Mýto zdražie. Kamionisti prejazdili paušál

Do konca októbra sa vyčerpajú štátom predplatené mýtne služby, ktoré mali vydržať celý rok.

22. 10. 2010

Spoločnosť SkyToll si môže za prevádzku mýtneho systému zinkasovať od štátu ďalší bonus. V porovnaní s pôvodnou objednávkou totiž spracúva viac mýtnych transakcií, teda prejazdov nákladných áut po spoplatnených úsekoch. Je to preto, že vláda Roberta Fica v polovici tohto roka rozdelila mýtne úseky na menšie. "Vyšší počet úsekov je dôvodom, prečo pôvodne plánovaných 388 miliónov mýtnych transakcií prekročia dopravcovia už v októbri,“ povedala pre HN hovorkyňa SkyTollu Lenka Lendacká.                                                

Podľa prepočtov HN si preto štát tento rok zrejme priplatí zhruba 2,5 milióna eur a v ďalších rokoch ešte viac. Každé predraženie pôvodného kontraktu za 852 miliónov eur pritom znižuje zdroje štátu na výstavbu nových ciest.

Viac transakcií

Problém vznikol už pri podpise zmluvy, keď si Národná diaľničná spoločnosť od SkyTollu "objednala“ na tento rok 388 miliónov mýtnych transakcií. Vtedy sa totiž rátalo s tým, že spoplatnených úsekov bude zhruba 800. Nakoniec ich je vzhľadom na rozčlenenie cestnej siete raz toľko.

Ficova vláda o tom rozhodla, aby odstránila niektoré chyby systému. Jednou z nich bolo účtovanie mýtneho aj za kilometre, ktoré dopravcovia neprejazdili.

Niektoré úseky totiž merali aj 10 kilometrov, napriek tomu, že ich prerušovalo viacero príjazdových ciest. Potom sa stávalo, že vodič prešiel iba polovicu trasy, no zaplatil za celú. "Nárast počtu mýtnych transakcií je výsledkom negatívnej reakcie dopravcov na dĺžku vymedzených úsekov, ktorú považovali za nespravodlivú. Kritiku zohľadnilo ministerstvo dopravy a ich požiadavkám vyšlo v ústrety zmenou vyhlášky,“ vysvetľuje hovorkyňa SkyTollu Lenka Lendacká.

Pribudne áut aj diaľnic

Výsledkom vládneho ústupku je teda hrozba prekročenia predplateného limitu zhruba o 78 miliónov eur. To sa stane, ak sa napríklad premávka na cestách bude v posledných dvoch mesiacoch 2010 vyvíjať podobne ako predtým. Keďže jedna transakcia stojí 0,033 eura, honorár pre Skytoll môže vzrásť o 2,5 milióna eur.

Mýtnych transakcií bude pritom pribúdať aj v najbližších rokoch. Čiastočne sa o to postarajú stavbári, ktorí budú priebežne dokončovať nové úseky diaľnic a rýchlostných ciest, a čiastočne pribúdajúci šoféri na cestách. "Počet mýtnych transakcií taktiež závisí od intenzity dopravy, od ekonomiky Slovenskej republiky a okolitých krajín, od cestnej infraštruktúry a tak ďalej,“ hovorí Lendacká.

Doplácanie za mýtne transakcie môže byť ešte bolestivejšie v nasledujúcich rokoch. V tomto roku totiž hustejšia sieť funguje len v druhom polroku, kým po novom to bude celoročne.

Uvidí sa na jar

Nový minister Ján Figeľ sa k drahšiemu mýtu chce vyjadriť, až keď dostane oficiálnu požiadavku od SkyTollu. Tá by mala prísť v úvode nového roka. "Za to, akým spôsobom funguje mýtny systém, zodpovedá minulá vláda. Keď príde takýto návrh, budeme sa ním vážne zaoberať,“ povedal šéf komunikačného oddelenia rezortu Ľubomír Tuchscher.

Samotná firma zatiaľ o svojich požiadavkách hovoriť nechce. "Keďže nie je možné vychádzať ani z údajov za predchádzajúce roky, akýkoľvek odhad počtu mýtnych transakcií ku koncu roka 2010 by bol zavádzajúci,“ dodáva Lendacká.

Stanovisko exministra dopravy Ľubomíra Vážneho ani Národnej diaľničnej spoločnosti sa nám do uzávierky získať nepodarilo.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.

Vysporadúvajú pozemky pod obecnými cestami

NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...

Vláda odklepla Doležalovu novelu cestného zákona. Dočkáme sa diaľnice do Košíc?

Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...

Zmenou cestného zákona sa umožní vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami

Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...

Kauza Machnáč: Pamiatka chátra, súkromníkovi ju chcú vyvlastniť

Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...

Doležal má recept na zrýchlenie výstavby diaľnic - vyvlastnenie

Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...

Zmena cestného zákona môže pomôcť vyvlastniť pozemky pod diaľnicami

MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...

Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...