Na východe budú až tri diaľnice

Stavba diaľnice D1, ktorá má spojiť severnou trasou Bratislavu a Košice, by mala byť čochvíľa realitou aj za hranicami metropoly východu. Už o dva roky sa totiž začnú stavebné práce na úsekoch za Košicami pokračujúcimi až k ukrajinskej hranici. Mapa východu bude postupne od roku 2014 bohatšia aj o rýchlostnú cestu R4, možno aj R9.

Na východniarov, ktorí majú často pocit, že sa v plánoch výstavby diaľnic a rýchlociest na nich zabúda, tak konečne príde rad. Navyše s kvalitnou cestnou sieťou stúpa pravdepodobnosť príchodu investorov, a tak by ľudia z Michaloviec, Humenného, Vranova či Sniny našli svoje uplatnenie na trhu práce. Napríklad v Zemplíne dosahuje nezamestnanosť až 20 percent.

"Diaľnicu z Košíc ďalej na východ k ukrajinským hraniciam plánujeme začať stavať podľa predpokladov v roku 2014, a to 15,5 kilometra dlhým úsekom Budimír – Bidovce. Predpokladaná doba výstavby úseku je vyše troch rokov," potvrdil hovorca ministra dopravy Martin Kóňa. Nasledovať budú pokračujúce úseky od Bidoviec po Dargov, ktorého súčasťou je aj jediný, kilometrový tunel na tejto trase, ďalej úsek Dargov – Pozdišovce a Pozdišovce – štátna hranica Slovensko/Ukrajina. "Predpokladané stavebné náklady na úseky D1 medzi Košicami a štátnou hranicou s Ukrajinou dosahujú približne 886 miliónov eur. Dokončenie úsekov od Bidoviec predpokladáme po roku 2020," pokračuje Kóňa.

Cez Prešov rýchlejšie

V roku 2014 by sa takisto malo podľa plánov rezortu dopravy začať pracovať na severnom obchvate Prešova, ktorý sa stane súčasťou rýchlostnej cesty R4. Tunelový, juhozápadný obchvat, ktorý je časťou diaľnice D1, by chcel minister dopravy Ján Počiatek stavať po roku 2015.

"Na obchvat Prešova s tunelom v dĺžke 2,4 km je od novembra 2009 právoplatné územné rozhodnutie. V súčasnosti sa pripravuje dokumentácia pre stavebné povolenie, dokumentácia na ponuku a autorský dozor. Proces majetkovoprávneho vyrovnania pozemkov sa začne v priebehu budúceho roka," hovorí o priebehu prípravy diaľničného úseku Kóňa.

Pre obidve obchvatové stavby sa použijú peniaze z eurofondov na nasledujúce programové obdobie rokov 2014 až 2020 v kombinácii so štátnym rozpočtom. Cena za juhozápadný obchvat sa môže podľa predpokladov vyšplhať na 356 miliónov eur a jeho výstavba bude trvať štyri roky.

Pribudne aj rýchlocesta

O dva roky by mali východniari vidieť stavebné stroje aj na budúcej rýchloceste R4, ktorá má v budúcnosti spojiť Milhosť pri maďarských hraniciach s Vyšným Komárnikom pri Poľsku. Štrnásťkilometrová štvorprúdovka Košice – Milhosť sa už stavia, v roku 2014 bude výstavba pokračovať na úseku za Prešovom a spojí tak Kapušany s Lipníkmi. Za Lipníkmi by sa mohla črtať ďalšia rýchlostná cesta R9, ktorá spojí Lipníky s Humenným a Sninou.

"Pripravuje sa preložka cesty prvej triedy I/18, respektíve I/74, prípadne rozšírenie existujúcej cesty, ktorú sme schopní postaviť oveľa skôr, ako by sme vedeli postaviť rýchlostnú cestu," vraví Kóňa, ktorý však ďalej naznačil, že ak si to dopyt motoristov vyžiada a cesta prvej triedy nebude postačovať, postavia rýchlostnú R9. Výstavba preložky cesty 1. triedy medzi Nižným Hrabovcom a Petrovcami n/Laborcom za 129 miliónov eur má trvať štyri roky.

R9: Sen či realita?

Pred časom mnohé hlasy kritizovali plány stavať R9, pretože cesta kopíruje D1. Takisto bolo toto trasovanie označené ako pamätník, ktorý chcel po sebe zanechať exminister dopravy Ján Figeľ (KDH), keďže pochádza z tohto kraja.

"Ak rezort dopravy plánuje rozšíriť existujúcu cestu, tak len pokračuje v jednej z našich alternatív. Ani my sme neplánovali začať s výstavbou okamžite, lebo výstavbe predchádza niekoľkoročná príprava," povedal Figeľ.

Podľa dopravného experta Ľubomíra Palčáka z Výskumného ústavu dopravného by sa mali predsa len na ministerstve zamyslieť nad existenciou R9. "Minimálne v plánoch by mala byť. Rekonštrukcie ciest 1. triedy a obchvaty miest zatiaľ postačia, ale v strednodobom výhľade by som to rozhodne odporučil," hovorí Palčák.

Mestá za Košicami prioritou nie sú

To, že sa na výstavbu diaľnic za Košicami akosi zabúda, či sa s ňou otáľa, je fakt. Momentálne je totiž pre štát prioritou postavenie severnej diaľnice medzi Bratislavou a Košicami. Dostupné peniaze zo štátneho rozpočtu či eurofondov tak putujú sem.

"Uvítali by sme skorší termín dostavby D1, ale chápeme dôvody, prečo je to tak. Diaľnica je nevyhnutná aj z pohľadu bezpečnosti, aj z pohľadu príchodu možných investícií do regiónu a v neposlednom rade by prispela k tomu, aby sme z Bratislavy neboli vnímaní ako ďaleký východ," uvažuje primátor Michaloviec Viliam Zahorčák.

Ten zároveň priznáva, že zatiaľ sa nenašiel žiadny investor, ktorý by sa na dostavbu diaľnice nepýtal, a že mnohých nejasný termín od investície odradil. "Touto skutočnosťou sme určite stratili množstvo bodov," dodal Zahorčák.

Ako bude vyzerať cestná sieť na východe

V roku 2014 sa odštartujú práce na:

  • diaľničnom úseku D1 Budimír - Bidovce za Košicami
  • severnom obchvate Prešova, ktorý bude súčasťou R4
  • rýchlostnej ceste R4 Kapušany - Lipníky, ktorá sa napojí na obchvat Prešova
  • ak si to dopravná situácia vyžiada, za Lipníkmi D 1 sa vybuduje rýchlostná R9, ktorá spojí Lipníky, Humenné a Sninu

V roku 2015 sa začne stavať:

  • juhozápadný tunelový diaľničný obchvat Prešova
  • zvyšná diaľnica od Bidoviec až po štátnu hranicu s Ukrajinou, ktorá sa dokončí okolo roku 2020 D1
Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...

Otrasy z cesty sa prenášajú na môj dom. Ktorý úrad má povinosť nariadiť nápravu?

Pri našom dome vedie cesta 1. triedy. V poslednej dobe sa stav komunikácie zhoršil natoľko, že pri...

Čo je to jednoduchá stavba podľa stavebného zákona?

Stavebný zákon definuje takzvané "jednoduché stavby". Pozor, pod pojmom "drobné stavby" rozumie...

Čo je to drobná stavba podľa stavebného zákona?

Prečo rozlišovať, čo je a čo nie je drobná stavba? Pretože na drobné stavby nie je potrebné...

Sused chce postaviť dom 1 meter od môjho pozemku. Čo sa dá robiť?

Pokiaľ Váš sused ešte nemá vydané územné rozhodnutie resp. stavebné povolenie, uplatnite aktívne...

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.