Na cudzom chcú stavať stále viac

O ústavnosti zákona, ktorý umožňuje stavať na cudzích pozemkoch, Ústavný súd ešte nerozhodol. Ministerstvo dopravy však už chystá jeho rozšírenie o ďalšie úseky.

Ústavný súd by mohol výstavbu zakázať. Keďže nemá hovorcu, nedá sa zistiť, či to urobí.

Bratislava - Minister dopravy Ľubomír Vážny plánuje rozšíriť zoznam úsekov diaľnic a rýchlostných ciest, ktoré sa môžu stavať na súkromných pozemkoch aj bez dohody s ich majiteľmi alebo ešte pred ukončením vyvlastňovacieho konania. Chce tak urobiť aj napriek tomu, že o ústavnosti pôvodného zákona, ktorý to umožňuje, sa rozhoduje na Ústavnom súde.

Časť zákona totiž napadli opoziční poslanci ešte začiatkom roka. Ústavný súd však doteraz o jeho ústavnosti nerozhodol a ani nepozastavil jeho účinnosť.

Inak to nevedia urobiť

Minister Vážny požaduje novelu zákona preto, lebo „dospel k poznaniu, že potreba Slovenska je taká, aká je“. Aj teraz Vážny argumentuje tým, že bez tejto novely sa dostavba diaľničnej siete predĺži „o päť až sedem rokov“.

Stavať na cudzích pozem­koch sa teda v súčasnosti môže a po prijatí novely sa počet do­t­knutých vlastníkov ešte rozšíri. A to dovtedy, kým Ústavný súd nepovie inak.

Ani to však neznamená nápravu pre tých, ktorým už diaľnica na pozemku bez ich súhlasu či vyvlastnenia vyrástla. „Ak Ústavný súd účinnosť zákona nepozastaví a bude sa postupovať podľa neho, nie je to možné nejako relevantne napadnúť,“ povedal ústavný právnik Radoslav Procházka.

Pritom čas, kým súd rozhodne, môže trvať aj niekoľko rokov. Ústavný súd nám včera neposkytol stanovisko, kedy sa mieni vyrovnať s otázkou, či účinnosť „diaľničného“ zákona pozastaví. Nemá totiž hovorcu, tak znelo vysvetlenie.

Lipšic: Prijatý zákon je nebezpečný precedens

Podľa exministra spravodlivosti Daniela Lipšica bolo prijatie už pôvodného zákona nebezpečným precedensom. Teraz bude podľa neho možné kedykoľvek rozširovať záber zákona. „Zväčší sa počet úsekov či rozšíri sa na iné stavby než diaľnice. Ak je toto ústavné, tak je ohrozené súkromné vlastníctvo každého jedného z nás,“ povedal Lipšic. Podľa neho je zvláštne, že súd doteraz nerozhodol, keďže návrh je podaný od januára. Lipšic upozornil, že ústavný súd pritom už prijal iné návrhy, „ktoré boli podané neskôr“.

Richard D r u t a r o v s k ý z Občianskej iniciatívy za spravodlivé vyvlastňovanie povedal, že sa stalo to, čo očakávali. Za rozšírením pôsobnosti zákona je podľa neho možno snaha vlády o zazmluvnenie výstavby čo najväčšieho počtu ciest pre spriaznené záujmové skupiny na mnoho rokov dopredu. „Bude sa môcť stavať na cudzích pozemkoch. Urýchlene a mimoriadne, všade tam, kde to odsúhlasia poslanci. Prišli sme o ústavnú ochranu vlastníckych práv,“ povedal. Ústavný súd podľa neho svojou nečinnosťou legitimizuje možné porušovanie ústavy.

„Chcel by som ministrovi dopravy a premiérovi odporučiť, aby dali procesu odstraňovania vlastníkov z ich domov a pozemkov vo verejnom záujme jasné a humánne pravidlá,“ povedal D r u t a r o v s k ý.

Pôvodný zákon sa vzťahuje na tri úseky severnej diaľnice D1 z Bratislavy do Košíc a jeden úsek rýchlostnej cesty R1 medzi Nitrou a Hronským Beňadikom.

Podľa novely k nim majú pribudnúť úseky diaľnice D1 Jablonov – Behárovce, D3 zo Žiliny do Poľska, diaľnice D4 Jarovce-Stupava-hranica s Rakúskom. Tiež úseky rýchlostných ciest R1 Banská Bystrica-Ružomberok, R2 križovatka s D1 Trenčín Košice a R8 z Nitry cez Topoľčany a Partizánske s napojením na R2.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.

Vysporadúvajú pozemky pod obecnými cestami

NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...

Vláda odklepla Doležalovu novelu cestného zákona. Dočkáme sa diaľnice do Košíc?

Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...

Zmenou cestného zákona sa umožní vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami

Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...

Kauza Machnáč: Pamiatka chátra, súkromníkovi ju chcú vyvlastniť

Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...

Doležal má recept na zrýchlenie výstavby diaľnic - vyvlastnenie

Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...

Zmena cestného zákona môže pomôcť vyvlastniť pozemky pod diaľnicami

MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...