Mýto zablokovalo hranicu s Českom

04. 01. 2010

Bratislava - Zavedenie elektronického mýta dnes skomplikovalo nákladnú cestnú dopravu na niektorých hraničných priechodoch s Českom a Maďarskom. Kamióny na českej a maďarskej strane čakali v kolónach na registráciu i niekoľko hodín, na Slovensku sa potom situácia upokojila. Vyplýva to z vyjadrení českej polície, prevádzkovateľa elektronického mýta SkyToll a Stella Centra, ktoré mapuje dopravu na slovenských cestách.

Slovenskí dopravcovia spustili protestnú akciu na benzínových pumpách po celom Slovensku.

Mýtny systém pre nákladné autá, kamióny a autobusy na Slovensku spustili od začiatku roka, až dnes však prešiel prvou vážnou zaťažkávajúcou skúškou. Počas novoročného sviatku a uplynulého víkendu totiž jazdilo menej nákladných vozidiel než vo všedný deň.

Poliaci čakali hodiny

Kolóna kamiónov dlhá až päť kilometrov dnes vznikla na česko-slovenskej hranici v obci Mosty u Jablunkova. Podľa českej polície v nej stoja najmä poľskí šoféri, ktorí nemajú autá vybavené palubnou jednotkou nového mýtneho systému, ktorý na Slovensku začal fungovať od začiatku roka. Informáciu priniesol server iDnes.cz. Prejazd osobných áut je plynulý.

Prevádzkovateľ mýta Skytoll nemá priamo na hranici pobočku. Vodiči nákladných áut sa tam museli dostať niekoľko kilometrov do vnútrozemia a následne sa vrátiť ku kamiónu. Najčastejšie išli taxíkom.

Vybavenie jedného vozidla trvá približne 40 minút. Polícia preto predpokladá, že kolóna ešte narastie.

"Naše operačné stredisko už kontaktovalo kolegov na Slovensku. Každú chvíľu by mal doraziť niekto z riaditeľstva v Žiline," povedal hovorca polície Stanislav Sobol. Dodal tiež, že Skytoll sľúbil posilniť pobočku a urýchliť vybavovanie mýtneho.

Naopak na frekventovanom diaľničnom ťahu D2 medzi Brnom a Bratislavou sa kolóny nevytvárali. Problémy nezaznamenali ani v Hodoníne, ktorý susedí so slovenským Holíčom.

V Rajke chýbali vhodné formuláre

Na bratislavskom hraničnom priechode s Maďarskom v Rajke čakali kamióny na registráciu od dvoch do troch hodín. "Do dnešného dňa najväčší počet je práve v Rajke, je tam nejakých 50 dopravcov, ktorí sú ale vybavovaní priebežne a plynule," tvrdil riaditeľ spoločnosti SkyToll Matej Okáli.

Vodiči kamiónov, ktorých oslovila v Rajke ČTK, sa však sťažovali na zdĺhavé prepisovanie údajov o platiteľoch mýta do počítačov, mnohí si nevedeli rady s anglickými formulármi. Podľa Okáliho sú tlačivá v šiestich jazykoch, okrem okolitých krajín aj v angličtine a ruštine. "Proces trvá medzi šiestimi až desiatimi minútami, ak však príde prepravca, ktorý nemá pripravené doklady, má otázky, samozrejme ten proces sa môže naťahovať," dodal Okáli. Podľa neho sa však postupne čakacie doby skrátia.

Podľa pracovníkov Stella Centra na slovenských cestách závažnejšie problémy ohľadne mýtneho systému dnes nezaznamenali.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Vláda odklepla Doležalovu novelu cestného zákona. Dočkáme sa diaľnice do Košíc?

Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...

Zmenou cestného zákona sa umožní vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami

Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...

Kauza Machnáč: Pamiatka chátra, súkromníkovi ju chcú vyvlastniť

Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...

Doležal má recept na zrýchlenie výstavby diaľnic - vyvlastnenie

Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...

Zmena cestného zákona môže pomôcť vyvlastniť pozemky pod diaľnicami

MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...

Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...