Mýto zatiaľ vyberá štátu menej, sviatkovalo sa

Mýto začalo štátu zarábať menej, ako sa očakávalo. Priemerne za deň by mal SkyToll počas tohto roka vyberať z mýta okolo 452-tisíc eur, teda 13,5 milióna korún.

Za prvé dva dni však nákladné autá a autobusy zaplatili za 2 000 kilometrov spoplatnených ciest a diaľnic v súhrne len 84-tisíc eur. To je necelých 10 percent z očakávaného denného priemerného výberu.

"Predpokladáme, že počet áut aj vyberaná suma sa znásobia už v prvý pracovný deň v pondelok a ďalšie dni po skončení sviatkov budú rásť," vysvetlila Lenka Lendacká, hovorkyňa mýtnej spoločnosti SkyToll. Prvé dva dni boli ešte sviatočné a doprava nefungovala v bežnom objeme, ten sa očakáva až v týždňoch po 11. januári. Za prvé dva dni platilo len niečo vyše šesťtisíc aut.

Štát pritom očakáva, že Národná diaľničná spoločnosť získa z mýta 165 miliónov eur (5 miliárd korún). Najväčšiu sumu - až 73 miliónov eur (2,2 miliardy korún) chce štát vybrať práve na cestách prvej triedy, kde jazdia lokálni a malí dopravcovia, nie tranzitujúce kamióny. Ministerstvo dopravy to potvrdilo v dokumentoch k novej vyhláške o spoplatnených úsekoch ciest.

Malí dopravcova naďalej protestujú proti výške mýta. Tvrdia, že je pre nich likvidačná. Preto budú dnes protestovať na vyše sto pumpách.

"Čerpanie pohonných hmôt nebude blokované, ale budeme vysvetľovať naše požiadavky," uviedol Jaroslav Polaček z Únie autodopravcov Slovenska. Malí dopravcovia zmenili pôvodných 11 požiadaviek na štyri body - žiadajú najmä zníženie spotrebnej dane z motorových palív na úroveň okolitých krajín, čo by zlacnelo naftu a benzín. Výber mýta má byť pozastavený až do prepracovania zoznamu 1 400 kilometrov platených ciest prvej triedy. Súčasne chcú označiť všetky spoplatnené úseky ciest informačnou tabuľou na začiatku a konci. Na fakt, že štát sa rozhodol pri cestách nevyznačiť, kde sa začína platený úsek, Pravda poukázala na sklonku roka. Dopravcovia súčasne žiadajú nižšiu daň z podnikateľských motorových vozidiel, ktoré sa však platí župám, a nie štátu.

Samotná prevádzka pri mýte je podľa Skytoll bez väčších problémov. V sobotu podľa malých dopravcov vznikli problémy niekoľkým tureckým kamionistom, ktorí po vstupe na Slovensko nezohnali na označených pumpách merače a nevedeli sa zaregistrovať. SkyToll tvrdí, že všetko je v poriadku a všetkých 13 vybraných hraničných priechodov má pre zahraničných kamionistov merače aj registráciu.

SkyToll získala štátnu zákazku na mýto za vyše 800 miliónov eur (25 miliárd korún) bez konkurenčného súboja a zaviazala sa postaviť a najmenej 13 rokov prevádzkovať mýto na Slovensku.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Strategické investície sa majú zrýchliť, ale s rizikom oslabenia vlastníckych práv, poslanci prelomili prezidentkino veto

V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...

Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.