Nafta bude o tri centy drahšia, ako sľúbil Fico

Nafta zlacnie vo februári po znížení spotrebných daní o desať centov a nie o trinásť centov, ako to ohlásil premiér Robert Fico. Premiér dostal nepresné prepočty, ktoré narýchlo pripravilo ministerstvo financií. Zníženie daní tak nebude dostatočné na to, aby sa slovenská nafta dostala pod ceny v okolitých krajinách.

Dopravcovia tak budú naďalej tankovať radšej na lacnejších pumpách za hranicami a štátny rozpočet bude na tankovacej turistike prichádzať naďalej ročne o desiatky miliónov eur.

Premiér hovoril, že nafta zlacnie o 13 centov, zníženie daní však zabezpečí zlacnenie len o 10 centov. Ohlásený pokles dostane priemernú cenu nafty na 1,04 eura (31,30 Sk) za liter, aj keď Fico sľuboval cenu 1,01 eura (30,40 Sk). V súčasnosti nafta stojí 1,14 eura. Rezort ministra financií Jána Počiatka (Smer) v utorok priznal, že ceny na stojanoch by mohli byť vyššie ako avizovaných 1,01 eura. Súčasne však obhajoval aj pôvodné prepočty, ktoré dal na stôl Ficovi.

"Inštitút finančnej politiky pri ministerstve financií pri vypočítanej cene 1,01 eura za liter nafty zohľadnil už aj očakávaný vývoj cien ropy. Cena za liter nafty bola dlhodobá a orientačná, " reagoval hovorca ministra Miroslav Šmál. Aby sa tieto odhady rezortu naplnili, muselo by do konca januára dôjsť k postupnému zlacňovaniu nafty na čerpacích staniciach asi o tri centy. Ceny ropy však v posledných dňoch rástli, a preto sa očakáva na pumpách z dôvodu kolísania trhov skôr zdražovanie. Koľko bude stáť nafta na čerpačkách, totiž okrem daní závisí aj od nákupy ropy vo svete. Ministerstvo v číslach, ktoré dalo ministrovi, počítalo s tým, že cena, ktorú si berú rafinéria aj predajcovia, klesne.

Premiér pri sľube o nižších daniach pre dopravcov zároveň upozornil, že ceny nafty sa po úprave dostanú na úroveň Rakúska, kde nafta stojí 1,01 eura, a pod ceny v Česku (1,05 eura) a Maďarsku (1,03 eura). Skutočná cena nafty na Slovensku po znížení (1,04 eura) sa však dostane len pod ceny v Česku, a aj to len mierne. Všetky zvyšné okolité krajiny, kde budú spotrebné dane stále podstatne nižšie, budú stále lacnejšie. Dopravcovia, ktorí tankovali radšej v cudzine, sa tak nemusia vrátiť na slovenské pumpy. Ministerstvo financií však s ich návratom po znížení daní počíta.

"Tohtoročný výpadok zo zníženia dane odhadujeme asi na 100 miliónov eur, a to je už po zohľadnení skutočnosti, že časť dopravcov sa vráti z rakúskych či českých púmp na slovenské," povedal Šmál. Vzhľadom na malý pokles spotrebných daní sa tak však nemusí stať. Ak sa kamióny nevrátia tankovať na Slovensko, štát podľa prepočtov Pravdy by tento rok prišiel o ďalších asi 24 miliónov eur.

Prvý rok s mýtom

Koľko štát získa z mýta?

  • 161 miliónov € je celkový príjem z mýta v roku 2010, presnejšie mýto prinesie štátu oproti roku 2009 o 114, 2 milióna € vyššiu sumu pri platbách od nákladných áut nad 3,5 tony (vlani v čase diaľničných nálepiek štát vybral od nákladných áut 46,8 milióna €).
  • Výdavky na mýto 100 miliónov € je prepad príjmov pri daniach, pre zníženie spotrebnej dane pri nafte 87,63 milióna € je ročná platba mýtnej firme SkyToll za budovanie systému ďalšie peniaze bude stáť označenie ciest prvej triedy na koncoch a začiatku platených úsekov, zatiaľ nie je vyčíslené 187,63 milióna € treba v roku 2010 zaplatiť (suma bude rásť, keď sa vyčíslia všetky dosahy sľubov premiéra a ministra dopravy).
  • Výsledok 26,2 milióna € je efekt zavedenia mýta v roku 2010, ak berieme do úvahy celkový výber mýta 73 miliónov € je efekt zavedenia mýta v roku 2010, ak berieme do úvahy len tie peniaze, ktoré mýto prinieslo navyše pri spoplatňovaní ciest oproti minulosti .

Fico pokles daní označil ako kompenzáciu za zavedenie mýta pre dopravcov. Upozornil pritom, že k poklesu daní pristúpil, aby mýto nespôsobilo zdražovanie výrobkov a potravín pre bežných ľudí. Nižšie dane nafty premiér ohlásil v pondelok po tom, čo dopravcovia pre mýto zablokovali cesty. Ešte minulý týždeň pritom Fico pokles daní odmietal, s tým, že štát si to v čase hospodárskej krízy nemôže dovoliť. Včera však prezident Ivan Gašparovič vyhlásil, že Fico za ním prišiel so zámerom znížiť spotrebné dane už pred Vianocami.

Znížená daň na naftu z 0,481 eura na 0,391 za liter by sa mala platiť na Slovensku od februára. Výškou daní na naftu tak Slovensko bude pod úrovňou Česka, ale stále bude daň podstatne vyššia ako v Rakúsku, Maďarsku či Poľsku. Pred voľbami v roku 2006 pritom Fico sľúbil, že jeho vláda hneď zníži da\ na minimálnu úroveň v EÚ, ktorá je teraz 0,33 eura na liter.

Slovnaft Ficovi sľúbil, že ceny na pumpách klesnú presne o toľko, o koľko pôjde dole daň. Vlastnú maržu však znižovať nebude a rovnako nevie povedať, ako sa bude vyvíjať cena nafty mimo daní. Na ceny však môže dohliadnuť Protimonopolný úrad. Rafinéria dlhodobo upozorňuje, že ceny palív bez daní patria na Slovensku k najnižším v EÚ.

S poklesom daní zatiaľ súhlasí koaličný partner Smeru strana SNS, aj keď daňový výpadok chce Fico podľa agentúrnych správ nahradiť aj zrušením pôvodných ministerstiev SNS - výstavby a životného prostredia. "Predpokladám, že z našej strany bude tak ako doteraz ústretový prístup," povedal k vládnemu návrhu na nižšiu daň na naftu poslanec za SNS Rafael Rafaj. Podporu zníženiu daní deklaroval aj predseda HZDS Vladimír Mečiar.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Vláda odklepla Doležalovu novelu cestného zákona. Dočkáme sa diaľnice do Košíc?

Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...

Zmenou cestného zákona sa umožní vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami

Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...

Kauza Machnáč: Pamiatka chátra, súkromníkovi ju chcú vyvlastniť

Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...

Doležal má recept na zrýchlenie výstavby diaľnic - vyvlastnenie

Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...

Zmena cestného zákona môže pomôcť vyvlastniť pozemky pod diaľnicami

MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...

Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...