Nafta zlacnie, benzín nie

Tankovanie pre majiteľov dieselových áut zlacnie. Podľa opozície sa majú pre nezvládnuté mýto robiť aj ďalšie zmeny.

Bratislava - Spotrebná daň z nafty sa od februára zníži, rozhodol o tom parlament.  Premiér Robert Fico označil toto zníženie za významné, doplnil, že liter bude lacnejší o 13 centov a ľudia si pokles na pumpách všimnú približne 3. februára.

Ešte v januári Fico nepripúšťal, že by sa mohli spotrebné dane znížiť. Zlacňujúci návrh predkladal v zrýchlenom konaní, aby sa odvrátili „značné hospodárske škody", ktoré hrozia štátu.

Premiér ocenil podporu koaličných partnerov pri schvaľovaní lacnejšej nafty. Opozičná SDKÚ síce podporovala zlacnenie nafty, ale presadzovala aj zníženie spotrebnej dane z benzínu, a to o tri centy za liter. S týmto návrhom neuspela.

Ministra financií Jána Počiatka návrh opozície neprekvapil. „Očakával som tento populistický návrh. Pri benzíne medzinárodné porovnanie zďaleka nebolo tak v neprospech Slovenska ako pri nafte," povedal. Vo svojom rezorte priestor na zlacňovanie benzínu nevidí. „Pre nás je dôležité udržať deficit," dodal minister.

Vážny obhajoval svoje mýto

Minister dopravy Ľubomír Vážny (Smer-SD) v parlamente obhajoval ústupky v mýte v prospech dopravcov. Poslanci ním navrhnuté zníženie pokút pri nesprávnej manipulácii s palubnými jednotkami z 1655 na 120 eur schválili, no mýto skritizovali.  „Celý proces sprevádza chaos," povedal poslanec za SDKÚ Pavol Prokopovič.

Stanislav Janiš (SDKÚ) navrhoval, aby sa mýtny systém vrátil naspäť do podoby z roku 2006. Vtedy sa predpokladalo, že spoplatnené budú len cesty prvej triedy, ktoré kopírujú diaľnice a rýchlostné cesty. To žiadajú aj nespokojní dopravcovia.

Okrem toho sa má podľa opozície mýto platiť za každý prejdený kilometer a nie za celý spoplatnený úsek. „Keby som pristúpil na hru každý kilometer, zajtra mám požiadavku spoplatňovať každých 700 metrov a pozajtra každých 10 metrov," reagoval na to Vážny.

Technicky by náš systém zvládol spoplatňovať aj kilometre, ale logickejšie je podľa ministra spoplatňovať úseky po najbližšiu križovatku.  Tak je to aj v iných krajinách, ktoré majú satelitné mýto.

Spoplatňovanie každého kilometra by prinieslo dodatočné náklady. Národná diaľničná spoločnosť má s prevádzkovateľom mýta - firmou SkyToll - zazmluvnených 400 miliónov mýtnych transakcií ročne, každý deň sa ich urobí asi milión. Keby sa meralo po každom kilometri, počet transakcií môže stúpnuť.

Minister chce zmeniť mýto tak, aby auto, čo zíde zo spoplatneného úseku skôr, než ho celý prejde, neplatilo žiadne mýto.

Ani to však nie je podľa opozície spravodlivé. „Ten, kto prejde celý úsek, sa bude skladať tomu, čo z neho prejde len kilometer," povedal Prokopovič.

Na penále nevidí dôvod

Opozícia tvrdí, že štát by nemal SkyTollu platiť, kým nedá mýtny systém do poriadku a mal by mu účtovať penále. Vážny o tom neuvažuje: „Zatiaľ nevidím žiadne argumenty, aby som penalizoval SkyToll," povedal.

To, že chaos  okolo mýta má na svedomí SkyToll a nie minister dopravy, tvrdil poslanec za SNS Rafael Rafaj. Keďže však nepozná detaily mýtnej zmluvy, netrúfa si povedať, či by mal byť súkromník  penalizovaný.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Zmena cestného zákona môže pomôcť vyvlastniť pozemky pod diaľnicami

MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...

Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...

Otrasy z cesty sa prenášajú na môj dom. Ktorý úrad má povinosť nariadiť nápravu?

Pri našom dome vedie cesta 1. triedy. V poslednej dobe sa stav komunikácie zhoršil natoľko, že pri...

Čo je to jednoduchá stavba podľa stavebného zákona?

Stavebný zákon definuje takzvané "jednoduché stavby". Pozor, pod pojmom "drobné stavby" rozumie...

Čo je to drobná stavba podľa stavebného zákona?

Prečo rozlišovať, čo je a čo nie je drobná stavba? Pretože na drobné stavby nie je potrebné...

Sused chce postaviť dom 1 meter od môjho pozemku. Čo sa dá robiť?

Pokiaľ Váš sused ešte nemá vydané územné rozhodnutie resp. stavebné povolenie, uplatnite aktívne...

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.