Na rokovanie o Auparku prišli predovšetkým kritici

Výstavba Auparku v centre Trenčína má mnoho kritikov. Verejné prerokovanie zámeru s investorom vo štvrtok 8. apríla, trvalo tri hodiny.

09. 04. 2010

Trenčín - Okolo 50 účastníkov a niekoľkohodinovú diskusiu prinieslo verejné prerokovanie k zámeru výstavby Auparku v centre Trenčína.

Zámer sa od začiatku stretáva s nevôľou viacerých mestských poslancov aj obyvateľov. Dokonca o ňom bolo referendum, ktoré však bolo neplatné pre nízku účasť. Kritici Auparku argumentujú hlavne tým, že podobný objekt nepatrí do centra, zvýši už aj tak preťaženú dopravu v strede mesta a znehodnotí výhľad na stred mesta s historickými budovami pod hradom. Mesto je projektu naklonené.

Obchodné centrum má stáť pri zjazde z cestného mosta vedľa historického jadra. Má mať tri podlažia na ploche desaťtisíc metrov štvorcových. Podlieha povinnému hodnoteniu vplyvov na životné prostredie. Jeho súčasťou bolo aj dnešné prerokovanie.

Pamiatkari opätovne so zámerom nesúhlasili. Požadujú, aby mal Aupark nanajvýš 17 metrov na výšku, čo je o štyri menej, ako je podľa nich v projekte. “Podľa nás zámer nie je v súlade s územným plánom,” povedal pracovník úradu Jozef Múdry s tým, že sa tak zhorší panoráma na stred mesta s historickými pamiatkami pod hradom.

V tomto sa pamiatkari sporia s investorom aj samotným mestom, pretože územný plán na mieste nediktuje exaktne metre, ale najviac postavených podlaží. Múdry však argumentuje, že podľa platného plánu nesmie stavba rušiť výhľad na mesto. Navyše projektantov obvinil, že zámerne znížili pohľady prezentované verejnosti, aby Aupark nevyzeral tak hrozivo, ako naozaj bude.

Občan Jozef Tatík namietal, že podľa správy ochranárov sa ešte viac znehodnotí už aj tak nízky systém ekologickej stability centra. Argumentoval minimom zelene v strede mesta. Kritici Auparku argumentujú aj ďalším zhustením neúmerne preťaženej dopravy v centra Trenčína.

Mesto Trenčín, naopak, s výstavbou Auparku súhlasí. Tvrdí, že je v súlade s územným plánom. Investorovi už dalo aj súhlas na výrub necelej stovky stromov. Vyrúbať ich však bude môcť až po vydaní právoplatného stavebného povolenia. Za stromy musí investor zaplatiť náhradu 89 500 eur. Na druhej strane Trenčín povolenie stavby podmienil vyriešením okolitej dopravy, čo si vyžiada aj vybudovanie kruhového objazdu pod cestným mostom.

Nad týmto bodom sa pozastavil Richard Medal z Centra environmentálnych aktivít. Riešenie dopravy podľa jeho slov už ráta so stále nevybudovanými cestami, ktoré majú vzniknúť v súvislosti s prekládkou železničnej trate v meste.

Ide hlavne o cestu s pracovným názvom Nová nábrežná. “Ak nebude do dostavby Auparku dokončená, v meste nastane totálny dopravný kolaps,” povedal. Ministerstvo životného prostredia k zámeru vydá záverečné stanovisko, kde bude stanovený súbor opatrení pre ďalší schvaľovací proces.

Na Slovensku je zatiaľ otvorený jediný Aupark, a to v Bratislave. Predseda predstavenstva HB Reavis Pavel Klč uviedol, že čoskoro otvoria Aupark v Piešťanoch, následne v Žiline. Aupark začala spoločnosť stavať aj v Košiciach a plánuje ho postaviť tiež v Ružomberku.

Pri trenčianskom Auparku si investor musel dať vypracovať nový projekt, pretože ten pôvodný mesto odmietlo. Projektanti sa v ňom snažili veľkú budovu opticky rozčleniť, aby nevyzerala ako jedna masa.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...

Otrasy z cesty sa prenášajú na môj dom. Ktorý úrad má povinosť nariadiť nápravu?

Pri našom dome vedie cesta 1. triedy. V poslednej dobe sa stav komunikácie zhoršil natoľko, že pri...

Čo je to jednoduchá stavba podľa stavebného zákona?

Stavebný zákon definuje takzvané "jednoduché stavby". Pozor, pod pojmom "drobné stavby" rozumie...

Čo je to drobná stavba podľa stavebného zákona?

Prečo rozlišovať, čo je a čo nie je drobná stavba? Pretože na drobné stavby nie je potrebné...

Sused chce postaviť dom 1 meter od môjho pozemku. Čo sa dá robiť?

Pokiaľ Váš sused ešte nemá vydané územné rozhodnutie resp. stavebné povolenie, uplatnite aktívne...

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.