Nafta zlacnie vo februári po znížení spotrebných daní o desať centov a nie o trinásť centov, ako to ohlásil premiér Robert Fico. Premiér dostal nepresné prepočty, ktoré narýchlo pripravilo ministerstvo financií. Zníženie daní tak nebude dostatočné na to, aby sa slovenská nafta dostala pod ceny v okolitých krajinách.
Dopravcovia tak budú naďalej tankovať radšej na lacnejších pumpách za hranicami a štátny rozpočet bude na tankovacej turistike prichádzať naďalej ročne o desiatky miliónov eur.
Premiér hovoril, že nafta zlacnie o 13 centov, zníženie daní však zabezpečí zlacnenie len o 10 centov. Ohlásený pokles dostane priemernú cenu nafty na 1,04 eura (31,30 Sk) za liter, aj keď Fico sľuboval cenu 1,01 eura (30,40 Sk). V súčasnosti nafta stojí 1,14 eura. Rezort ministra financií Jána Počiatka (Smer) v utorok priznal, že ceny na stojanoch by mohli byť vyššie ako avizovaných 1,01 eura. Súčasne však obhajoval aj pôvodné prepočty, ktoré dal na stôl Ficovi.
"Inštitút finančnej politiky pri ministerstve financií pri vypočítanej cene 1,01 eura za liter nafty zohľadnil už aj očakávaný vývoj cien ropy. Cena za liter nafty bola dlhodobá a orientačná, " reagoval hovorca ministra Miroslav Šmál. Aby sa tieto odhady rezortu naplnili, muselo by do konca januára dôjsť k postupnému zlacňovaniu nafty na čerpacích staniciach asi o tri centy. Ceny ropy však v posledných dňoch rástli, a preto sa očakáva na pumpách z dôvodu kolísania trhov skôr zdražovanie. Koľko bude stáť nafta na čerpačkách, totiž okrem daní závisí aj od nákupy ropy vo svete. Ministerstvo v číslach, ktoré dalo ministrovi, počítalo s tým, že cena, ktorú si berú rafinéria aj predajcovia, klesne.
Premiér pri sľube o nižších daniach pre dopravcov zároveň upozornil, že ceny nafty sa po úprave dostanú na úroveň Rakúska, kde nafta stojí 1,01 eura, a pod ceny v Česku (1,05 eura) a Maďarsku (1,03 eura). Skutočná cena nafty na Slovensku po znížení (1,04 eura) sa však dostane len pod ceny v Česku, a aj to len mierne. Všetky zvyšné okolité krajiny, kde budú spotrebné dane stále podstatne nižšie, budú stále lacnejšie. Dopravcovia, ktorí tankovali radšej v cudzine, sa tak nemusia vrátiť na slovenské pumpy. Ministerstvo financií však s ich návratom po znížení daní počíta.
"Tohtoročný výpadok zo zníženia dane odhadujeme asi na 100 miliónov eur, a to je už po zohľadnení skutočnosti, že časť dopravcov sa vráti z rakúskych či českých púmp na slovenské," povedal Šmál. Vzhľadom na malý pokles spotrebných daní sa tak však nemusí stať. Ak sa kamióny nevrátia tankovať na Slovensko, štát podľa prepočtov Pravdy by tento rok prišiel o ďalších asi 24 miliónov eur.
Koľko štát získa z mýta?
Fico pokles daní označil ako kompenzáciu za zavedenie mýta pre dopravcov. Upozornil pritom, že k poklesu daní pristúpil, aby mýto nespôsobilo zdražovanie výrobkov a potravín pre bežných ľudí. Nižšie dane nafty premiér ohlásil v pondelok po tom, čo dopravcovia pre mýto zablokovali cesty. Ešte minulý týždeň pritom Fico pokles daní odmietal, s tým, že štát si to v čase hospodárskej krízy nemôže dovoliť. Včera však prezident Ivan Gašparovič vyhlásil, že Fico za ním prišiel so zámerom znížiť spotrebné dane už pred Vianocami.
Znížená daň na naftu z 0,481 eura na 0,391 za liter by sa mala platiť na Slovensku od februára. Výškou daní na naftu tak Slovensko bude pod úrovňou Česka, ale stále bude daň podstatne vyššia ako v Rakúsku, Maďarsku či Poľsku. Pred voľbami v roku 2006 pritom Fico sľúbil, že jeho vláda hneď zníži da\ na minimálnu úroveň v EÚ, ktorá je teraz 0,33 eura na liter.
Slovnaft Ficovi sľúbil, že ceny na pumpách klesnú presne o toľko, o koľko pôjde dole daň. Vlastnú maržu však znižovať nebude a rovnako nevie povedať, ako sa bude vyvíjať cena nafty mimo daní. Na ceny však môže dohliadnuť Protimonopolný úrad. Rafinéria dlhodobo upozorňuje, že ceny palív bez daní patria na Slovensku k najnižším v EÚ.
S poklesom daní zatiaľ súhlasí koaličný partner Smeru strana SNS, aj keď daňový výpadok chce Fico podľa agentúrnych správ nahradiť aj zrušením pôvodných ministerstiev SNS - výstavby a životného prostredia. "Predpokladám, že z našej strany bude tak ako doteraz ústretový prístup," povedal k vládnemu návrhu na nižšiu daň na naftu poslanec za SNS Rafael Rafaj. Podporu zníženiu daní deklaroval aj predseda HZDS Vladimír Mečiar.
Nižšia spotrebná daň ceny nestopne
Fico tvrdí, že nižšia daň vyrovná náklady mýta, dopravcovia nesúhlasia
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...
Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...
Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...
MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...
Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...
Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.
Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...
Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...
Zmluva o predaji jeho podielu vo firme je odtajnená. Podľa expertky mala logiku len v prípade, že išlo o pranie peňazí.
O svete IT, programovaní a platovej úrovni rozpráva Rado Debnár, spoluzakladateľ a CEO projektu Learn2code.
Rezort rieši harmonogram priorít.
Harmonogram prípravy a výstavby projektov je pripravený na 80 - 90 %.
Diaľničiari odovzdali motoristom nový úsek diaľnice D3 Čadca, Bukov - Svrčinovec.
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie bez reklamy. Hovorí o tom novela cestného zákona z dielne ministra dopravy Andreja Doležala (nominant Sme rodina), ktorú v stredu...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale bude vznikať mimo zastavaného územia obce.
Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému majiteľovi. Martin Zaiček robí kroky, aby ju zachránil.
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...
Včera ste sa ma viacerí pýtali, ako sa pripomienkuje návrh všeobecne záväzného nariadenia, ktoré vaše mesto (alebo obec) zverejnilo na verejné pripomienkovanie. Keďže otázky pokračujú, napísal som návod, ako jednoducho na...
K zimnému štadiónu by mala podľa predstavy projektanta pribudnúť tréningová hala a nový prístup zo svetelnej križovatky.
Národná rada Slovenskej republiky schválila zmenu základného predpisu samosprávy, zákona č. 369/1990 Z. z. o obecnom zriadení. Prinášame úplné znenia zákona s účinnosťou od 1. apríla 2018.
Na sieti Youtube môžete sledovať záznam zo zasadnutia Mestského zastupiteľstva v Prešove.