Mýto sa v EÚ nezadržateľne rozširuje

Elektronickému cestnému mýtu prichádza na chuť čoraz viac európskych štátov. Minulý rok sa pridalo Rusko, tento rok pribudne Belgicko. Pre štáty je mýto ideálny nástroj, ako pravidelne získavať financie na opravu siete diaľnic a ciest 1. triedy od tých nákladných dopravcov, ktorí cesty aktívne využívajú.

Vývoj v posledných rokoch ukazuje, že štáty sa doň výrazne „zaľúbili“. Jeden dôkaz za všetky: podľa analýzy DKV EuroService, popredného európskeho poskytovateľa služieb pre dopravcov, narastie ročný výber mýta v európskych štátoch do konca tohto roka až na 32,4 miliardy eur. To je o vyše sedem miliárd eur viac, ako sa na mýte vybralo v roku 2012.

Keďže Brusel brzdí nárast sadzieb, zvýšenie príjmu sa deje najmä cez rozširovanie siete. Minuloročným príkladom bolo Nemecko, ktoré pridalo 1 000 kilometrov spoplatnených ciest a rozšírilo spoplatnenie z kamiónov nad 12 ton aj na menšie nákladiaky nad 7,5 tony. Navyše sa stále nevzdalo myšlienky spoplatniť ďalších vyše 39-tisíc kilometrov okresných ciest.

Dobrou správou pre dopravcov je, že sadzby mýta zostávajú tento rok okrem pár výnimiek na rovnakých hodnotách ako minulý rok, prípadne len vyrovnávajú infláciu. „Aj keď sa momentálne rast mýtnej záťaže pre dopravcov spomalil, každé rozšírenie spoplatnenej siete znamená ďalšie zvýšenie nákladov. Keďže preprava je oblasť podnikania s nízkou maržou, dopravca bolestivo cíti v nákladoch každý cent navyše,“ vraví Ondřej Pavlík, riaditeľ slovenskej a českej pobočky DKV Euro Service.

Najvýraznejší nárast v nákladoch slovenských dopravcov spôsobuje rozširovanie siete a nové elektronické systémy, ktoré nahrádzajú pôvodné časové známky. Najnovším príkladom je Belgicko, ktoré elektronické spoplatnenie zavedie od apríla 2016. Ďalším prelomovým momentom bude pravdepodobne elektronické mýto pre osobné autá, ktoré plánuje zaviesť Nemecko. Technicky síce pôjde o elektronickú verziu diaľničnej nálepky, ale Nemecko si necháva otvorené dvere pre rozšírenie povinnosti platiť aj za cesty 1. triedy. Aj keď sa tento plán zatiaľ nerealizuje kvôli spornej diskriminácii zahraničných vodičov (Nemecko chce kompenzovať poplatok domácim vodičom cez nižšiu daň), snaha spoplatniť čo najširšiu sieť je v Európe takpovediac neutíchajúca.

Kľúčovú rolu v ďalšom vývoji mýta v Európe by mala zohrať tzv. interoperabilita, čiže princíp jedna palubná jednotka – jeden poskytovateľ – jedna zmluva pre platbu mýta v celej Európskej únii. Technicky nie je problém zaviesť ju takpovediac aj zajtra, ale zatiaľ neprekonateľnou prekážkou sú chýbajúce dohody na európskej úrovni. Ide o politické rozhodnutie, ktoré musí zjednotiť napríklad vzájomné uznávanie nákladov a podkladov finančnými a daňovými úradmi. Kým sa mýto v Európe dostane na jednotný základ, budú jeho zmeny prebiehať v jednotlivých štátoch rôznym tempom a odlišnou formou.

Prehľad zmien v mýte v Európe

Belgicko prechádza na elektronické mýto od 1. apríla

Od apríla 2016 nahrádza nový satelitný mýtny systém Viapass doterajší systém časových diaľničných známok Eurovignette. Mýto sa bude vzťahovať na všetky diaľnice a cesty Flámska, Valónska a Bruselského regiónu. Elektronické mýto musia hradiť všetky vozidlá s celkovou povolenou hmotnosťou nad 3,5 tony. Pre majiteľov týchto nákladných áut to znamená, že budú musieť vozidlá pred cestou do Belgicka zaregistrovať a vybaviť palubnými jednotkami. Keďže inštalácia palubnej jednotky si vyžaduje istý čas, pre dopravcov je najvyšší čas zaregistrovať sa pre belgické mýto. Ak by totiž jazdili po Belgicku bez palubnej jednotky, hrozí im peňažná pokuta vo výške 1 000 eur.

Rusko zaviedlo mýto, chystá sa zvyšovať ceny

Rusko zaviedlo 15. novembra 2015 mýtny systém Platon, určený na výber mýta za využívanie hlavných federálnych diaľnic vozidlami nad 12 ton. Mýtom je spoplatnených zhruba 50 000 km ciest po celom Rusku. Súčasný poplatok 1,5 rubľa na kilometer (0,018 eura) narastie pravdepodobne na jeseň na 3,07 rubľa (0,037 eura). Ak dopravca jazdí pravidelne do Ruska, je výhodnejšie zaregistrovať sa a získať palubnú jednotku. Pre príležitostné cesty je zase vhodnejšie využívať špeciálne známky (tikety), ktoré sú k dispozícii v 138 zákazníckych centrách. Po predchádzajúcej registrácii na www.platon.ru je možné známku zakúpiť aj v samoobslužných termináloch, prípadne prostredníctvom mobilnej aplikácie. Pri úhrade poplatkov ruský prevádzkovateľ akceptuje palivové karty, kreditné karty alebo hotovosť. Aktuálne je DKV karta jediná z palivových kariet používaných na Slovensku, ktorou možno platiť mýto v Rusku.

V Rakúsku a Taliansku mierne drahšie, v Španielsku o niečo lacnejšie

Rakúska diaľničná spoločnosť ASFINAG zvýšila od januára mýtne tarify na rakúskych diaľniciach pre vozidlá nad 3,5 tony v priemere o jedno percento. Na diaľnici A12 Inntal, kde sa platí špeciálne mýto, vzrástla cena o 5,2 % a pri diaľničných známkach o 1,5 %.

V Španielsku sa poplatok znížil v priemere o 0,6 % na diaľniciach AP-2 (Zaragoza – Mediterráneo) a AP-7 (Lan Junquera – Tarragona), ale na úsekoch AP-7 (Alicante – Cartagena) sa zvýšil v priemere o 0,4 %. Rovnako vzrástli aj poplatky na diaľniciach R-3, R-4, R-5, v priemere o 1,3 %.

V Taliansku zase zaplatia vodiči v priemere o 0,02 % viac v tuneloch Fréjus a Mont Blanc. Poplatky na diaľniciach v priemere zdraželi o 0,86 %, v prípade najväčšej siete Autostrade per l'Italia S.p.A. ceny stúpli o niečo výraznejšie, konkrétne o 1,09 %.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.

Vysporadúvajú pozemky pod obecnými cestami

NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...