Po páde rozostavaného mosta zahynuli štyria ľudia, jedenásti sú zranení. Stavbárov ťahali z trosiek do večera.
Kurimany - Z výšky dvadsať metrov sa v piatok po druhej popoludní uvoľnil betónový blok diaľničného mosta a s ním aj robotníci, ktorí pracujú na stavbe úseku Jánovce - Jablonov. Štyria neprežili, traja sú zranení vážne, jedenásti ľahšie.
„Chlapi a strojník stáli hore. Mostná doska sa posunula asi o dva centimetre, uvoľnilo sa tristo kubíkov betónu, laná a konštrukcie. Všetko to spadlo aj s chlapmi. Len dvaja stihli utiecť,“ opisoval nehodu svedok nešťastia. Kým dorazili hasiči a záchranári, z trosiek vyrezával zranených.
Prvé odhady expertov hovoria, že konštrukcia mosta bola chybná alebo zle uložená. Jeden záchranár hovoril, že sa mohla zosunúť podmočená oceľová konštrukcia na jednom z vyvýšených miest.
Ktorá firma stavala úsek diaľnice, nebolo zrejmé - víťaz tendra Váhostav tvrdí, že pre nich robí partnerská firma Bögl a Krýsl, tá poukázala na subdodávateľskú firmu Semos, tá odkázala, že boli len generálnym dodávateľom.
Cez dve dlhé trubice liali do konštrukcie asi dvadsať metrov nad zemou tony betónu. Vytlačili ich tam vyše dvesto kubíkov, teda viac ako dvadsať veľkých nákladných domiešavačov. Oceľové lešenie podopierajúce celú konštrukciu v tom momente nevydržalo a zrútilo sa. Na zem padali podpery, kovové debnenie aj istiace laná.
Zomreli štyria muži, dvaja na mieste, jeden vo vrtuľníku pri prevoze do nemocnice a jeden pri operácii. Ďalší jedenásti utrpeli zranenia. Len traja robotníci zo stavby mali šťastie a vyviazli bez zranení.
Záchranári večer prehliadali trosky, či tam nebol niekto nepovolaný, na mieste boli hasiči a záchranárske psy, aj armádna technika.
V piatok nebolo ešte jasné, koľkí robotníci boli vo výške na lešení a koľkých zachytila padajúca konštrukcia na zemi.
„Všetko to spadlo nečakane a naraz z výšky približne dvadsať metrov. Nič sa predtým nehýbalo, nenakláňalo. Najviac postihnutí boli robotníci, ktorí boli pod mostom,“ povedal minister vnútra Robert Kaliňák (Smer) na mieste.
„Počul som obrovskú ranu,“ opisoval nehodu miestny obyvateľ, ktorý bol neďaleko. „Do železnej konštrukcie liali čerstvý betón. Keď to spadlo na tých ľudí, zalial ich betón.“
Jeden zo záchranárov na mieste povedal, že sa pravdepodobne zosunula podmočená oceľová konštrukcia.
Minister vnútra tvrdil, že príčinou zrútenia „je asi kolaps oceľových skruží, ktoré podopierali debnenie, kam sa lial betón“.
Záchranári hodiny po páde konštrukcie vyhrabávali zasypaných ľudí spod trosiek. Desiatkam hasičov a záchranárov z horskej služby so psami pomáhala ťažká vojenská technika, nad rozostavaným mostom krúžil vrtuľník s termovíziou.
Približne o siedmej hodine večer minister Kaliňák konštatoval, že záchranári už vytiahli všetkých. Vrtuľník aj tak pátral ďalej, v sutinách ešte mohli byť robotníci bez povolenia.
Minister aj zástupcovia Národnej diaľničnej spoločnosti odpovedali na mieste iba opatrne na otázky, ktorá firma je za stavbu zodpovedná.
Súťaž na tento úsek vyhral Váhostav. Ten tvrdí, že most nestaval. „Vôbec nevieme, čo sa tam stalo. Tento úsek realizuje náš partner Bögl a Krýsl,“ povedal hovorca Váhostavu Rastislav Paďha.
Bráni sa aj partner Váhostavu Bögl a Krýsl. „Je pravda, že sa to stalo na našom úseku, ale celý most pre nás robila subdodávateľská firma Semos,“ povedala pre SME Kateřina Plechatá.
"Pokým nepoznáme fakty a vec nie je vyšetrená, nedokážeme podať stanovisko. Nie je to v mojej kompetencii. V prípade, že niekto zlyhal, prevezme za to zodpovednosť," povedala pre SME marketingová manažérka firmy Semos Ivana Sekeráková.
Ďalší predstavitelia firmy aj riaditelia jednotlivých úsekov mali mobily vypnuté alebo nezdvíhali. Právny zástupca firmy Radek Ondruš Českej televízii povedal, že spoločnosť fungovala len ako generálny dodávateľ.
Na mieste bolo aj množstvo miestnych ľudí a novinárov. Stáli za páskou.
"Počul som obrovskú ranu," povedal nám pán Igor, ktorý býva asi kilometer od miesta nešťastia. "Utekal som sem pozrieť, čo sa stalo. Do železnej konštrukcie liali čerstvý betón, keď to spadlo na tých ľudí. Zalial ich betón. Už troch mŕtvych z neho vytiahli."
Konštrukcia podľa ľudí, ktorí stoja dosť ďaleko, spadla z výšky možno 20 - 30 metrov, zrútil sa možno 50-metrový úsek stavby. Sú to však len veľmi hrubé odhady.
Asi desiatim chlapom v krčme v neďalekých Iliašovciach do reči nebolo. Pracujú na druhej stavbe. Všetkých mŕtvych aj zranených poznali. Na zrútenej stavbe pracovali najmä muži z východného Slovenska, mnohí mladí s rodinami.
Napokon sa dvaja rozhovorili. Východniari Martin a Vlado boli očitými svedkami, ba čo viac, jedného muža sami zachránili. "Tam robí viac firiem na viacerých častiach stavby. My sme z inej partie. Boli sme však blízko, keď sa to stalo," pustili sa do rozprávania.
"Osemnásti chlapi a strojník stáli hore na doske. Mostná doska sa posunula asi o dva centimetre, uvoľnilo sa tristo kubíkov betónu, laná a konštrukcie. Všetko to spadlo aj s tými chlapmi. Len dvaja stihli utiecť," pokračujú chlapi.
"Jedného sme začali ratovať my, s flexkou sa nám ho podarilo vyrezať von živého, aj keď so zlomeninami. Bol pri vedomí, hoci mal zranenia, on sám navigoval hasičov, kde majú hľadať ďalších štyroch," dodali chlapi.
Potvrdili, že na stavbe robili východniari, viacerí vraj boli z Lendaku.
Hanu Čotianovú sme zastihli v dedine. Aj ju šokoval mohutná rana ako po výbuchu. "Bola to obrovská rana. Neskôr všade behali sanitky, hasiči, policajti. Tých chlapov som poznala, mladí chlapci s rodinami a teraz toto..."
Na miestenehody celý čas zasahovalo množstvo sanitiek, dve hasičské autá aj záchranársky vrtuľník. Z Košíc na miesto nešťastia vyrazili dve hasičské autá so 6 hasičmi, z Moldavy nad Bodvou jedno auto a špeciálny žeriav AV 15, na pomoc idú aj hasiči z Behároviec, Kežmarku, Popradu, Spišskej Novej Vsi a Levoče.
V popradskej nemocnici prijali dvoch zranených robotníkov, jedného 31-, druhého 39-ročného. Jeden z nich je hospitalizovaný na oddelení ARO, druhý leží na traumatologickom oddelení Nemocnice Poprad.
"Stav oboch pacientov je stabilizovaný. Pacient ležiaci na ARO utrpel úraz hrudníka a pravej stehennej kosti. Druhý hospitalizovaný má vykĺbené rameno, zlomeninu pravého zápästia a predkolenia," objasnil stav prijatých pacientov riaditeľ nemocnice Jozef Tekáč.
"V levočskej nemocnici sme prijali štyroch pacientov. Lekári im diagnostikovali úraz hlavy a hrudníka. U jedného z týchto pacientov sa naviac zistilo vážnejšie poranenie vnútorných orgánov a tento pacient bol po stabilizácii našimi lekármi prevezený do špecializovaného pracoviska nemocnice v Prešove," povedala hovorkyňa Všeobecnej nemocnice s poliklinikou v Levoči Marta Csergeová.
"V nemocnici Levoča ostávajú v pohotovosti štyria lekári oddelenia ARO a piati chirurgovia pre prípad potrebného lekárskeho zásahu. Traja pacienti zostávajú aj naďalej hospitalizovaní v Levoči a počas celej noci budeme ich stav monitorovať."
V Nemocnici s poliklinikou v Spišskej Novej Vsi prijali šiestich pacientov. Jeden z nich je v ťažšom stave, má poranenie v driekovej časti, bez ochrnutia. Päť pacientov je ľahšie zranených. Všetci sú pri vedomí a stabilizovaní. Informácie poskytla hovorkyňa spoločnosti Svet zdravia Veronika Deckerová.
Jedného zo zranených priniesol vrtuľník do Košíc. Podvečer ho operovali na Klinike úrazovej chirurgie v košickej Univerzitnej nemocnici L. Pasteura. Jej hovorkyňa Ladislava Šustová uviedla, že 47-ročný muž zranenia neprežil.
Do Prešova previezli len jedného pacienta, ktorého ošetrili pôvodne v Levoči, a to kvôli špecializovanému výkonu. "Krajské operačné stredisko nás pripravovalo pôvodne na 15 pacientov, ktorí potenciálne mohli byť hospitalizovaní v prešovskej nemocnici, situácia sa vyriešila tak, že jednotlivé stavy sú riešené v priľahlých nemocniciach," povedala hovorkyňa Fakultnej nemocnice s poliklinikou J. A. Reimana Prešov Renáta Cenková.
Príčinou havárie bolo zrejme zlyhanie podpernej konštrukcie, hovorí odborník na stavanie mostov Miroslav Maťaščík. "Ale mám zatiaľ minimum informácií, takže nechcem robiť závery."
Dôvody zlyhania konštrukcie podľa neho môžu byť rôzne. "V zásade by zlyhať nemala, ale možností je veľmi veľa. Je to komplexný problém a stačí keď zlyhá jeden prvok."
Chyba musela byť v samotnej podpernej konštrukcii, jej zlom uložení, alebo v nesprávnom výpočte statika. Tvrdí to iný odborník, ktorý situáciu na stavbe diaľnice Jánovce – Jablonov pozná. "Pod jedným poľom tá konštrukcia nevydržala. A podľa tých záberov si myslím, že rovnakým štýlom to bolo postavené pod celým mostom," hovorí expert pod zárukou anonymity.
Ak bol zle upravený podklad konštrukcie, mohol podľa neho povoliť. Keďže súčasťou podkladu je štrkový vankúš, stačí napríklad ak pár dní prší, a dážď časť štrku vymyje.
Predseda vlády Robert Fico je v kontakte s ministrom vnútra Robertom Kaliňákom a členmi vedenia ministerstva dopravy, ktorí smerovali do Kurimian, kde sa zrútila nosná konštrukcia mosta a zavalila niekoľko ľudí. "Predseda vlády bude žiadať dôsledné vyšetrenie tohto prípadu," uvádza premiérova hovorkyňa Beatrice Hudáková.
Minister vnútra prerušil všetky pracovné aktivity a vyrazil na miesto tragédie. Príčinou pádu nosnej konštrukcie mosta vo výstavbe na diaľnici D1 pri Kurimanoch na Spiši v okrese Levoča "je asi kolaps oceľových skruží, ktoré podopierali debnenie, kam sa lial betón", povedal o možnej príčine tragédie minister vnútra Robert Kaliňák. Ako ďalej uviedol na brífingu po prehliadke miesta tragédie, "bohužiaľ, bilancia je tragická, dvaja robotníci zomreli priamo na mieste, tretí pri prevoze do nemocnice, ďalší štyria sú ťažko zranení a osem ľahko, traja ľudia neboli zranení".
Na ceste na miesto tragédie je aj štátny tajomník ministerstva dopravy Andrej Holák. "V tomto momente je predčasné špekulovať o dôvode tejto nehody, tá bude starostlivo vyšetrená v najbližšie čase. Teraz sa staráme hlavne o to, aby boli obete na životoch čo najnižšie" povedal Andrej Holák, štátny tajomník ministerstva dopravy.
Firma Bögl a Krýsl stojí pred českým súdom pre haváriu rýchlika v moravskej Studénke. Na trať spadol most, za ktorého zasúvanie bola zodpovedná.
Stavbu zabezpečuje zhotoviteľ Váhostav – SK, a.s., Bögl a Krýsl, k.s., ktorá vyrába prefabrikáty.
Ľubomír Marcinko z Váhostavu hovorí, že betónovanie vykonávala druhá firma z konzorcia Bögl a Krýsl z Českej republiky. „Naposledy som tam bol v stredu a všetko bolo v poriadku. Teraz sedím v aute a ponáhľam sa tam,“ hovoril o pol štvrtej popoludní.
Firma Bögl a Krýsl je obvinená aj z nehody, ktorá sa stala v auguste 2008 v Studénke neďaleko Ostravy.Rýchlik Comenius vtedy narazil do padajúceho mostu. pri nehode zomrelo osem ľudí. Firma bola zodpovedná za zasúvanie mostu. Český súd ešte rozsudok nevyniesol.
Most sa zrútil aj v novembri pred šiestimi rokmi v Martine. Išlo o most pre chodcov. Dôvodom zrútenia malo byť prehrdzavenie vnútornej časti oceľového lana a uvoľnenie upnutia lana v upínacom kĺbe. Oceľovo-betónový most dlhý 37 metrov a široký tri metre postavili v polovici 80-tych rokov. Cez most v čase jeho zrútenia nikto neprechádzal.
tasr
Diaľnice a rýchlostné cesty na Slovensku, výstavba a prevádzka
Váhostav získal kontrakt na úsek, kde sa zrútil most, za Figeľa
Kontrolný deň na stavbe D1 Jánovce - Jablonov
Začali stavať diaľnicu Jánovce - Jablonov
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov pozemkov. Parlament jej veto prelomil bez väčšieho zaváhania.
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú vysporiadané. Tvrdí, že bezodplatné vyvlastnenie pozemkov nebolo realizovateľné.
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú...
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.