Príjmy z mýta tento rok klesnú asi o desať percent. Naopak, náklady naň mali stúpnuť o tridsať percent. Tvrdil to včera šéf Národnej diaľničnej spoločnosti. Firma neskôr jeho slová o platbách za mýto vzala späť.
Bratislava - O tridsať percent. O toľko sa záhadne zvýšila suma, ktorú máme len za tento rok vyplatiť prevádzkovateľovi elektronického mýta – firme SkyToll. Vyplýva to z vyjadrení šéfa Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Igora Chomu. „Podľa zmluvy je splátka v prvom roku 135 miliónov eur. Tak. Presne takéto číslo,“ povedal Choma. S týmto číslom včera operoval niekoľkokrát.
V zmluve zverejnenej na stránke NDS sa však píše o nižšej splátke. Za prvý rok prevádzky mýta je to 2,639 miliardy korún, po prepočte na eurá 87,6 milióna eur. Keď pridáme DPH, vyjde to na 103 miliónov eur.
Čo spôsobilo zdraženie mýta? O koľko preto zaplatíme SkyTollu viac či menej v ďalších rokoch? To sú otázky, ktoré sa vynorili potom, čo Choma zvýšil ročnú cenu za mýto takmer o miliardu v starej mene. A na peniazoch z mýta naozaj záleží. „NDS je od týchto peňazí dosť závislá,“ skonštatoval Choma. „Ide o omyl. Je to 87 miliónov eur,“ ozrejmil neskôr slová svojho šéfa hovorca NDS Marcel Jánošík. Po novom opäť korešpondovali so splátkami uvedenými v zmluve.
Na otázku, čo spôsobilo zdraženie mýta, sme sa pýtali aj SkyTollu. „S touto otázkou sa, prosím, obráťte na NDS,“ povedala hovorkyňa prevádzkovateľa mýta Lenka Lendacká.
SkyToll vyhral tender s ponukou vo výške 852 miliónov eur. Ak sa aj jeho odmena nezvýšila, celkom určite sa znížili výnosy štátu. Pôvodne malo totiž mýto tento rok vyniesť 185 miliónov eur. Teraz sa už hovorí asi o 165 miliónoch. Sú za tým zmeny v legislatíve, ktoré na istý čas odbremenili dopravcov od platieb mýta na cestách prvej triedy, či rozdelenie spoplatnených úsekov na kratšie, tvrdí Choma.
Šéf diaľničiarov predpokladá, že tento rok by malo z mýta pre štát zostať 65 miliónov eur. Chce ich použiť najmä na splátky úverov NDS. Tento rok by tak mala štátna akciovka zaplatiť zhruba 46 miliónov eur.
Keby sme rátali podľa Chomovej informácie, nezostalo by tento rok ani na spomínané splátky úverov. Diaľničiarom by zostalo na splátky len 30 miliónov.
Je pritom zaujímavé, že cena mýta zostáva nemenná, aj keď zmluva sa minulý rok menila. Zaviedla sa napríklad možnosť platiť mýto aj cez takzvané palivové karty. Služby ich vydavateľov niečo stoja.
V mýte sa tiež objavila firma Fleetpay. Zmluvy s ňou pozorne sleduje Európska komisia, keďže má obavy, že si vďaka nej mohol SkyToll prilepšiť o vyše 140 miliónov eur. Náplňou činnosti Fleetpay má byť autorizácia platieb. Podľa informácií SME chce Fleetpay svoje podnikanie rozšíriť. Zástupca firmy Ondrej Groško sa k tomu nevyjadril. Ide totiž o súkromnú spoločnosť.
Skanska musí vysvetľovať neprimerane nízku cenu. Inde odrazu nízka cena neprekáža.
Na pôde Národnej diaľničnej spoločnosti uviazli už dávnejšie dva tendre. Verejne sa diskutuje o tom, že sa nehýbu, pretože sa do nich zapojila Skanska, a to údajne s podozrivo nízkou cenovou ponukou. Švédsku firmu za ceny kritizoval Zväz stavebných podnikateľov.
V súťažiach ide o úsek diaľnice D3 medzi Žilinou Strážovom a Žilinou Brodnom. Na ceste R4 je to úsek Košice – Milhošť.
V druhom prípade najnovšie Národná diaľničná spoločnosť vylúčila z tendra druhú najlacnejšiu ponuku za 78,778 milióna eur od konzorcia Strabag a Váhostav. „Teraz prebieha proces odvolávania,“ povedal Igor Choma, riaditeľ diaľničnej spoločnosti. Komisia podľa neho žiadny problém s nízkou cenou nemá. Všetko sa vydiskutovalo. Choma predpokladá, že vyhrá najlacnejší. Tým by mala byť Skanska s ponukou 77,686 milióna eur.
O manipulácii sa však hovorí aj v tendri Železníc Slovenskej republiky na modernizáciu časti trate medzi Zlatovcami a Trenčianskou Teplou. „Včera nám bola od ŽSR doručená 38stranová požiadavka na vysvetlenie neobvykle nízkej ceny. Požiadali sme však o predĺženie 7dňového limitu na odpoveď,“ opísala aktuálny stav hovorkyňa Skanskej Magdaléna Dobišová.“
Autodopravcovia žalujú štát a diaľničnú spoločnosť za mýto
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov pozemkov. Parlament jej veto prelomil bez väčšieho zaváhania.
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú vysporiadané. Tvrdí, že bezodplatné vyvlastnenie pozemkov nebolo realizovateľné.
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú...
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.