Na Považí 160 km/h nebude

Slovensko napriek plánom zatiaľ maximálnu povolenú rýchlosť na diaľnici nezvýši.

Na slovenských diaľniciach sa zatiaľ nezvýši rýchlostný limit na 160 kilometrov za hodinu. Národná diaľničná spoločnosť (NDS) už má štúdiu, z ktorej vyplýva, že sa to neodporúča ani na jednom z dvoch vytypovaných úsekov D1: od Lúky po Rakoľuby a od Vrtižera po Bytču.

Nespĺňajú základné technické podmienky a ich úprava a dopravné značky by stáli príliš veľa peňazí.

„Je predpoklad vysokého finančného zaťaženia na realizáciu opatrení na zvýšenie rýchlosti nad 130 kilometrov za hodinu," povedal hovorca NDS Marcel Jánošík.

Spoločnosť na základe toho požiadala projektovú kanceláriu HBH projekt Bratislava o vytypovanie takých úsekov, ktoré by vyhovovali aj finančne.

Bodku dá ministerstvo

Možné riziká

  • Lúka - Rakoľuby (10,3 km)
    Na troch miestach by nebol dostatočný rozhľad na náhle zastavenie, horší rozhľad by bol aj pri odpočívadle Hrádok.
  • Vrtižer - Bytča (9 km)
    Nevyhovujú dva smerové oblúky (zákruty) - pripúšťa sa zvýšenie rýchlosti na 140 km/hod, ale cesta by sa musela sklopiť a zabezpečiť proti šmyku.
  • Na oba úseky by navyše bolo treba dať premenlivé dopravné značenie a urobiť ďalšie opatrenia.

Zdroj: Národná diaľničná spoločnosť

Ministerstvo dopravy sa ešte definitívne nerozhodlo. Jeho štátny tajomník Milan Mojš (Smer) však vie o možných prekážkach. Rozhodnúť sa podľa neho môže do dvoch týždňov.

Na zvýšenie maximálnej rýchlosti apeluje najmä polícia. „Na môj vkus už dlho chystáme úsek pri Trenčíne, ktorý je z hľadiska nehodovosti, frekventovanosti a konštrukcie vhodný na 160-kilometrovú rýchlosť," povedal pred mesiacom pre Hospodárske noviny policajný prezident Ján Packa.

Aj dopravný expert Jozef Drahovský oba úseky považuje za vhodne zvolené.

Sú krátke, nič by sa nezískalo

Riaditeľ Výskumného ústavu dopravného v Žiline Ľubomír Palčák je naopak proti. Oba úseky sú pomerne krátke, preto nechápe, čo by sa zvýšením rýchlostného limitu získalo.

„Na 30-kilometrovom úseku je to okolo dve a pol minúty," tvrdí o zvýšení rýchlosti zo 130 na 160 kilometrov za hodinu. Druhá vec je bezpečnosť.

Štúdie, na ktoré sa Palčák odvoláva, hovoria, že 30 percent vodičov prekračuje rýchlostný limit o 10 percent, pätina vodičov až o 30 percent. V prípade zvýšenia rýchlostného limitu „môžeme očakávať, že 20 percent vodičov pôjde možno 180, 190 (kilometrov za hodinu)."

Do 30. januára 2009 bola rýchlosť na diaľnici obmedzená na 130 kilometrov za hodinu. Od nasledujúceho dňa, keď začal platiť nový zákon o cestnej premávke, je možné, aby dopravná značka dovolila vyššiu rýchlosť. To však platí iba pre vodiča motorového vozidla s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou neprevyšujúcou 3500 kilogramov bez prípojného vozidla.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.

Vysporadúvajú pozemky pod obecnými cestami

NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...

Vláda odklepla Doležalovu novelu cestného zákona. Dočkáme sa diaľnice do Košíc?

Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...