusko zaviedlo 15. novembra 2015 mýtny systém Platon, určený na výber mýta za využívanie hlavných federálnych diaľnic vozidlami nad 12 ton. Mýtom je spoplatnených zhruba 50 000 km ciest po celom Rusku. Súčasný poplatok 1,5 rubľa na kilometer (0,018 eura) narastie pravdepodobne na jeseň na 3,07 rubľa (0,037 eura). Ak dopravca jazdí pravidelne do Ruska, je výhodnejšie zaregistrovať sa a získať palubnú jednotku. Pre príležitostné cesty je zase vhodnejšie využívať špeciálne známky (tikety), ktoré sú k dispozícii v 138 zákazníckych centrách. Po predchádzajúcej registrácii na www.platon.ru je možné známku zakúpiť aj v samoobslužných termináloch, prípadne prostredníctvom mobilnej aplikácie. Pri úhrade poplatkov ruský prevádzkovateľ akceptuje palivové karty, kreditné karty alebo hotovosť. Aktuálne je DKV karta jediná z palivových kariet používaných na Slovensku, ktorou možno platiť mýto v Rusku.

V Rakúsku a Taliansku mierne drahšie, v Španielsku o niečo lacnejšie

Rakúska diaľničná spoločnosť ASFINAG zvýšila od januára mýtne tarify na rakúskych diaľniciach pre vozidlá nad 3,5 tony v priemere o jedno percento. Na diaľnici A12 Inntal, kde sa platí špeciálne mýto, vzrástla cena o 5,2 % a pri diaľničných známkach o 1,5 %.

V Španielsku sa poplatok znížil v priemere o 0,6 % na diaľniciach AP-2 (Zaragoza – Mediterráneo) a AP-7 (Lan Junquera – Tarragona), ale na úsekoch AP-7 (Alicante – Cartagena) sa zvýšil v priemere o 0,4 %. Rovnako vzrástli aj poplatky na diaľniciach R-3, R-4, R-5, v priemere o 1,3 %.

V Taliansku zase zaplatia vodiči v priemere o 0,02 % viac v tuneloch Fréjus a Mont Blanc. Poplatky na diaľniciach v priemere zdraželi o 0,86 %, v prípade najväčšej siete Autostrade per l'Italia S.p.A. ceny stúpli o niečo výraznejšie, konkrétne o 1,09 %.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Doležal má recept na zrýchlenie výstavby diaľnic - vyvlastnenie

Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...

Zmena cestného zákona môže pomôcť vyvlastniť pozemky pod diaľnicami

MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...

Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...

Otrasy z cesty sa prenášajú na môj dom. Ktorý úrad má povinosť nariadiť nápravu?

Pri našom dome vedie cesta 1. triedy. V poslednej dobe sa stav komunikácie zhoršil natoľko, že pri...

Čo je to jednoduchá stavba podľa stavebného zákona?

Stavebný zákon definuje takzvané "jednoduché stavby". Pozor, pod pojmom "drobné stavby" rozumie...

Čo je to drobná stavba podľa stavebného zákona?

Prečo rozlišovať, čo je a čo nie je drobná stavba? Pretože na drobné stavby nie je potrebné...

Sused chce postaviť dom 1 meter od môjho pozemku. Čo sa dá robiť?

Pokiaľ Váš sused ešte nemá vydané územné rozhodnutie resp. stavebné povolenie, uplatnite aktívne...