PREŠOV. Pre nepriaznivý vývoj pandémie koronavírusu zrušila Národná diaľničná spoločnosť podujatie pre verejnosť, ktoré malo prechádzať slávnostnému otvoreniu novej prešovskej diaľnice.
Vo štvrtok od 9. do 12. hod. mali na nový, západný obchvat mesta pustiť korčuliarov, cyklistov a kolobežkárov.
„Priatelia, milí Prešovčania, aj nás, rovnako ako vás veľmi mrzí, že podujatie pre verejnosť, cyklistov či korčuliarov sme boli nútení zrušiť. Robili sme skutočne maximum pre to, aby sme k tomu nemuseli pristúpiť, avšak hygienici nám uvedené pre zhoršenú pandemickú situáciu v regióne nepovolili," informovali diaľničiari deň pred plánovaným podujatím.
„Diaľnica je podľa názoru hygienikov priestor v exteriéri, kde sa nedá určiť maximálna kapacita pre hromadné podujatie. Do poslednej chvíle sme rokovali, rozhodovali sa a argumentovali, ale keďže sme zodpovedná firma, prijali sme zodpovedné rozhodnutie. Veríme, že pochopíte, že je to pre zdravie vás všetkých," vysvetľujú svoje rozhodnutie.
Je to vlastne už druhé zrušenie akcie pre verejnosť na novej diaľnici.
Pôvodne sa totiž mala konať ešte v septembri, ale napokon ju odvolali s tým, že bude v októbri už naraz s otvorením obchvatu.
„Veľmi sme sa na stretnutie s vami tešili, preto sme sa rozhodli, že ak sa situácia okolo pandémie upokojí a na jar už bude ako-tak pod kontrolou, zorganizujeme takéto podujatie a stretnutie s vami počas jarnej údržby tunela Prešov," sľubujú teda tretíkrát sprístupnenie novej diaľnice pre širokú verejnosť, aby si tam zašportovala aj prešla sa novým úsekom.
Zvyšný štvrtkový program, popoludňajší koncert kapely Heľenine oči v uliciach mesta ako reklama na nový obchvat ostal v platnosti.
V rovnakom čase sa priamo na novej diaľnici konalo jej slávnostné otvorenie.
Výstavba diaľnice D1 Prešov, západ – Prešov, juh stála vyše 356 miliónov eur.
Nová komunikácia bude tvoriť západný obchvat mesta Prešov.
Na stavbe pracovalo 680 ľudí a 150 mechanizmov.
Diaľničný úsek je dlhý takmer 8 km, na trase je 18 mostov, dvojrúrový tunel Prešov s dĺžkou vyše 2 km, 19 vetiev križovatiek a 6 km protihlukových stien.
Rátajú s intenzitou dopravy 20-tisíc áut.
Súčasťou výstavby bola aj mimoriadne technicky zložitá križovatka, ktorá nemá na Slovensku obdobu.
V križovatke Vydumanec sa spájajú dve diaľnice a cesty I., II. a III. triedy.
Vo vetvách to robí spolu 11,3 km, čo je viac ako dĺžka celého úseku.
Tunel Prešov tvoria dve rúry prepojené ôsmimi priečnymi prepojeniami. Razenie tunela sa začalo v lete 2018, použitá bola nová rakúska tunelovacia metóda. Práce boli realizované v nepretržitej prevádzke a podieľalo sa na nich 240 pracovníkov.
Pôvodne mala byť stavba dokončená v júni. Podľa riaditeľa Národnej diaľničnej spoločnosti Juraja Tlapu práce ovplyvnili dve vlny pandémie ochorenia covid-19, keď boli viacerí pracovníci pozitívne testovaní.
Sprejazdnenie novej diaľnice a jej odovzdanie do užívania motoristickej verejnosti naplánovali po slávnostnom otvorení, a to vo štvrtok večer okolo 18. hodiny.
Slávnostnú pásku prestrihli aktéri ceremoniálu krátko po 14. hodine, čo hneď nato spečatila skupina Heľenine oči, ktorá naživo z pódia zaspievala hosťom svoj legendárny hit a neoficiálnu hymnu nového obchvatu s názvom Obchádzka.
Osobným autám má juhozápadný obchvat Prešova skrátiť jazdu o takmer 19 minút.
Je spoplatnený, vodiči potrebujú mať zakúpenú elektronickú diaľničnú známku.
Vďaka sprevádzkovaniu prešovskej diaľnice tak už môžu motoristi plynulo prejsť po severnej D1 v dĺžke 183 km od Košíc až po Ivachnovú, informovala Národná diaľničná spoločnosť.
V deň odovzdania obchvatu Prešova do užívania diaľničiari avizovali aj ďalšiu dobrú správu pre východné Slovensko - podpis zmluvy o výstavbe ďalšieho úseku košickej rýchlocesty R2.
Ide o jednu z častí juhovýchodného obchvatu Košíc od Hanisky, respektíve Šebastoviec do Košických Oľšian, na ktorú je určených 165 miliónov eur z eurofondov.
Po jej dobudovaní v roku 2025 už budú môcť využiť diaľnicu D1 priamo aj motoristi v smere od Rožňavy alebo z Maďarska práve vďaka napojeniu na ňu cez juhovýchodný obchvat mesta, takže už nebudú musieť ísť cez Košice.
Rýchlostná cesta R2 Košice, Šaca - Košické Oľšany (I. a II. úsek) vytvorí po uvedení do prevádzky spolu s diaľnicou D1 juhovýchodný obchvat mesta Košice.
Zabezpečí napojenie na diaľnicu D1 a rýchlostnú cestu R4 Košice - Milhosť.
Podľa diaľničiarov to odľahčí mesto Košice o tranzitnú dopravu, prinesie vyšší komfort z jazdy, zvýši plynulosť, rýchlosť a bezpečnosť premávky a zároveň zníži nehodovosť a zlepší kvalitu životného prostredia.
„Teším sa, že obchádzame Prešov. Viem, že máme ešte veľa investičného dlhu, ešte veľa čo Národná diaľničná spoločnosť (NDS) musí dokončiť na Slovensku, ale to neznamená, že sa nevieme tešiť aj z takýchto pozitívnych správ,“ uviedol v Prešove minister dopravy Andrej Doležal (nominant Sme rodina).
„Dokončili sme jeden úsek, ale to neznamená, že nepracujeme aj na ďalších. Intenzívne pracujeme na dokončení prvej etapy severného obchvatu. Tam stále platí termín dokončenia marec 2023. Som presvedčený, že už v najbližších týždňoch NDS vyhlási verejné obstarávanie aj na druhú etapu severného obchvatu Prešova."
Ako dodal, nezabúda ani na výstavbu R4. „Mám dohodnuté stretnutie s ministrom financií. Budem chcieť spojiť jednotlivé úseky a posudzovať celú R4 ako celok a pripúšťam aj financovanie cez PPP, ak to inak nepôjde," povedal Doležal.
„Poliaci za rok alebo za dva už budú na hranici, Maďari už sú na našej hranici. Via Carpatia bude stáť iba na nás. V tých ťažko dostupných terénoch, kde sa pohybuje okolo 5 000 kamiónov, naraz narastie doprava na 20 000. To územie to neunesie. Musíme začať niečo robiť s Via Carpatia. Nemôžeme byť úplne na konci, na chvoste a našich partnerov vo V4 brzdiť,“ doplnil predseda Národnej rady SR Boris Kollár (Sme rodina).
„V blízkosti Košického kraja sme boli tento týždeň svedkami otvorenia nového diaľničného úseku na maďarskej strane hranice a dnes aj ďalšieho úseku D1, ktorý poslúži ako obchvat Prešova. Verím, že najbližšie príde rad aj na nejaký úsek z územia Košického kraja a zídeme sa, aby sme spustili výstavbu dva roky meškajúceho juhovýchodného obchvatu Košíc,“ vyjadril sa po prešovskej slávnosti košický župan Rastislav Trnka (nezávislý), ktorý sa jej tiež zúčastnil.
Dodal, že s ministrom dopravy bude určite opäť otvárať diskusiu k harmonogramu výstavby rýchlostných ciest a diaľnic, ktorý tento rok schválila vláda. „Podľa neho by sa mal na území Košického kraja v najbližších siedmich rokoch stavať jedine juhovýchodný obchvat Košíc, ktorého začiatok výstavby má už teraz meškanie viac ako dva roky. Zároveň sa budeme pýtať, kedy a ako sa zrýchli výstavba ďalších diaľničných úsekov, ktoré sú na východnom Slovensku viac než potrebné.“
Trnka pripomenul, že na území Košického kraja je spolu len 37,5 km diaľnic a rýchlostných ciest, čo je najmenej spomedzi všetkých krajov. „V ostatných krajoch sa dĺžka diaľnic a rýchlostných ciest pohybuje od 90 do 130 km. Preto nám tak veľmi záleží na tom, aby sa výstavba rýchlostnej cesty spustila. Vďaka R2 by malo do roku 2025 vzniknúť spojenie od Hanisky/Šebastoviec do Košických Olšian, kde sa motoristi napoja na diaľnicu D1 Bidovce – Budimír a pohodlne sa tak dopravia do Tatier a ďalej.“
Kvalitné cesty sú podľa župana pomyselným červeným kobercom, po ktorom do regiónov prichádzajú investori a nové príležitosti. „Majú priamy vplyv na ďalší rozvoj územia, zamestnanosť a odliv mozgov, preto sú aj pre východniarov kľúčové. Žiaľ, kým bude systém nastavený tak, že štát pri plánovaní diaľnic a rýchlostných ciest uprednostní kraje s vyšším HDP, regionálne rozdiely sa nebudú zmenšovať, ale, naopak, ešte viac prehlbovať. Západ Slovenska pri tomto prístupe našich vlád bude stále bližšie bohatším regiónom z Európskej únie a východ Slovenska bližšie chudobnejším regiónom, napríklad z Ukrajiny,“ varuje košický župan.
Prešov, diaľničný obchvat, tunel
Diaľnice a rýchlostné cesty na Slovensku, výstavba a prevádzka
V čom budú prešovské obchvaty výnimočné a ako ďalej s dopravou v meste
Od raritného semafora až po najzložitejšiu križovatku. Prešov už má obchvat
Doležal chce o zákone na urýchlenie stavby diaľnic hovoriť s prezidentkou
V Prešove otvorili prvé výjazdy novej diaľnice
Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci
Petíciu za dokončenie severného obchvatu podpíšem prvý, reaguje Doležal
Občianske združenie Náš Prešov žiada výstavbu 2. etapy rýchlostnej cesty R4, rozbehlo petíciu
Aktivisti z Prešova rozbehli petíciu za rýchlocestu. Župan ju podpísal medzi prvými
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov pozemkov. Parlament jej veto prelomil bez väčšieho zaváhania.
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú vysporiadané. Tvrdí, že bezodplatné vyvlastnenie pozemkov nebolo realizovateľné.
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú...
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.