Na východe budú až tri diaľnice

Stavba diaľnice D1, ktorá má spojiť severnou trasou Bratislavu a Košice, by mala byť čochvíľa realitou aj za hranicami metropoly východu. Už o dva roky sa totiž začnú stavebné práce na úsekoch za Košicami pokračujúcimi až k ukrajinskej hranici. Mapa východu bude postupne od roku 2014 bohatšia aj o rýchlostnú cestu R4, možno aj R9.

Na východniarov, ktorí majú často pocit, že sa v plánoch výstavby diaľnic a rýchlociest na nich zabúda, tak konečne príde rad. Navyše s kvalitnou cestnou sieťou stúpa pravdepodobnosť príchodu investorov, a tak by ľudia z Michaloviec, Humenného, Vranova či Sniny našli svoje uplatnenie na trhu práce. Napríklad v Zemplíne dosahuje nezamestnanosť až 20 percent.

"Diaľnicu z Košíc ďalej na východ k ukrajinským hraniciam plánujeme začať stavať podľa predpokladov v roku 2014, a to 15,5 kilometra dlhým úsekom Budimír – Bidovce. Predpokladaná doba výstavby úseku je vyše troch rokov," potvrdil hovorca ministra dopravy Martin Kóňa. Nasledovať budú pokračujúce úseky od Bidoviec po Dargov, ktorého súčasťou je aj jediný, kilometrový tunel na tejto trase, ďalej úsek Dargov – Pozdišovce a Pozdišovce – štátna hranica Slovensko/Ukrajina. "Predpokladané stavebné náklady na úseky D1 medzi Košicami a štátnou hranicou s Ukrajinou dosahujú približne 886 miliónov eur. Dokončenie úsekov od Bidoviec predpokladáme po roku 2020," pokračuje Kóňa.

Cez Prešov rýchlejšie

V roku 2014 by sa takisto malo podľa plánov rezortu dopravy začať pracovať na severnom obchvate Prešova, ktorý sa stane súčasťou rýchlostnej cesty R4. Tunelový, juhozápadný obchvat, ktorý je časťou diaľnice D1, by chcel minister dopravy Ján Počiatek stavať po roku 2015.

"Na obchvat Prešova s tunelom v dĺžke 2,4 km je od novembra 2009 právoplatné územné rozhodnutie. V súčasnosti sa pripravuje dokumentácia pre stavebné povolenie, dokumentácia na ponuku a autorský dozor. Proces majetkovoprávneho vyrovnania pozemkov sa začne v priebehu budúceho roka," hovorí o priebehu prípravy diaľničného úseku Kóňa.

Pre obidve obchvatové stavby sa použijú peniaze z eurofondov na nasledujúce programové obdobie rokov 2014 až 2020 v kombinácii so štátnym rozpočtom. Cena za juhozápadný obchvat sa môže podľa predpokladov vyšplhať na 356 miliónov eur a jeho výstavba bude trvať štyri roky.

Pribudne aj rýchlocesta

O dva roky by mali východniari vidieť stavebné stroje aj na budúcej rýchloceste R4, ktorá má v budúcnosti spojiť Milhosť pri maďarských hraniciach s Vyšným Komárnikom pri Poľsku. Štrnásťkilometrová štvorprúdovka Košice – Milhosť sa už stavia, v roku 2014 bude výstavba pokračovať na úseku za Prešovom a spojí tak Kapušany s Lipníkmi. Za Lipníkmi by sa mohla črtať ďalšia rýchlostná cesta R9, ktorá spojí Lipníky s Humenným a Sninou.

"Pripravuje sa preložka cesty prvej triedy I/18, respektíve I/74, prípadne rozšírenie existujúcej cesty, ktorú sme schopní postaviť oveľa skôr, ako by sme vedeli postaviť rýchlostnú cestu," vraví Kóňa, ktorý však ďalej naznačil, že ak si to dopyt motoristov vyžiada a cesta prvej triedy nebude postačovať, postavia rýchlostnú R9. Výstavba preložky cesty 1. triedy medzi Nižným Hrabovcom a Petrovcami n/Laborcom za 129 miliónov eur má trvať štyri roky.

R9: Sen či realita?

Pred časom mnohé hlasy kritizovali plány stavať R9, pretože cesta kopíruje D1. Takisto bolo toto trasovanie označené ako pamätník, ktorý chcel po sebe zanechať exminister dopravy Ján Figeľ (KDH), keďže pochádza z tohto kraja.

"Ak rezort dopravy plánuje rozšíriť existujúcu cestu, tak len pokračuje v jednej z našich alternatív. Ani my sme neplánovali začať s výstavbou okamžite, lebo výstavbe predchádza niekoľkoročná príprava," povedal Figeľ.

Podľa dopravného experta Ľubomíra Palčáka z Výskumného ústavu dopravného by sa mali predsa len na ministerstve zamyslieť nad existenciou R9. "Minimálne v plánoch by mala byť. Rekonštrukcie ciest 1. triedy a obchvaty miest zatiaľ postačia, ale v strednodobom výhľade by som to rozhodne odporučil," hovorí Palčák.

Mestá za Košicami prioritou nie sú

To, že sa na výstavbu diaľnic za Košicami akosi zabúda, či sa s ňou otáľa, je fakt. Momentálne je totiž pre štát prioritou postavenie severnej diaľnice medzi Bratislavou a Košicami. Dostupné peniaze zo štátneho rozpočtu či eurofondov tak putujú sem.

"Uvítali by sme skorší termín dostavby D1, ale chápeme dôvody, prečo je to tak. Diaľnica je nevyhnutná aj z pohľadu bezpečnosti, aj z pohľadu príchodu možných investícií do regiónu a v neposlednom rade by prispela k tomu, aby sme z Bratislavy neboli vnímaní ako ďaleký východ," uvažuje primátor Michaloviec Viliam Zahorčák.

Ten zároveň priznáva, že zatiaľ sa nenašiel žiadny investor, ktorý by sa na dostavbu diaľnice nepýtal, a že mnohých nejasný termín od investície odradil. "Touto skutočnosťou sme určite stratili množstvo bodov," dodal Zahorčák.

Ako bude vyzerať cestná sieť na východe

V roku 2014 sa odštartujú práce na:

  • diaľničnom úseku D1 Budimír - Bidovce za Košicami
  • severnom obchvate Prešova, ktorý bude súčasťou R4
  • rýchlostnej ceste R4 Kapušany - Lipníky, ktorá sa napojí na obchvat Prešova
  • ak si to dopravná situácia vyžiada, za Lipníkmi D 1 sa vybuduje rýchlostná R9, ktorá spojí Lipníky, Humenné a Sninu

V roku 2015 sa začne stavať:

  • juhozápadný tunelový diaľničný obchvat Prešova
  • zvyšná diaľnica od Bidoviec až po štátnu hranicu s Ukrajinou, ktorá sa dokončí okolo roku 2020 D1
Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Strategické investície sa majú zrýchliť, ale s rizikom oslabenia vlastníckych práv, poslanci prelomili prezidentkino veto

V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...

Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.