Preraziť ho majú do jedného roka.
PREŠOV. Národná diaľničná spoločnosť v piatok slávnostne začala raziace práce na tuneli Bikoš, ktorý je súčasťou rýchlostnej cesty R4 Prešov, severný obchvat.
S výstavbou západného obchvatu, diaľnice D1 Prešov - západ a Prešov - juh, začali ešte v roku 2017 a o rok neskôr odštartovali aj razenie približne 2,2-kilometrového tunela Prešov na štyroch čelbách.
Rúry sa im podarilo preraziť o tri mesiace skôr, ako bolo v pôvodnom harmonograme prác, a v júni minulého roka sa tak mohlo začať s betónovaním.
Stavba západného obchvatu má byť podľa zmluvy ukončená v júni 2021.
V lete minulého roka sa začalo aj so stavbou prvej etapy severného obchvatu, ktorý sa plynule napojí v mimoúrovňovej križovatke pri výjazde z mesta v smere na Poprad.
Prvá etapa severného obchvatu má dĺžku 4,3 kilometra a vyústi v mimoúrovňovej križovatke pri Veľkom Šariši.
Súčasťou tejto stavby je aj tunel Bikoš s dĺžkou 1 153 metrov.
V piatok sa konalo slávnostné začatie razenia prác spolu s osadením sochy svätej Barbory, patrónky baníkov.
„Stavba R4 je a bude jasnou prioritou ministerstva dopravy. Nie je pravda, že na východe nič nie je. Práve vďaka výstavbe takto strategickej infraštruktúry pomôžeme rozvíjať tento región. Som rád, že sa masívne naštartovala výstavba na východe Slovenska a tento kraj sa rozvíja a napreduje. Chcem, aby všetci pochopili, že to neskončí len fázou jedna a dva, ale budeme aktívne pracovať na tom, aby R4 pokračovala až na hranice s Poľskou republikou,“ povedal minister dopravy Andrej Doležal (Sme rodina).
Obchvaty Prešova umožnia odkloniť tranzitnú kamiónovú dopravu z centra mesta.
Dôležité však bude dobudovanie aj druhej etapy severného obchvatu, kedy by sa po jej dokončení mohla tranzitná nákladná doprava úplne vytratiť z najväčšieho prešovského sídliska Sekčov.
„Nedá mi nevrátiť sa do roku 2014, kedy som prvýkrát kandidovala za primátorku a bola som súčasťou ľudí, ktorí sa podieľali a zbierali podpisy, aby sa s R4 začalo. Prešov nemal žiaden obchvat a mesto má akurát dodnes preplnené cesty kamiónmi z východnej Európy. Teraz však máme pomyselné svetlo na konci tunela, že R4 sa stavia. Verím, že neostane len pri prvej etape a plynule bude nasledovať výstavba aj druhej etapy,“ povedala primátorka mesta Prešov Andrea Turčanová (KDH).
Zhotoviteľom stavby je združenie Váhostav SK a spoločnosť TuCon, ktorá pracuje aj na tuneli západného obchvatu mesta.
„Tak, ako je spoločnosť TuCon špecialista na razenie tunelov, my sa považujeme za jednu z najlepších spoločností na Slovensku na výstavbu mostov. To znamená, že mosty, ktoré máme na stavbe, staviame všetky my a zároveň aj časť úsekov pred a za tunelom,“ povedal o rozdelení úloh generálny riaditeľ Váhostav SK Marián Moravčík.
Cena stavby je takmer 143 miliónov eur bez DPH a okrem jedného tunela budú na úseku postavené tri mosty v dĺžke 885 metrov.
Ako povedal Moravčík, stavebný úsek nie je technicky náročný a možné prekvapenie ich môže čakať iba pri razení tunela.
Celá stavba by sa mala ukončiť podľa zmluvy v marci 2023.
Tunel Bikoš je navrhnutý ako diaľničný dvojrúrový tunel s jednosmernou premávkou.
Na jeho výstavbe bude pôsobiť 130 pracovníkov.
Baníci budú tunel raziť zo severu na juh aplikovaním novej rakúskej tunelovacej metódy.
Je to cyklická metóda razenia, kde sa rozpojovanie hornín uskutočňuje buď mechanicky bagrom, alebo pomocou vrtno-trhacích prác.
Na trase tunela sa v hornine striedajú ílovce, pieskovce a siltovce, ktoré vytvárajú veľmi vhodné podmienky na razenie.
Vyťažiť sa má približne 200-tisíc metrov kubických horniny, ktorú chcú použiť do násypov stavby.
„Pokiaľ bude hornina vyhovovať, snažíme sa ju v spolupráci s naším partnerom využiť na iné objekty v rámci stavby. To, čo bude prebytočné, na to už máme miesta, kde to budeme ukladať v zmysle zákona. Razenie v úvode sa začne pomocou tunelového bagra a keď prídeme do tvrdších hornín a hlbšie do útrob kopca, tak predpokladáme, že hornina stvrdne a budeme musieť používať trhacie práce,“ povedal generálny riaditeľ spoločnosti TuCon Jozef Hric.
Tunelová rúra má byť prerazená v júni budúceho roka.
Diaľnice a rýchlostné cesty na Slovensku, výstavba a prevádzka
Tunel Bikoš na stavbe obchvatu Prešova začnú raziť koncom mája
Diaľničný obchvat môže Prešov obísť aj z východu
Rychlostní silnice R4 Prešov - severní obchvat
Štúdia na severný obchvat Prešova na R4 má byť hotová do konca marca
Prešovský diaľničný obchvat by mali začať stavať na budúci rok
Diaľnica D1 Prešov-západ – Prešov-juh
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...
Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...
Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...
MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...
Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...
Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.
Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...
Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...
Zmluva o predaji jeho podielu vo firme je odtajnená. Podľa expertky mala logiku len v prípade, že išlo o pranie peňazí.
O svete IT, programovaní a platovej úrovni rozpráva Rado Debnár, spoluzakladateľ a CEO projektu Learn2code.
Rezort rieši harmonogram priorít.
Harmonogram prípravy a výstavby projektov je pripravený na 80 - 90 %.
Diaľničiari odovzdali motoristom nový úsek diaľnice D3 Čadca, Bukov - Svrčinovec.
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie bez reklamy. Hovorí o tom novela cestného zákona z dielne ministra dopravy Andreja Doležala (nominant Sme rodina), ktorú v stredu...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale bude vznikať mimo zastavaného územia obce.
Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému majiteľovi. Martin Zaiček robí kroky, aby ju zachránil.
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...
Včera ste sa ma viacerí pýtali, ako sa pripomienkuje návrh všeobecne záväzného nariadenia, ktoré vaše mesto (alebo obec) zverejnilo na verejné pripomienkovanie. Keďže otázky pokračujú, napísal som návod, ako jednoducho na...
K zimnému štadiónu by mala podľa predstavy projektanta pribudnúť tréningová hala a nový prístup zo svetelnej križovatky.
Národná rada Slovenskej republiky schválila zmenu základného predpisu samosprávy, zákona č. 369/1990 Z. z. o obecnom zriadení. Prinášame úplné znenia zákona s účinnosťou od 1. apríla 2018.
Na sieti Youtube môžete sledovať záznam zo zasadnutia Mestského zastupiteľstva v Prešove.