Na severnom obchvate Prešova začali s razením tunela Bikoš

Preraziť ho majú do jedného roka.

PREŠOV. Národná diaľničná spoločnosť v piatok slávnostne začala raziace práce na tuneli Bikoš, ktorý je súčasťou rýchlostnej cesty R4 Prešov, severný obchvat.

Raziť začali aj druhý tunel na obchvate Prešova

S výstavbou západného obchvatu, diaľnice D1 Prešov - západ a Prešov - juh, začali ešte v roku 2017 a o rok neskôr odštartovali aj razenie približne 2,2-kilometrového tunela Prešov na štyroch čelbách.

Rúry sa im podarilo preraziť o tri mesiace skôr, ako bolo v pôvodnom harmonograme prác, a v júni minulého roka sa tak mohlo začať s betónovaním.

Stavba západného obchvatu má byť podľa zmluvy ukončená v júni 2021.

V lete minulého roka sa začalo aj so stavbou prvej etapy severného obchvatu, ktorý sa plynule napojí v mimoúrovňovej križovatke pri výjazde z mesta v smere na Poprad.

Prvá etapa severného obchvatu má dĺžku 4,3 kilometra a vyústi v mimoúrovňovej križovatke pri Veľkom Šariši.

Súčasťou tejto stavby je aj tunel Bikoš s dĺžkou 1 153 metrov.

V piatok sa konalo slávnostné začatie razenia prác spolu s osadením sochy svätej Barbory, patrónky baníkov.

Minister: Nie je pravda, že na východe nič nie je

„Stavba R4 je a bude jasnou prioritou ministerstva dopravy. Nie je pravda, že na východe nič nie je. Práve vďaka výstavbe takto strategickej infraštruktúry pomôžeme rozvíjať tento región. Som rád, že sa masívne naštartovala výstavba na východe Slovenska a tento kraj sa rozvíja a napreduje. Chcem, aby všetci pochopili, že to neskončí len fázou jedna a dva, ale budeme aktívne pracovať na tom, aby R4 pokračovala až na hranice s Poľskou republikou,“ povedal minister dopravy Andrej Doležal (Sme rodina).

Obchvaty Prešova umožnia odkloniť tranzitnú kamiónovú dopravu z centra mesta.

Dôležité však bude dobudovanie aj druhej etapy severného obchvatu, kedy by sa po jej dokončení mohla tranzitná nákladná doprava úplne vytratiť z najväčšieho prešovského sídliska Sekčov.

„Nedá mi nevrátiť sa do roku 2014, kedy som prvýkrát kandidovala za primátorku a bola som súčasťou ľudí, ktorí sa podieľali a zbierali podpisy, aby sa s R4 začalo. Prešov nemal žiaden obchvat a mesto má akurát dodnes preplnené cesty kamiónmi z východnej Európy. Teraz však máme pomyselné svetlo na konci tunela, že R4 sa stavia. Verím, že neostane len pri prvej etape a plynule bude nasledovať výstavba aj druhej etapy,“ povedala primátorka mesta Prešov Andrea Turčanová (KDH).

Prvú etapu ukončia v 2023

Zhotoviteľom stavby je združenie Váhostav SK a spoločnosť TuCon, ktorá pracuje aj na tuneli západného obchvatu mesta.

„Tak, ako je spoločnosť TuCon špecialista na razenie tunelov, my sa považujeme za jednu z najlepších spoločností na Slovensku na výstavbu mostov. To znamená, že mosty, ktoré máme na stavbe, staviame všetky my a zároveň aj časť úsekov pred a za tunelom,“ povedal o rozdelení úloh generálny riaditeľ Váhostav SK Marián Moravčík.

Cena stavby je takmer 143 miliónov eur bez DPH a okrem jedného tunela budú na úseku postavené tri mosty v dĺžke 885 metrov.

Ako povedal Moravčík, stavebný úsek nie je technicky náročný a možné prekvapenie ich môže čakať iba pri razení tunela.

Celá stavba by sa mala ukončiť podľa zmluvy v marci 2023.

Tunel prerazia do roka

Tunel Bikoš je navrhnutý ako diaľničný dvojrúrový tunel s jednosmernou premávkou.

Na jeho výstavbe bude pôsobiť 130 pracovníkov.

Baníci budú tunel raziť zo severu na juh aplikovaním novej rakúskej tunelovacej metódy.

Je to cyklická metóda razenia, kde sa rozpojovanie hornín uskutočňuje buď mechanicky bagrom, alebo pomocou vrtno-trhacích prác.

Na trase tunela sa v hornine striedajú ílovce, pieskovce a siltovce, ktoré vytvárajú veľmi vhodné podmienky na razenie.

Vyťažiť sa má približne 200-tisíc metrov kubických horniny, ktorú chcú použiť do násypov stavby.

„Pokiaľ bude hornina vyhovovať, snažíme sa ju v spolupráci s naším partnerom využiť na iné objekty v rámci stavby. To, čo bude prebytočné, na to už máme miesta, kde to budeme ukladať v zmysle zákona. Razenie v úvode sa začne pomocou tunelového bagra a keď prídeme do tvrdších hornín a hlbšie do útrob kopca, tak predpokladáme, že hornina stvrdne a budeme musieť používať trhacie práce,“ povedal generálny riaditeľ spoločnosti TuCon Jozef Hric.

Tunelová rúra má byť prerazená v júni budúceho roka.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Strategické investície sa majú zrýchliť, ale s rizikom oslabenia vlastníckych práv, poslanci prelomili prezidentkino veto

V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...

Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.