Mýto zdražie. Kamionisti prejazdili paušál

Do konca októbra sa vyčerpajú štátom predplatené mýtne služby, ktoré mali vydržať celý rok.

22. 10. 2010

Spoločnosť SkyToll si môže za prevádzku mýtneho systému zinkasovať od štátu ďalší bonus. V porovnaní s pôvodnou objednávkou totiž spracúva viac mýtnych transakcií, teda prejazdov nákladných áut po spoplatnených úsekoch. Je to preto, že vláda Roberta Fica v polovici tohto roka rozdelila mýtne úseky na menšie. "Vyšší počet úsekov je dôvodom, prečo pôvodne plánovaných 388 miliónov mýtnych transakcií prekročia dopravcovia už v októbri,“ povedala pre HN hovorkyňa SkyTollu Lenka Lendacká.                                                

Podľa prepočtov HN si preto štát tento rok zrejme priplatí zhruba 2,5 milióna eur a v ďalších rokoch ešte viac. Každé predraženie pôvodného kontraktu za 852 miliónov eur pritom znižuje zdroje štátu na výstavbu nových ciest.

Viac transakcií

Problém vznikol už pri podpise zmluvy, keď si Národná diaľničná spoločnosť od SkyTollu "objednala“ na tento rok 388 miliónov mýtnych transakcií. Vtedy sa totiž rátalo s tým, že spoplatnených úsekov bude zhruba 800. Nakoniec ich je vzhľadom na rozčlenenie cestnej siete raz toľko.

Ficova vláda o tom rozhodla, aby odstránila niektoré chyby systému. Jednou z nich bolo účtovanie mýtneho aj za kilometre, ktoré dopravcovia neprejazdili.

Niektoré úseky totiž merali aj 10 kilometrov, napriek tomu, že ich prerušovalo viacero príjazdových ciest. Potom sa stávalo, že vodič prešiel iba polovicu trasy, no zaplatil za celú. "Nárast počtu mýtnych transakcií je výsledkom negatívnej reakcie dopravcov na dĺžku vymedzených úsekov, ktorú považovali za nespravodlivú. Kritiku zohľadnilo ministerstvo dopravy a ich požiadavkám vyšlo v ústrety zmenou vyhlášky,“ vysvetľuje hovorkyňa SkyTollu Lenka Lendacká.

Pribudne áut aj diaľnic

Výsledkom vládneho ústupku je teda hrozba prekročenia predplateného limitu zhruba o 78 miliónov eur. To sa stane, ak sa napríklad premávka na cestách bude v posledných dvoch mesiacoch 2010 vyvíjať podobne ako predtým. Keďže jedna transakcia stojí 0,033 eura, honorár pre Skytoll môže vzrásť o 2,5 milióna eur.

Mýtnych transakcií bude pritom pribúdať aj v najbližších rokoch. Čiastočne sa o to postarajú stavbári, ktorí budú priebežne dokončovať nové úseky diaľnic a rýchlostných ciest, a čiastočne pribúdajúci šoféri na cestách. "Počet mýtnych transakcií taktiež závisí od intenzity dopravy, od ekonomiky Slovenskej republiky a okolitých krajín, od cestnej infraštruktúry a tak ďalej,“ hovorí Lendacká.

Doplácanie za mýtne transakcie môže byť ešte bolestivejšie v nasledujúcich rokoch. V tomto roku totiž hustejšia sieť funguje len v druhom polroku, kým po novom to bude celoročne.

Uvidí sa na jar

Nový minister Ján Figeľ sa k drahšiemu mýtu chce vyjadriť, až keď dostane oficiálnu požiadavku od SkyTollu. Tá by mala prísť v úvode nového roka. "Za to, akým spôsobom funguje mýtny systém, zodpovedá minulá vláda. Keď príde takýto návrh, budeme sa ním vážne zaoberať,“ povedal šéf komunikačného oddelenia rezortu Ľubomír Tuchscher.

Samotná firma zatiaľ o svojich požiadavkách hovoriť nechce. "Keďže nie je možné vychádzať ani z údajov za predchádzajúce roky, akýkoľvek odhad počtu mýtnych transakcií ku koncu roka 2010 by bol zavádzajúci,“ dodáva Lendacká.

Stanovisko exministra dopravy Ľubomíra Vážneho ani Národnej diaľničnej spoločnosti sa nám do uzávierky získať nepodarilo.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Strategické investície sa majú zrýchliť, ale s rizikom oslabenia vlastníckych práv, poslanci prelomili prezidentkino veto

V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...

Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.