Do konca októbra sa vyčerpajú štátom predplatené mýtne služby, ktoré mali vydržať celý rok.
Spoločnosť SkyToll si môže za prevádzku mýtneho systému zinkasovať od štátu ďalší bonus. V porovnaní s pôvodnou objednávkou totiž spracúva viac mýtnych transakcií, teda prejazdov nákladných áut po spoplatnených úsekoch. Je to preto, že vláda Roberta Fica v polovici tohto roka rozdelila mýtne úseky na menšie. "Vyšší počet úsekov je dôvodom, prečo pôvodne plánovaných 388 miliónov mýtnych transakcií prekročia dopravcovia už v októbri,“ povedala pre HN hovorkyňa SkyTollu Lenka Lendacká.
Podľa prepočtov HN si preto štát tento rok zrejme priplatí zhruba 2,5 milióna eur a v ďalších rokoch ešte viac. Každé predraženie pôvodného kontraktu za 852 miliónov eur pritom znižuje zdroje štátu na výstavbu nových ciest.
Problém vznikol už pri podpise zmluvy, keď si Národná diaľničná spoločnosť od SkyTollu "objednala“ na tento rok 388 miliónov mýtnych transakcií. Vtedy sa totiž rátalo s tým, že spoplatnených úsekov bude zhruba 800. Nakoniec ich je vzhľadom na rozčlenenie cestnej siete raz toľko.
Ficova vláda o tom rozhodla, aby odstránila niektoré chyby systému. Jednou z nich bolo účtovanie mýtneho aj za kilometre, ktoré dopravcovia neprejazdili.
Niektoré úseky totiž merali aj 10 kilometrov, napriek tomu, že ich prerušovalo viacero príjazdových ciest. Potom sa stávalo, že vodič prešiel iba polovicu trasy, no zaplatil za celú. "Nárast počtu mýtnych transakcií je výsledkom negatívnej reakcie dopravcov na dĺžku vymedzených úsekov, ktorú považovali za nespravodlivú. Kritiku zohľadnilo ministerstvo dopravy a ich požiadavkám vyšlo v ústrety zmenou vyhlášky,“ vysvetľuje hovorkyňa SkyTollu Lenka Lendacká.
Výsledkom vládneho ústupku je teda hrozba prekročenia predplateného limitu zhruba o 78 miliónov eur. To sa stane, ak sa napríklad premávka na cestách bude v posledných dvoch mesiacoch 2010 vyvíjať podobne ako predtým. Keďže jedna transakcia stojí 0,033 eura, honorár pre Skytoll môže vzrásť o 2,5 milióna eur.
Mýtnych transakcií bude pritom pribúdať aj v najbližších rokoch. Čiastočne sa o to postarajú stavbári, ktorí budú priebežne dokončovať nové úseky diaľnic a rýchlostných ciest, a čiastočne pribúdajúci šoféri na cestách. "Počet mýtnych transakcií taktiež závisí od intenzity dopravy, od ekonomiky Slovenskej republiky a okolitých krajín, od cestnej infraštruktúry a tak ďalej,“ hovorí Lendacká.
Doplácanie za mýtne transakcie môže byť ešte bolestivejšie v nasledujúcich rokoch. V tomto roku totiž hustejšia sieť funguje len v druhom polroku, kým po novom to bude celoročne.
Nový minister Ján Figeľ sa k drahšiemu mýtu chce vyjadriť, až keď dostane oficiálnu požiadavku od SkyTollu. Tá by mala prísť v úvode nového roka. "Za to, akým spôsobom funguje mýtny systém, zodpovedá minulá vláda. Keď príde takýto návrh, budeme sa ním vážne zaoberať,“ povedal šéf komunikačného oddelenia rezortu Ľubomír Tuchscher.
Samotná firma zatiaľ o svojich požiadavkách hovoriť nechce. "Keďže nie je možné vychádzať ani z údajov za predchádzajúce roky, akýkoľvek odhad počtu mýtnych transakcií ku koncu roka 2010 by bol zavádzajúci,“ dodáva Lendacká.
Stanovisko exministra dopravy Ľubomíra Vážneho ani Národnej diaľničnej spoločnosti sa nám do uzávierky získať nepodarilo.
Vodiči, ktorí používali rušičky proti mýtu, dostali pokuty
Výnos z diaľničných nálepiek má stúpnuť o dve pätiny
Slovensko zaplatí SkyTollu o 28 miliónov eur viac
Efektivita elektronického mýta štátu smrdí
Máme zrušiť už skončený mýtny tender
Figeľ volí stratégiu, ako obhájiť mýto v Bruseli
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov pozemkov. Parlament jej veto prelomil bez väčšieho zaváhania.
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú vysporiadané. Tvrdí, že bezodplatné vyvlastnenie pozemkov nebolo realizovateľné.
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú...
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.