Prešov Minister dopravy pôšt a telekomunikácií SR Jozef Macejko včera počas oficiálnej návštevy Prešova spolu s primátorom Jurajom Kopčákom zhodnotili stav rozostavaných stavieb Nábrežnej komunikácie (NK) a K4, teda cestným prepojením medzi mestom a sídliskom Sekčov. "Teraz sú obe stavby v ažurite, ba v miernom predstihu. Na K4 sa práce sľubne rozbehli a ukazuje sa, že dodávateľ je schopný podstatne navýšiť práce oproti plánu," konštatoval na stretnutí s novinármi primátor.
Aj minister potvrdil jeho slová a pripomenul, že stavby sa v Prešove pripravovali už od roku 1982, ale začali sa realizovať až v roku 1999. V súvislosti s Nábrežnou komunikáciou poznamenal, že hoci boli začiatky rozpačité a neboli spokojní s postupom práce, teraz môže konštatovať, že pokračujú podľa jeho predstáv. Do konca roka bude NK sprejazdnená a v budúcom roku úplne ukončená. "Na stavbe K4 investor dodávateľ postupuje premyslene. Našou úlohou je preto pokúsiť sa navýšiť finančný objem terajších 20 miliónov korún o 100 percent, aby práce neboli zastavené, ale rozbehli sa tak, aby boli nezvratné. Môžem potvrdiť, že zvýšenie objemu prostriedkov o 20 miliónov tento rok je možné," povedal minister Macejko.
Dodal, že o ďalšom zvyšovaní prostriedkov vyčlenenej rezervy na živelné pohromy zo Štátneho fondu cestného hospodárstva, bude uvažovať na jeseň. "V tomto roku môže byť ukončené premostenie cez rieku Sekčov. Toto je hlavný bod stavby, potom môžu pokračovať na budovaní násypu smerom k mestu, čo je svojim usporiadaním zložitá inžinierska konštrukcia."
Na otázku, ako vníma realizáciu plánovaného diaľničného obchvatu cez mesto Prešov nám odpovedal, že v rámci plánu rozvoja diaľnic a rýchlostných ciest je pravdepodobný termín začatia rok 2004. "V tomto roku bude priestor na odbornú diskusiu k navrhovaných variantom trasovania. Jeden variant je s 2,5-kilometrovým tunelom s napojením pri Vydumanci a Haniske, druhý, ktorý vlani spracoval Dopravoprojekt, je modifikovaný povrchový s krátkym - 250 metrovým tunelom a s križovatkami pri Vydumanci, športovej hale, pri ZVL a v Haniske, čiže so štyrmi výjazdmi. Z dopravného hľadiska sa javí výhodnejší ten druhý. Až po odbornej a verejnej diskusii sa však rozhodne, ktorý z nich sa spracuje do vykonávacieho predpisu," uviedol.
Zároveň zdôraznil, že posúdia všetky hľadiská - odborné, ekonomické, dopravné aj ľudské. V meste sa však už dlho dvíhajú hlasy nesúhlasu v súvislosti s druhým variantom. Svedčí o tom niekoľko zhromaždení občanov, ba aj konštituovanie občianskeho združenia Diaľnica a mesto. Vo štvrtok podvečer sa konalo posledné z nich, kde ľudia jasne prezentovali svoje výhrady a ochotu súhlasiť len s tunelovým variantom. Netajili ani nedôveru voči primátorovi či poslancom.
V tej súvislosti primátor Kopčák povedal, že modifikovaný variant nie je v tejto chvíli pre mesto akceptovateľný a nebude sa ním zaoberať. "Iný, ako tunelový variant nám môže investor oficiálne predložiť vtedy, keď na to bude pripravený, a tak to nie je. V júli budú poslanci mestského zastupiteľstva schvaľovať zmeny Územného plánu sídelného útvaru mesta Prešov. Predložený im bude tunelový variant, ktorý je pre mesto záväzný a je zadefinovaný mestským zákonom," konštatoval Kopčák, hoci priznal, že vie o hľadaní inej alternatívy zo strany Slovenskej správy ciest, ba aj o pokusoch schváliť stavebnú uzáveru. Zaujímal nás tiež názor ministra Macejka. "Podľa mňa to nie je výhodné ani z dopravného hľadiska, ani pre mesto. Ak nejaká komunikácia celkom obchádza mesto, potom, poviem to rovno, mesto vypadáva z hry," povedal a ako príklad použil komunikáciu 1/18, ktorá obchádza Spišskú Novú Ves len o 10 kilometrov. Vývoj ukázal, že Poprad je teraz z dopravného hľadiska zaujímavejší natoľko, že sa o ňom uvažuje ako o sídle vyššieho územného celku.
Prešov, diaľničný obchvat, tunel
Diaľnice a rýchlostné cesty na Slovensku, výstavba a prevádzka
Spor o Nábrežnú komunikáciu sa skončil...
Krajský súd by mal dnes vyniesť verdikt v kauze vyvlastnenia pre Nábrežnú komunikáciu
Chronologický prehľad 1. zrušenia výstavby Nábrežnej komunikácie
Stavebné povolenie pre kontroverznú Nábrežnú komunikáciu v Prešove bolo zrušené
Čo povedal primátor Prešova o kauze vyvlastňovania pre Nábrežnú komunikáciu?
S postupom prác na Nábrežnej komunikácii je Kopčák spokojný
Na prešovskej radnici sú informácie o nakladaní s majetkom mesta tajné
Primátor Kopčák si nemyslí, že mesto porušilo infozákon
Vyvlastnenie ako za socializmu?
Konali úradníci pri vyvlastňovaní majetku asanantov spod Kalvárie svojvoľne?
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...
Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...
Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...
MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...
Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...
Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.
Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...
Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...
Zmluva o predaji jeho podielu vo firme je odtajnená. Podľa expertky mala logiku len v prípade, že išlo o pranie peňazí.
O svete IT, programovaní a platovej úrovni rozpráva Rado Debnár, spoluzakladateľ a CEO projektu Learn2code.
Rezort rieši harmonogram priorít.
Harmonogram prípravy a výstavby projektov je pripravený na 80 - 90 %.
Diaľničiari odovzdali motoristom nový úsek diaľnice D3 Čadca, Bukov - Svrčinovec.
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie bez reklamy. Hovorí o tom novela cestného zákona z dielne ministra dopravy Andreja Doležala (nominant Sme rodina), ktorú v stredu...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale bude vznikať mimo zastavaného územia obce.
Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému majiteľovi. Martin Zaiček robí kroky, aby ju zachránil.
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...
Včera ste sa ma viacerí pýtali, ako sa pripomienkuje návrh všeobecne záväzného nariadenia, ktoré vaše mesto (alebo obec) zverejnilo na verejné pripomienkovanie. Keďže otázky pokračujú, napísal som návod, ako jednoducho na...
K zimnému štadiónu by mala podľa predstavy projektanta pribudnúť tréningová hala a nový prístup zo svetelnej križovatky.
Národná rada Slovenskej republiky schválila zmenu základného predpisu samosprávy, zákona č. 369/1990 Z. z. o obecnom zriadení. Prinášame úplné znenia zákona s účinnosťou od 1. apríla 2018.
Na sieti Youtube môžete sledovať záznam zo zasadnutia Mestského zastupiteľstva v Prešove.