Na mýte sa vraj nabaľujú aj iní

Dopravcovia sa sťažujú na vysoké poplatky, ktoré musia platiť pri registrácii do mýtneho systému.

Bratislava - Mýto, ktoré budú musieť platiť dopravcovia od budúceho roka, im zvýši náklady ešte viac, než pôvodne očakávali. Môžu za to extra poplatky, ktoré musia platiť, ak chcú mať vo svojich autách fixne namontované takzvané palubné jednotky. Ide o prístroje, cez ktoré sa meria prejdená vzdialenosť po spoplatnených cestách.

„Každému dopravcovi sa účtuje 160,53 eura s DPH za pevné namontovanie palubnej jednotky do jedného vozidla," povedal Vladimír Hoško, riaditeľ dopravnej spoločnosti Hoško. Pevne namontovaný prístroj môže vyjsť ešte o ďalších 600 eur  na zálohách viac. Taká je výška bankovej záruky, ktorú musia dopravcovia predložiť. Ak ju nezoženú, skladajú ju v hotovosti. Len s pevne nainštalovanou palubnou jednotkou môžu dopravcovia platiť mýto aj na faktúru, čo je pre nich výhodou.

Nabaľuje sa vraj aj združenie dopravcov

Aké poplatky prináša mýto

Ak dopravcovi  stačí odnímateľný prístroj na meranie prejdenej vzdialenosti, zaplatí:

  • 50 eur vratnú zálohu,
  • 1 euro za prenájom prístroja,
  • minimálne 50 eur si musí predplatiť kredit.

Ak si dá namontovať prístroj na pevno, zaplatí:

  • 0 eur vratnú záloha,
  • 1 euro za prenájom,
  • 134,90 eura bez DPH za montáž.
  • Musí mať bankovú záruku na 600 eur alebo ju zložiť v hotovosti na účet Národnej diaľničnej spoločnosti.
  • Len pri pevnej montáži sa môže mýto platiť na faktúru.


Zdroj: SkyToll, ČESMAD Slovakia, internet

„Najväčšie prekvapenie som zažil až pri zistení, že tieto praktiky pomáha legalizovať Česmad, ktorý má pomáhať dopravcom pri akýchkoľvek problémoch," povedal Hoško. Česmad je združenie dopravcov Slovenska.

Od prevádzkovateľa mýta - firmy SkyToll - dostalo monopol na pevnú montáž palubných jednotiek.

Riaditeľ Česmad Peter Halabrín povedal, že združenie zastrešuje pevnú montáž vďaka tendru, v ktorom ho na to SkyToll vybral. Cena 160 eur s DPH je podľa neho oprávnená. „Zahŕňa náklady na servis, na prevádzku systému, kabeláž a maržu združenia," povedal.

Hoško za montáž palubnej jednotky pre nemecký mýtny systém zaplatil v Česku 4500 českých korún, pri prepočte súčasným kurzom zhruba 175 eur.

Montáž palubnej jednotky však u nás trvá zhruba hodinu a pol aj s vypĺňaním dokladov. Za hodinu si servisy účtujú podľa Hoška zhruba 30 eur, čiže dokopy to môže byť najviac 60 eur, ale nie 160.

Profituje asi úzka skupina

Hoškovi preto najviac prekáža, že na montáž je potrebný sprostredkovateľ. „Pri montáži palubnej jednotky pre nemecké mýto sa platí priamo servisu. Prečo sa združenie dopravcov na tom ešte nabaľuje? Je to preto, aby ich umlčali," myslí si. Podľa neho na tom zrejme profituje úzka skupina ľudí.

Združenie dopravcov a ani jednotlivci v ňom si podľa Halabrína cez montáže neprilepšujú. „Máme viac ako tisíc členov   a všetky peniaze, ktoré združenie vytvára, používa spätne na služby pre dopravcov," povedal Halabrín. Príkladom je asistenčná služba pri záchrane po haváriách. Do zisku sa pri montáži palubných jednotiek dostanú, až keď ich namontujú aspoň 20-tisíc. Pri 40 tisíc namontovaných prístrojoch by podľa neho združenie zarobilo zhruba 200 až 220-tisíc eur. Zmluvu so SkyTollom na pevné montáže má združenie na 3 roky.

Na zložky ceny sa vzťahuje mlčanlivosť

Hoško nie je jediný dopravca, ktorému sa drahá montáž za asistencie Česmadu nepozdáva. „Servis zarobí 70 eur, z čoho si ešte 14 percent zoberie Česmad," napísal SME dopravca, ktorý si neželá byť menovaný. Zvyšok ide podľa jeho slov spoločnosti SkyToll za kabeláž. To, že kabeláž kupuje Česmad od SkyTollu, Halabrín potvrdil.

Ako presne sa 160 eur za každý jeden namontovaný prístroj rozdeľuje, nepovedal. V zmluve so SkyTollom je totiž klauzula o mlčanlivosti. Ubezpečil však, že SkyToll si pri pevnej montáži neprivyrába.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Vláda odklepla Doležalovu novelu cestného zákona. Dočkáme sa diaľnice do Košíc?

Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...

Zmenou cestného zákona sa umožní vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami

Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...

Kauza Machnáč: Pamiatka chátra, súkromníkovi ju chcú vyvlastniť

Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...

Doležal má recept na zrýchlenie výstavby diaľnic - vyvlastnenie

Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...

Zmena cestného zákona môže pomôcť vyvlastniť pozemky pod diaľnicami

MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...

Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...