Mýto zdraželo. Vraj omylom

Príjmy z mýta tento rok klesnú asi o desať percent. Naopak, náklady naň mali stúpnuť o tridsať percent. Tvrdil to včera šéf Národnej diaľničnej spoločnosti. Firma neskôr jeho slová o platbách za mýto vzala späť.

Bratislava - O tridsať percent. O toľko sa záhadne zvýšila suma, ktorú máme len za tento rok vyplatiť prevádzkovateľovi elektronického mýta – firme SkyToll. Vyplýva to z vyjadrení šéfa Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Igora Chomu. „Podľa zmluvy je splátka v prvom roku 135 miliónov eur. Tak. Presne takéto číslo,“ povedal Choma. S týmto číslom včera operoval  niekoľkokrát.

V zmluve zverejnenej na stránke NDS sa však píše o nižšej splátke. Za prvý rok prevádzky mýta je to 2,639 miliardy korún, po prepočte na eurá  87,6 milióna eur. Keď pridáme DPH, vyjde to na 103 miliónov eur.

Drahý omyl

Čo spôsobilo  zdraženie mýta? O koľko preto zaplatíme SkyTollu viac či menej v ďalších rokoch? To sú otázky, ktoré sa vynorili potom, čo Choma zvýšil ročnú cenu za mýto takmer o miliardu v starej mene. A na peniazoch z mýta naozaj záleží. „NDS je od týchto peňazí dosť závislá,“ skonštatoval Choma. „Ide o omyl. Je to 87 miliónov eur,“ ozrejmil neskôr slová svojho šéfa hovorca NDS Marcel Jánošík. Po novom opäť korešpondovali so splátkami uvedenými v zmluve.

Na otázku, čo spôsobilo zdraženie mýta, sme sa pýtali aj SkyTollu.  „S touto otázkou sa, prosím, obráťte na NDS,“ povedala hovorkyňa prevádzkovateľa mýta Lenka Lendacká.

SkyToll vyhral tender s ponukou vo výške 852 miliónov eur. Ak sa aj jeho odmena nezvýšila, celkom určite sa znížili výnosy štátu. Pôvodne malo totiž mýto tento rok vyniesť 185 miliónov eur. Teraz sa už hovorí asi o 165 miliónoch. Sú za tým  zmeny v legislatíve, ktoré na istý čas odbremenili dopravcov od platieb mýta na cestách prvej triedy, či rozdelenie spoplatnených úsekov na kratšie, tvrdí Choma.

Čo zostane, pôjde na splátky

Šéf diaľničiarov predpokladá, že tento rok by malo z mýta pre štát zostať 65 miliónov eur. Chce ich použiť najmä na splátky úverov NDS. Tento rok by tak mala štátna akciovka zaplatiť  zhruba 46 miliónov eur.

Keby sme rátali podľa Chomovej informácie, nezostalo by tento rok ani na spomínané splátky úverov. Diaľničiarom by zostalo  na splátky len 30 miliónov.

Je pritom zaujímavé, že cena mýta zostáva nemenná, aj keď zmluva sa minulý rok menila. Zaviedla sa napríklad možnosť platiť mýto aj cez takzvané palivové karty. Služby ich vydavateľov niečo stoja.

V mýte sa tiež objavila firma Fleetpay. Zmluvy s ňou pozorne sleduje Európska komisia, keďže má obavy, že si vďaka nej mohol SkyToll prilepšiť o vyše 140 miliónov eur. Náplňou činnosti Fleetpay má byť autorizácia platieb. Podľa informácií SME chce Fleetpay svoje podnikanie rozšíriť.  Zástupca firmy Ondrej Groško sa k tomu nevyjadril. Ide totiž o súkromnú spoločnosť.

Tendre Skanska sa hýbu pomaly

Skanska musí vysvetľovať neprimerane nízku cenu. Inde odrazu nízka cena neprekáža.

Na pôde Národnej diaľničnej spoločnosti uviazli už dávnejšie dva tendre. Verejne sa diskutuje o tom, že sa nehýbu, pretože sa do nich zapojila Skanska, a to údajne s podozrivo nízkou cenovou ponukou. Švédsku firmu za ceny kritizoval Zväz stavebných podnikateľov.

V súťažiach ide o úsek diaľnice D3 medzi Žilinou Strážovom a Žilinou Brodnom. Na ceste R4 je to úsek Košice – Milhošť.

V druhom prípade najnovšie Národná diaľničná spoločnosť vylúčila z tendra druhú najlacnejšiu ponuku za 78,778 milióna eur od konzorcia Strabag a Váhostav. „Teraz prebieha proces odvolávania,“ povedal Igor Choma, riaditeľ diaľničnej spoločnosti. Komisia podľa neho žiadny problém s nízkou cenou nemá. Všetko sa vydiskutovalo. Choma predpokladá, že vyhrá najlacnejší. Tým by mala byť Skanska s ponukou 77,686 milióna eur.

O manipulácii sa však hovorí aj v tendri Železníc Slovenskej republiky na modernizáciu časti trate  medzi Zlatovcami a Trenčianskou Teplou. „Včera nám bola od  ŽSR doručená 38­stranová požiadavka na vysvetlenie neobvykle nízkej ceny.  Požiadali sme však o predĺženie 7­dňového limitu na odpoveď,“ opísala aktuálny stav hovorkyňa Skanskej Magdaléna Dobišová.“

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Doležal má recept na zrýchlenie výstavby diaľnic - vyvlastnenie

Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...

Zmena cestného zákona môže pomôcť vyvlastniť pozemky pod diaľnicami

MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...

Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...

Otrasy z cesty sa prenášajú na môj dom. Ktorý úrad má povinosť nariadiť nápravu?

Pri našom dome vedie cesta 1. triedy. V poslednej dobe sa stav komunikácie zhoršil natoľko, že pri...

Čo je to jednoduchá stavba podľa stavebného zákona?

Stavebný zákon definuje takzvané "jednoduché stavby". Pozor, pod pojmom "drobné stavby" rozumie...

Čo je to drobná stavba podľa stavebného zákona?

Prečo rozlišovať, čo je a čo nie je drobná stavba? Pretože na drobné stavby nie je potrebné...

Sused chce postaviť dom 1 meter od môjho pozemku. Čo sa dá robiť?

Pokiaľ Váš sused ešte nemá vydané územné rozhodnutie resp. stavebné povolenie, uplatnite aktívne...