Súčasná finančná situácia inšpiruje k myšlienkam o spôsoboch šetrenia na ceste autom k Jadranskému moru.
Tipy:
Bratislava, Brela - Pred každoročnou reportážnou cestou do Chorvátska sme rozmýšľali, či teraz, keď síce diaľnica vedie cez takmer celé Chorvátsko, ale poplatky nie sú lacné, nebude lacnejšie ísť starou cestou cez Plitvice. Tá je dnes podstatne prázdnejšia ako kedysi.
Porovnanie sa začalo v Záhrebe, ktorým prechádza väčšina dovolenkárov a každý tam príde svojou cestou. O prechode územia Slovinska píšeme v inom článku prílohy.
Po tohtoročnej skúsenosti so zvieracou safari na nami obľúbenej ceste z Rajky cez Csornu, Szombathely a Redics, nočný prejazd neodporúčame. Cesty boli plné srnčej, pernatej zveri a zajacov. Výrazne sa zlepšila cesta stredom Maďarska a Budapešť.
Dokončenou spodnou vetvou diaľničného obchvatu sa môžete vyhnúť obávanému centru Budapešti. Značenie na obchvate je prehľadné, ale nie vždy zobrazuje všetky smery súčasne.
V smere od Šiah treba po vjazde na ochvat ísť smer M3, a po pripojení na M3 zasa smer Szeged. Potom sa objavia ostatné smery vrátane M7 na Balaton a Leteneye. Použitie obchvatu je otázne v noci, pretože prechod cez centrum zvládnete za 35 minút a najazdíte o 33 kilometrov menej ako po obchvate.
Diaľnica od Budapešti až po hranice je s výnimkou niekoľkých odpočívadiel dokončená. V jej druhej časti treba počítať s dlhými úsekmi bez čerpacích staníc. Predpokladáme, že lacné maďarské palivo natankujete už za hranicami alebo na prvej a obnovenej čerpacej stanici Mol po vjazde na diaľnicu M7. Dobrú kávu tu ponúkajú aj o tretej ráno.
Diaľničné spojenie Maďarska s Chorvátskom odklonilo dopravu od starého hraničného priechodu na nový - diaľničný. Tu nie sú toalety, ani nijaké iné služby. Kto to má s toaletou vypočítané na hranice, má jednoducho smolu, pretože zísť z diaľnice a nájsť starý priechod so zmenárňou, kaviarňou a toaletami bol problém.
Po úspešnom absolvovaní diaľničného platidla Lučko na výjazde zo Záhrebu prichádza rozhodovanie kadiaľ ísť a či sa oplatí šetriť. Čas na rozmýšľanie, tankovanie a kávu si obyčajne doprajeme na prvej čerpacej stanici za platidlom. Je nová, čistá a s kompletným vybavením.
Po Karlovac sú všetky cesty spoločné. Kto si chce skrátiť a zlacniť cestu na Makarskú riviéru starou cestou, musí odbočiť. Podľa očakávania v dopravnom značení odbočky na starú cestu nie sú vypísané destinácie, ako sú Split alebo Dubrovník, pretože všetci majú ísť po diaľnici. Zo všetkých názvov ostali iba Plitvické jazerá.
Po necelej hodine jazdy legendárnou cestou so zákrutami a podstatne krajšou prírodou ako popri diaľnici sú na dosah Plitvické jazerá a čoraz viac reštaurácií a motelov. V podstate sa nič nezmenilo a aj Bistro Marko funguje ako pred rokmi. O pol deviatej ráno čaká usmiaty personál a urobí raňajky podľa želania. Stará cesta môže vyústiť na diaľnicu pri dedine Udina, ale to by ste veľa za diaľnice neušetrili. Preto treba pri Udine odbočiť na Split a Gračac.
Kto raz prišiel na Makarskú horským sedlom nad Brelou, doživotne si zapamätá úchvatný pohľad z výšky na more. Možno je to podmienené aj tichom, ktoré nastane v aute, pretože rodičia nemusia aspoň chvíľu odpovedať na otázku: „Kedy tam budeme?“
V serpentínach vedúcich k Jadranskej magistrále je odpočívadlo, ale bez toalety. Odporúčame zísť dolu a zastaviť sa v prvom hoteli Šampión smerom na Brelu. Pred hotelom je veľké parkovisko a dnu čisté spoplatnené toalety (2 kn na osobu). Pre nás to bol bod, keď treba začať počítať.
Stará cesta z Karlovacu na Makarskú má 355 kilometrov a trvá 6,5 hodiny jazdy.
Diaľničná verzia má 415 kilometrov a trvá štyri hodiny. Diaľničné poplatky za osobné auto robia jazdu po diaľnici drahšou o 22 eur. K tomu treba pripočítať rozdiel v spotrebovanom benzíne aj vo vyššej spotrebe na diaľnici.
Aplikované na obyčajné auto s obyčajnou spotrebou možno počítať s desiatimi eurami navyše. Vo finále je diaľnica minimálne o dve aj pol až o tri hodiny kratšia a približne o 32 eur drahšia. V súvislosti s diaľnicami treba spomenúť, že počas letnej sezóny sa netreba obávať piatkových dopravných zápch pred tunelmi Mala Kapela a Sveti Rok, pretože v prevádzke budú oba tubusy. Ostáva si vybrať – čas alebo peniaze.
Našim tradičným sprievodcom na cestách po Jadrane je Drago Stojakovič z Maestral Travel. V súvislosti s nastávajúcou sezónou sme mu položili niekoľko otázok.
Ako a kadiaľ cestovať do Chorvátska?
Pre tých, ktorí sa rozhodnú cestovať autom, jednoznačne odporúčame cestovať diaľnicami. My osobne na cestu do Chorvátska vždy používame diaľnice, za relatívne krátky čas urobíme veľa kilometrov a pre nás sú bezpečnosť a komfort cestovania vždy na prvom mieste.
Kedy sa vydať na cestu?
Odporúčame cestovať zo Slovenska v skorých ranných hodinách, nie večer. Dôvod? Väčšina turistov cestuje večer, tým pádom vznikajú na diaľniciach väčšie kolóny. V prípade, že sa cestuje ráno, turisti sa vyhnú hlavnej špičke. V tomto roku väčšie zápchy na hraniciach neočakávame z dôvodu ukončenia druhého tubusu tunelov Malá Kapela a Svätý Rok a rozšírenia počtu pruhov mýtnice v Zagreb - Lučko.
Akú sezónu očakávate? Úraduje kríza?
My sme optimisti a podľa nás kríza nie je taká veľká, ako sa o nej rozpráva. Naša cestovná kancelária sa orientuje na blízke destinácie Chorvátsko a Čiernu Horu, kde sa naši klienti ľahko dostanú našou alebo aj vlastnou dopravou.
Čo to znamená, ostane predaj dovoleniek na úrovni roku 2008?
Nie úplne, ale očakávame, že skutočný predaj začne koncom mája. Na začiatku roka bolo cítiť, že klienti sa začali správať trhovo a nakupovali len zájazdy s veľkými zľavami. Avšak už aj cestovné kancelárie sa po začiatku krízy začali správať trhovo a znížili kontraktované kapacity o 30 až 35 percent na celoslovenskej úrovni, čo znamená, že v jednotlivých krajoch a obzvlášť tých s nižšou kúpnou silou tie percentá môžu byť aj vyššie.
Môžeme očakávať viac alebo menej ponúk typu last minute?
Podľa nás bude týchto ponúk oveľa menej vzhľadom na znižovanie kapacít a tie sa budú týkať hlavne júnových termínov a ak budú aj iné, tak len s kozmetickými úpravami.
(Zhováral sa: Rastislav Chvála)
Ceny nafty a benzínu v Chorvátsku, vyhľadávač čerpacích staníc
Chorvátsko: Diaľničné poplatky - kalkulátor
Cesta na Jadran sa nám predražila
Slovinci zdražili používanie diaľnic. Chorváti sa hnevajú
Autom do Chorvátska - na čo by ste nemali zabudnúť
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená. V hre sú podľa starostky obce Záborské vraj až štyri strategické investície.
Sanácia bývalej skládky Chemických závodov Juraja Dimitrova v bratislavskej Vrakuni mohla byť v tomto roku skončená, keby sa na ministerstve životného prostredia postupovalo v tempe, ako v rokoch 2016 až 2020. Vyhlásil to bývalý...
Tvrdia, že sanácia za posledné tri roky vôbec nepokročila. Minister Ján Budaj nedávno vyhlásil, že začiatok prác brzdia zdĺhavé procesy okolo vlastníctva pozemkov.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu...
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.