Mýto v Košiciach: Dopravný podnik chce zmenu hraníc mesta

Rozhodnutie ministra dopravy Ľubomíra Vážneho (Smer) o vyňatí iba jedného z mýtom spoplatnených úsekov pre košickú MHD rozhorčilo Košičanov, vedenie mesta i dopravného podniku (DPMK). Vyňatie úseku Lunik IX-Moldavská-Juh (1,78 km) považujú za výsmech. Vedenie DPMK sa však nevzdáva, v spolupráci s mestom už má plán, ako sa plateniu vyhnúť.

Košice - Generálny riaditeľ DPMK Michal Tkáč dnes uviedol, že vyňatím jedného úseku zo systému spoplatnenia elektronickým mýtom sa pre košickú MHD nič nemení. "Je to výsmech, vyňatie úseku je pre DPMK bezvýznamné, na výške nákladov na mýto sa prakticky nič nemení. Päťdesiat percent liniek ostáva stále spoplatnených, palubnými jednotkami musí byť vybavených všetkých 203 autobusov. Nič neušetríme," zdôraznil Tkáč.

Hovorca ministra dopravy Stanislav Jurikovič nás v utorok informoval, že novela vyhlášky k výberu mýta, ktorá začne platiť od 1. 2., sa týka predovšetkým rozčlenenia spoplatnených úsekov a platnosti pravidla, ktoré hovorí, že ak vodič neprejde posledný úsek celý, nebude vôbec spoplatnený.

"Po úseku, ktorý by mal byť spoplatnený v smere do Šace, jazdia štyri linky MHD - RA5, RA6, RA7 a RA8, takže hoci na určitom úseku mýto platiť nebudú, na ďalších ho už zaplatia," uviedol Tkáč. Práve tieto linky vozia okrem iných do práce aj množstvo zamestnancov U. S. Steel.

Aj najnovšie rozhodnutie ministerstva, po ktorom ostal v Bratislave spoplatnený 1 a v Košiciach 10 úsekov, považuje za nespravodlivé. Kým DPMK "odpustia" 3 percentá spoplatnených úsekov podľa dĺžky, v Bratislave 26 percent.

DPMK má riešenie

Keďže DPMK zabezpečuje MHD aj pre Šacu, Poľov, Lorinčík a Pereš, chce iniciovať zmenu označenia hraníc mesta. MHD je totiž vyňatá z povinnosti platiť mýto, ak jazdí po spoplatnených cestách 1. triedy v intraviláne mesta. A tieto mestské časti sú v súčasnosti mimo neho. 

Predseda Predstavenstva DPMK Igor Jutka uviedol: "DPMK iniciuje prostredníctvom Magistrátu mesta Košice zmenu označenia hraníc mesta na príslušnom cestnom správnom orgáne. Ide o to, aby sa oficiálnou súčasťou mesta stali aj tieto mestské časti."

Starosta Šace Rudolf Reštei tiež vidí problém v zlom označení mestských častí. "V zmysle zákona síce patríme do katastra mesta, ale tabuľky pri cestách na vstupoch a výstupoch informujú iba ako o mestskej časti Šaca. Preto nás asi na ministerstve nezaniesli do cestnej databanky, zrejme to vnímajú tak, že s Košicami nemáme nič spoločné. Aj ja vidím riešenie v posunutí hraníc značenia mestskej časti a zmenu nápisov na tabuľkách, aby bolo každému jasné, že ide o mesto Košice, časť Šaca. Nuž a zanesenie tohto údaju do príslušných databáz by znamenalo aj vyňatie MHD z platenia mýta."  

Podľa hovorcu S. Jurikoviča aj ministerstvu vraj ide o to, aby MHD neplatila mýto, ak jazdí po spoplatnených cestách 1. triedy v intraviláne mesta. "Prišlo k tomu (k plateniu mýta MHD - pozn. red.) posunutím hraníc intravilánov, čo však nebolo prenesené do územného plánu a cestnej databanky," uviedol Jurikovič.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.

Vysporadúvajú pozemky pod obecnými cestami

NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...

Vláda odklepla Doležalovu novelu cestného zákona. Dočkáme sa diaľnice do Košíc?

Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...

Zmenou cestného zákona sa umožní vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami

Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...

Kauza Machnáč: Pamiatka chátra, súkromníkovi ju chcú vyvlastniť

Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...

Doležal má recept na zrýchlenie výstavby diaľnic - vyvlastnenie

Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...

Zmena cestného zákona môže pomôcť vyvlastniť pozemky pod diaľnicami

MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...

Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...