Časovú stratu úspornejšieho tempa doženiete kratšími prestávkami. Vyslovene pomalou jazdou neušetríte jeden nocľah navyše ale na kávu a dobrý obed áno. Výhoda vysokej rýchlosti sa v čase zúročí iba na prázdnej a dlhej diaľnici na Makarsku. V Chorvátsku sme testovali dopad rýchlosti na čas a peňaženku.
Šibenik, Šestanovac - Jadranské more má príťažlivosť, ktorú si málokto odoprie a kým iné veci idú pri nedostatku financií bokom, mnohí merajú cestu k čírej vode a skalám aj za posledné peniaze. Dovolenka je síce od slova dovoliť si, avšak každý obráti euro dvakrát, pokiaľ ide o cestovné náklady.
Cena benzínu pri našom predsezónnom teste bola o skoro desať centov na liter nižšia než na Slovensku, ale celkovo vysoká. Dnes už nie je jedno, či dovolenkujete na severe alebo to potiahnete na juh, lebo rozdiely v nákladoch na cestu sú výrazné.
Po skúsenostiach s negatívnym pôsobením odporu vzduchu na spotrebu sme sa rozhodli vyskúšať, či sa na chorvátskej diaľnici oplatí šetriť palivo nižšou rýchlosťou jazdy. Ušetríte významne alebo za stratený čas na diaľnici vám ostane len na zmrzlinu?
Na experiment šetrenia paliva sme vybrali dve takmer identické Toyoty Prius s hybridnou technológiou a nízkou spotrebou benzínu. Obe sa vyznačujú extrémne nízkym súčiniteľom odporu vzduchu cx 0,25, čiže ak sa pri teste objaví rozdiel v spotrebe spôsobený vyššou rýchlosťou, pri ostatných bežných autách bude ešte vyšší.
Pred štartom sme obe autá doplna natankovali, obsadili rovnakým počtom osôb a vyrazili sme v rovnakom čase. Hybridné Toyoty dosiahli diaľničnú spotrebu 4,7 a 5,4 litra na sto kilometrov. Najpríjemnejšie prekvapil komfort hybridného auta.
Ak pôjdete do Chorvátska so strešným nosičom alebo inak zvýšeným odporom, nožnice horšej spotreby sa iba roztiahnu. Rozdiel v spotrebe medzi nižšou a vyššou rýchlosťou bude podstatne vyšší. Testovacie modely Priusu tretej generácie predstavujú pre pokus slušný základ so slušnou výpovednou hodnotou.
Nakoľko autá mali rozdielne pneumatiky a jedna verzia bola Plug-in hybrid a druhá klasický hybrid, najskôr sme ich kalibrovali súčasnou dlhou jazdou po diaľnici. Spotreba bola rovnaká, maximálne sa prejavil rozdiel jednej desatiny litra na sto kilometrov.
Na pokus o ušetrenie peňazí znížením spotreby sme si vybrali úsek chorvátskej diaľnice od Šibeníka po Šestanovac čo je približne 140 kilometrov. Obe autá natankované doplna sme obsadili tromi cestujúcimi a batožinou.
Rozhodli sme sa pre 130 a 110 kilometrovú rýchlosť, pretože 130 je maximálny povolený limit a 110 je rýchlosť, pri ktorej ešte neprekážate na diaľnici, nemusíte veľa predbiehať a cesta ako-tak ubieha. Jeden šofér teda išiel na skoro prázdnej diaľnici stále 130 kilometrov za hodinu a uberal iba v pár krátkych tuneloch, kde bola rýchlosť obmedzená na stovku alebo osemdesiatku.
Druhé auto išlo stále 110 a teda v tuneloch nemuselo príliš spomaliť a potom zase zrýchľovať. Jazda mala byť úspornejšia a plynulejšia. Úsek diaľnice mal približne rovnaký počet stúpaní aj klesaní a naozaj málo vedľajších vplyvov. Do 150 kilometrov sme vydržali bez vystupovania a toalety.
Do cieľa pretekov na diaľničné platidlo Šestanovac prišlo samozrejme rýchlejšie auto s dvanásť minútovým náskokom pred pomalším autom na dráhe dlhej 140 kilometrov. Pomalšie auto malo unavenejšieho šoféra, ale spotrebu nižšiu o 0,7 litra na 100 kilometrov. Čiže na danej dráhe to bolo za obetovaných 12 minút približne liter benzínu, čiže euro aj 50 centov.
Dvanásť minút je málo na 140 kilometrov stíhacej jazdy. V sezóne bude náskok ponáhľajúceho sa vodiča ešte menší.
Ak zoberiem do úvahy skutočnosť, že cestou na Makarsku prejdete po chorvátskych diaľniciach minimálne päťsto kilometrov dole a rovnaký úsek cestou domov, tak pomalou jazdou by ste v oboch smeroch stratili približne hodinu a pol.
Naopak na palive zase získate minimálne 10 eur. Ušetrené peniaze pri strešnom boxe by mohli byť aj 20 eur. Všetky úvahy o ušetrenom čase však stoja aj padajú na dĺžke prestávok a hustote dopravy, pretože v sezóne ťažko držať tempo 130 kilometrov za hodinu.
Robiť si z dovolenky stresový program za volantom sa nevypláca, rovnako ako sa neoplatí za každú cenu hnať vysokou rýchlosťou. Stačí jedna kolóna, trochu dlhšia zastávka na kávu a celý časový náskok je rýchlo preč.
Ak ste zvyknutí stáť každých tristo kilometrov na diaľnici, tak medzi pauzami môžete udržiavaním stotridsiatky nahnať dvadsať päť minút, ale to vám nikto nesmie stáť v ceste. Ideálne je podľa podmienok držať rýchlosť v intervale medzi 110 až 125 kilometrov za hodinu. Nad 130 riskujete za pokuty, veľa nezískate a začínate výraznejšie finančne strácať na palive.
Rýchlosť 130 km/h
Rýchlosť 110 km/h
Tretia generácia hybridnej Toyoty Prius je na míle vzdialená minulej verzii. Silnejší a objemnejší motor spolu s lepším nastavením prevodovky zvláda diaľnicu podstatne istejšie a nezaostáva ani v dynamike , ani pri predbiehaní.
Prius sme považovali za veľké ale prioritne mestské auto. Po štyroch dňoch a 2500 kilometroch sa Toyota ukázala vhodná na cestovanie. Najmä priestor na zadných sedadlách poteší a spotreba tiež. Na diaľnici bola v závislosti od charakteru jazdy spotreba od 4,9 do 5,7 litra a na ceste cez Bosnu a po vidieckych komunikáciách od 3,9 do 4,2 litra.
Najviac fascinovala atmosféra na palube, pretože auto pôsobí na šoféra vyslovene upokojujúco. Toyota by mohla popracovať na výkone diaľkových svetiel a na tvare volantu. Mierne väčší batožinový priestor by sa tiež zišiel.
Každoročne dovolenkové štatistiky dopravných nehôd vykazujú aj tie, ktoré spôsobila únava za volantom a následná nepozornosť alebo až mikrospánok. Zvlášť dlhé monotónne chorvátske diaľnice, svitanie a únava z balenia môžu spôsobiť tragickú kombináciu.
Unavený vodič môže byť rovnako nebezpečný ako opitý pod vplyvom alkoholu, pretože začne byť apatický voči dianiu na ceste. Paradoxne dôvodom nepozornosti býva nízka monotónna rýchlosť. Ak plánujete šetriť palivo nižšou rýchlosťou jazdy, ktorá nevybudí pozornosť tak ako svižné tempo 130 kilometrov za hodinu, dbajte na oddych pred cestou. Zvlášť svitanie po nočnej jazde býva na skalami a pustatinou ovenčenej diaľnici strednej Dalmácie poriadne zákerné. Škoda, že únavu za volantom nemožno merať tak ako alkohol v dychu. Potom by musela odovzdať vodičák veľká časť motoristov.
Ak ťaháte za volantom noc, nechajte spolujazdca najskôr oddýchnuť a pustite ho za volant práve na svitaní. Nenabádame jazdiť bezdôvodne rýchlo ale z hľadiska únavy je svižná jazda okolo povoleného limitu rozhodne bezpečnejšia ako slimačie tempo okolo stovky.
Ustálená rýchlosť 110 kilometrov za hodinu, navyše bez zmeny rytmu jazdy, pôsobila extrémne únavne aj skoro popoludní.
Ceny nafty a benzínu v Chorvátsku, vyhľadávač čerpacích staníc
Subtropický Šibenik v Chorvátsku je už 16 dní pod snehom
Dovolenka pri Jadrane môže byť lacnejšia
V Chorvátsku dodržiavajte dopravné predpisy, pokuty sú vysoké
Ak zaplatíte za mýto kartou, skrátite si čakanie.
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená. V hre sú podľa starostky obce Záborské vraj až štyri strategické investície.
Sanácia bývalej skládky Chemických závodov Juraja Dimitrova v bratislavskej Vrakuni mohla byť v tomto roku skončená, keby sa na ministerstve životného prostredia postupovalo v tempe, ako v rokoch 2016 až 2020. Vyhlásil to bývalý...
Tvrdia, že sanácia za posledné tri roky vôbec nepokročila. Minister Ján Budaj nedávno vyhlásil, že začiatok prác brzdia zdĺhavé procesy okolo vlastníctva pozemkov.
Ani ďalší pokus dokončiť štátnu nemocnicu Rázsochy nejde hladko, ohrozené sú európske peniaze. Dávnu nespravodlivosť s pozemkami asi nenapravia.
Prezidentka SR Zuzana Čaputová sa rozhodla vrátiť Národnej rade (NR) SR novelu zákona o pozemných komunikáciách. Upozornila, že v nej nebola ani po podaní stanoviska Ministerstva financií (MF) SR dodatočne vykonaná kvantifikácia...
Odkaz na web Rádia Lumen, ak by prehrávač nefungoval: Záznam relácie ÚV hovor z 9. 12. 2022 - Vyvlastňovanie (kto môže vyvlastniť majetok občana Slovenska a za akých podmienok
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Sanácia bývalej skládky Chemických závodov Juraja Dimitrova v bratislavskej Vrakuni mohla byť v...