Mýto vraj kamióny obchádzajú rušičkami

Štát na mýte môžu oberať podvodníci. Rušičkami „na mýto" môžu ušetriť aj tisíce eur.

Bratislava - Rušičky na signál GPS. To nie je žiadna nová vec, od 20 eur vyššie si ich môžete kúpiť trebárs aj na internete. Teraz ich však podľa Plus 7 dní môžu využívať dopravcovia, aby sa vyhli platbe mýta.

Slovenskí dopravcovia nám neoficiálne potvrdili, že sa tak deje. Ide vraj najmä o zahraničných kamionistov. Veriť sa však tomu nedá a neviditeľní cez rušičku GPS môžu byť aj domáci dopravcovia.

Čo je čo

  • GPS – satelitný systém, ktorý  sleduje polohu auta. Palubná jednotka – vyhodnotí dáta z GPS.
  • GSM – mobilná sieť. Cez ňu pošle palubná jednotka do centrály dáta o tom, ktorý spoplatnený úsek dopravca prešiel.
  • GPS sa dá rušiť zariadením, ktoré sa dá kúpiť od 20 eur. Polícia nemá podľa našich informácií zariadenie, ako to zistiť. Rušiť sa dá aj GSM, ale rušička je drahšia. Pritom je jeho rušenie ľahšie odhaliteľné. V okruhu niekoľkých metrov nefungujú mobilné telefóny.

Zdroj: Setech

Podvod funguje tak, že rušička preruší satelitný signál, takže palubná jednotka cez GSM sieť nepošle do centrály SkyTollu údaje, koľko spoplatnených úsekov kamión prešiel. Vyzerá to totiž tak, že žiadne. Škoduje štát, lebo z mýta nemá to, čo očakával.

Odpovede nie sú

Náš mýtny systém stál 852 miliónov eur. Ministerstvo dopravy na naše otázky odpovedalo tak, že má na ne odpovedať Národná diaľničná spoločnosť. Tá má o probléme informovať aj samotné ministerstvo.

Národná diaľničná spoločnosť, ktorá mýto zastrešuje, prisľúbila odpovedať dnes. Aj prevádzkovateľ mýta SkyToll sa rozhodol, že komunikáciu v tejto veci prenechá na Národnú diaľničnú.

Dodávateľ palubných jednotiek, firma Siemens, zasa z bezpečnostných dôvodov nechce hovoriť o detailoch.

„Treba si uvedomiť, že každý, kto sa takýmto spôsobom snaží obísť mýtny systém, sa dopúšťa priestupku proti mýtnemu poriadku," povedal hovorca Siemensu Martin Noskovič.

Hubert Kluka, riaditeľ firmy Setech, ktorá sa zaoberá zabezpečovacími systémami, hovorí o rizikách. Ide o to, že ak niekto ruší signál GPS, dopravcovia sa s naším mýtnym systémom dajú skontrolovať v podstate len cez mýtne brány.

Ak si však dopravca rušičku pred bránou vypne, a za bránou opäť zapne, odhaliť ho je veľmi ťažké. Na Slovensku máme však len niečo nad 40 brán.

Problematické sú preto najmä cesty I. triedy. Tých máme spoplatnených vyše tisíc kilometrov. Či však štát počítal s  obchádzaním mýta cez rušičky, sme sa nedozvedeli ani na mýtnej polícii.

Vyššia bezpečnosť stojí veľa

Kluka hovorí, že naše mýto by mohlo efektívne chytať „podvodníkov", stálo by to však veľmi veľa peňazí. Naše palubné jednotky totiž dostávajú zo satelitu množstvo informácií, ale do centrály už posielajú len jednu: dopravca prešiel ten alebo ten spoplatnený úsek.

Keby púšťali viac informácií o pohybe auta zo satelitu, možnosť chytiť podvodníka by stúpla. Napríklad na to, aby sa nasnímal presný bod, na ktorom sa auto nachádza, treba aj štyri satelity.

Niekedy sa rušičke podarí zasiahnuť iba dva. Keby sa teda podrobné údaje zo satelitu dostávali aj do centrály, SkyToll by mohol presnejšie vedieť, kde hrozí riziko.

SkyToll by však musel zabezpečiť oveľa viac dát, možno aj posilniť kapacitu serverov a urobiť množstvo iných finančne náročných zmien. Otázkou je preto najmä to, čo všetko si vlastne štát v mýtnom tendri objednal a či sme za rovnaké peniaze nemohli dostať aj vyššiu kvalitu.

Šéf mýtnej polície nie je technik, ale policajt

Na to, aby kamióny neobchádzali náš mýtny systém a mali palubné jednotky, dohliada u nás aj mýtna polícia. Jej šéf ERIK DÓCZI rušičky GPS signálu nepozná.

Vyskytol sa problém s rušičkami GPS, ktorý sa týka vyhýbaniu sa platbám mýta.

„Volajte tým, ktorých sa platba mýta týka."

Ale riešite, aby dopravcovia neunikali zo systému.

„Hovoríte o platbe mýta, volajte tých, ktorých sa platba mýta týka."

Existujú zariadenia na odhalenie niekoho, kto sa bude chcieť takto vyhnúť systému?

„Viete vy, či existujú takéto zariadenia, keď mi dávate takúto otázku. Ja nie som technik, ja som policajt."

Kontrolujete aj to, či majú šoféri  v nákladiakoch zapnutú rušičku?

„O žiadnych rušičkách, o ktorých vy rozprávate, neviem. Videl som jednu, a to bolo za socializmu, ktorá rušila signál Slobodnej Európy, keď som ešte robil v Slovenských telekomunikáciách. O žiadnej inej rušičke signálu som doteraz nepočul."

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Strategické investície sa majú zrýchliť, ale s rizikom oslabenia vlastníckych práv, poslanci prelomili prezidentkino veto

V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...

Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.