Mýto: Sťažnosti neustále pribúdajú

Úrad pre verejné obstarávanie v súťaži o mýto zamietol ďalšiu z námietok Kapschu. Musí sa však vyrovnať s novými.

13. 08. 2008

Bratislava - O tom, ktorá firma bude od nákladných áut vyberať mýto za používanie ciest, sa rozhoduje už niekoľko mesiacov. Zo štyroch záujemcov boli totiž zo súťaže vyradené tri lacnejšie ponuky. Rozdiel medzi najdrahšou a najlacnejšou je pritom vyše 6 miliárd korún (viac než 200 miliónov eur).

Traja vyradení z vyše 23–miliardovej súťaže doteraz podali na Úrad pre verejné obstarávanie niekoľko námietok. Včera Úrad zamietol tú od rakúsko–slovenského Kapschu, ktorý tvrdil, že dvaja z jeho vyradených rivalov nedokážu reálne skontrolovať toľko áut povinných platiť mýto, ako tvrdia.

Štát má poistky

„Úrad sa nestotožnil s názorom, že efektívnosť výberu mýta, ponúknutá ostatnými uchádzačmi, je nereálna,“ povedala hovorkyňa Úradu Helena Fialová. Keby aj konzorciá vo svojich výpočtoch preháňali, Národná diaľničná spoločnosť (NDS) sa proti tomu môže brániť. „Tým, že v prípade neplnenia efektívnosti výberu sa uplatnia sankcie vo forme pokút, výpovede zmluvy a straty schopnosti víťaza prevádzkovať systém výberu mýta,“ povedala Fialová.

Ani dve ďalšie vyradené konzorciá nezaháľajú s námietkami. Rovnako ako Kapsch majú pocit, že sa o nich nerozhodovalo spravodlivo v porovnaní s jediným uchádzačom, ktorého zo súťaže nevyradili. Jedná sa o francúzsko–slovenský Santoll, na ktorý podľa jeho súperov Národná diaľničná spoločnosť používala iný meter. Príkladov majú vyradení viacero.

Sťažujú sa na dve inštitúcie

Po tom, ako záujemcovia predložili ponuky štátnej diaľničnej spoločnosti, tá sa mohla pýtať na čokoľvek, čo by jej v ponukách chýbalo. „SanToll bol vyzvaný, aby doplnil niekoľko technických požiadaviek,“ tvrdí Slovakpass vychádzajúc z korešpondencie medzi firmou a obstarávateľom. Diaľničná spoločnosť sa dočkala jednoduchých odpovedí, čo jej stačilo. Od ostatných uchádzačov pritom chcela viac detailov.

V jednom prípade údajne ani otázku nepoložila, ale odpoveď chcela. Stať sa to malo švajčiarsko–slovenskému Tossy. „Dodatočne svojvoľne rozšírili citáciu jednej požiadavky. Prvýkrát sme ju videli takto naformulovanú až v dokumente, kde nás vylučujú,“ tvrdí Štefan Fecko z konzorcia.

Vyradené firmy poukazujú nielen na možnú diskrimináciu, ale aj na ďalšie nezrovnalosti: v dvoch prípadoch napríklad vyradenie pre neobvykle nízku cenu, ktorá podľa nich takou nie je. Navyše, štát sa nemá čoho obávať. „Štát sa v záväzných Obchodných podmienkach zmluvy už poistil, asi 30 druhmi pokút a cena sa dá zabezpečiť v zmluve,“ povedal Fecko. Tým sa výpočet pochybností firiem nekončí.

Zaoberať sa nimi má Úrad, ktorý už teraz rieši dve ďalšie námietky od Slovakpassu a Tossy. Navyše, čelí žalobe od vyradených firiem na Krajskom súde. Niektoré sťažnosti skúma aj Európska komisia.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Vláda odklepla Doležalovu novelu cestného zákona. Dočkáme sa diaľnice do Košíc?

Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...

Zmenou cestného zákona sa umožní vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami

Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...

Kauza Machnáč: Pamiatka chátra, súkromníkovi ju chcú vyvlastniť

Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...

Doležal má recept na zrýchlenie výstavby diaľnic - vyvlastnenie

Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...

Zmena cestného zákona môže pomôcť vyvlastniť pozemky pod diaľnicami

MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...

Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...