Stavba diaľnice D1, ktorá má spojiť severnou trasou Bratislavu a Košice, by mala byť čochvíľa realitou aj za hranicami metropoly východu. Už o dva roky sa totiž začnú stavebné práce na úsekoch za Košicami pokračujúcimi až k ukrajinskej hranici. Mapa východu bude postupne od roku 2014 bohatšia aj o rýchlostnú cestu R4, možno aj R9.
Na východniarov, ktorí majú často pocit, že sa v plánoch výstavby diaľnic a rýchlociest na nich zabúda, tak konečne príde rad. Navyše s kvalitnou cestnou sieťou stúpa pravdepodobnosť príchodu investorov, a tak by ľudia z Michaloviec, Humenného, Vranova či Sniny našli svoje uplatnenie na trhu práce. Napríklad v Zemplíne dosahuje nezamestnanosť až 20 percent.
"Diaľnicu z Košíc ďalej na východ k ukrajinským hraniciam plánujeme začať stavať podľa predpokladov v roku 2014, a to 15,5 kilometra dlhým úsekom Budimír – Bidovce. Predpokladaná doba výstavby úseku je vyše troch rokov," potvrdil hovorca ministra dopravy Martin Kóňa. Nasledovať budú pokračujúce úseky od Bidoviec po Dargov, ktorého súčasťou je aj jediný, kilometrový tunel na tejto trase, ďalej úsek Dargov – Pozdišovce a Pozdišovce – štátna hranica Slovensko/Ukrajina. "Predpokladané stavebné náklady na úseky D1 medzi Košicami a štátnou hranicou s Ukrajinou dosahujú približne 886 miliónov eur. Dokončenie úsekov od Bidoviec predpokladáme po roku 2020," pokračuje Kóňa.
V roku 2014 by sa takisto malo podľa plánov rezortu dopravy začať pracovať na severnom obchvate Prešova, ktorý sa stane súčasťou rýchlostnej cesty R4. Tunelový, juhozápadný obchvat, ktorý je časťou diaľnice D1, by chcel minister dopravy Ján Počiatek stavať po roku 2015.
"Na obchvat Prešova s tunelom v dĺžke 2,4 km je od novembra 2009 právoplatné územné rozhodnutie. V súčasnosti sa pripravuje dokumentácia pre stavebné povolenie, dokumentácia na ponuku a autorský dozor. Proces majetkovoprávneho vyrovnania pozemkov sa začne v priebehu budúceho roka," hovorí o priebehu prípravy diaľničného úseku Kóňa.
Pre obidve obchvatové stavby sa použijú peniaze z eurofondov na nasledujúce programové obdobie rokov 2014 až 2020 v kombinácii so štátnym rozpočtom. Cena za juhozápadný obchvat sa môže podľa predpokladov vyšplhať na 356 miliónov eur a jeho výstavba bude trvať štyri roky.
O dva roky by mali východniari vidieť stavebné stroje aj na budúcej rýchloceste R4, ktorá má v budúcnosti spojiť Milhosť pri maďarských hraniciach s Vyšným Komárnikom pri Poľsku. Štrnásťkilometrová štvorprúdovka Košice – Milhosť sa už stavia, v roku 2014 bude výstavba pokračovať na úseku za Prešovom a spojí tak Kapušany s Lipníkmi. Za Lipníkmi by sa mohla črtať ďalšia rýchlostná cesta R9, ktorá spojí Lipníky s Humenným a Sninou.
"Pripravuje sa preložka cesty prvej triedy I/18, respektíve I/74, prípadne rozšírenie existujúcej cesty, ktorú sme schopní postaviť oveľa skôr, ako by sme vedeli postaviť rýchlostnú cestu," vraví Kóňa, ktorý však ďalej naznačil, že ak si to dopyt motoristov vyžiada a cesta prvej triedy nebude postačovať, postavia rýchlostnú R9. Výstavba preložky cesty 1. triedy medzi Nižným Hrabovcom a Petrovcami n/Laborcom za 129 miliónov eur má trvať štyri roky.
Pred časom mnohé hlasy kritizovali plány stavať R9, pretože cesta kopíruje D1. Takisto bolo toto trasovanie označené ako pamätník, ktorý chcel po sebe zanechať exminister dopravy Ján Figeľ (KDH), keďže pochádza z tohto kraja.
"Ak rezort dopravy plánuje rozšíriť existujúcu cestu, tak len pokračuje v jednej z našich alternatív. Ani my sme neplánovali začať s výstavbou okamžite, lebo výstavbe predchádza niekoľkoročná príprava," povedal Figeľ.
Podľa dopravného experta Ľubomíra Palčáka z Výskumného ústavu dopravného by sa mali predsa len na ministerstve zamyslieť nad existenciou R9. "Minimálne v plánoch by mala byť. Rekonštrukcie ciest 1. triedy a obchvaty miest zatiaľ postačia, ale v strednodobom výhľade by som to rozhodne odporučil," hovorí Palčák.
To, že sa na výstavbu diaľnic za Košicami akosi zabúda, či sa s ňou otáľa, je fakt. Momentálne je totiž pre štát prioritou postavenie severnej diaľnice medzi Bratislavou a Košicami. Dostupné peniaze zo štátneho rozpočtu či eurofondov tak putujú sem.
"Uvítali by sme skorší termín dostavby D1, ale chápeme dôvody, prečo je to tak. Diaľnica je nevyhnutná aj z pohľadu bezpečnosti, aj z pohľadu príchodu možných investícií do regiónu a v neposlednom rade by prispela k tomu, aby sme z Bratislavy neboli vnímaní ako ďaleký východ," uvažuje primátor Michaloviec Viliam Zahorčák.
Ten zároveň priznáva, že zatiaľ sa nenašiel žiadny investor, ktorý by sa na dostavbu diaľnice nepýtal, a že mnohých nejasný termín od investície odradil. "Touto skutočnosťou sme určite stratili množstvo bodov," dodal Zahorčák.
V roku 2014 sa odštartujú práce na:
V roku 2015 sa začne stavať:
Prešov, diaľničný obchvat, tunel
Diaľnice a rýchlostné cesty na Slovensku, výstavba a prevádzka
Ministerstvo uvoľnilo eurofondy na obchvat Prešova
V Prešove chystajú pokračovanie Nábrežnej komunikácie
Diaľnicu D1 dokončia najskôr v roku 2018
NDS chce tender na dokumentácie pre severný obchvat Prešova
Východ Slovenska nutne potrebuje rýchlostnú cestu R4
Obchvat Prešova by mohli začať stavať v roku 2012
Obchvaty Prešova sa stali témou komunálnych volieb
Dopravná politika v Prešove naberá rýchlejšie obrátky
Poslanci podporili tunelový variant
Prešovskí poslanci chcú tunelový diaľničný obchvat
Hagyari rokuje so spoločnosťou, ktorá by dokázala do troch rokov vybudovať obchvat Prešova
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov pozemkov. Parlament jej veto prelomil bez väčšieho zaváhania.
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú vysporiadané. Tvrdí, že bezodplatné vyvlastnenie pozemkov nebolo realizovateľné.
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú...
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.