Keď vám krížom cez pozemok štát naplánuje diaľnicu, vyplatí vás jedine peniazmi. Tak to navrhuje rezort dopravy. Dnes si niektorí ľudia pýtajú ako odplatu za svoje domy aj náhradné bývanie.
Bratislava - „Bývame v peknom prostredí na okraji Čadce, asi 300 metrov od námestia, kde je samá zeleň,“ hovorí Jozef Latka, majiteľ rodinného domu na severe Slovenska.
Rád by v ňom býval aj ďalej, ale nebude to možné. Štát mu cez pozemok nakreslil diaľnicu číslo 3, a tak ho zrejme čaká vyvlastňovanie. Pozemok s domom pripadne štátu.
Latkovci preto požiadali Národnú diaľničnú spoločnosť, aby im ako náhradu postavila nový dom na porovnateľnom pozemku. Dnešné zákony to umožňujú.
Latka žiada od Národnej diaľničnej spoločnosti dom preto, že staršie domy v podobnej hodnote na podobnom pozemku v okolí na predaj nie sú.
Navyše znalecké posudky, podľa ktorých vyplatili jeho susedov, sú nízke na to, aby si z nich sám zabezpečil porovnateľné bývanie.
Jozef Latka bude musieť na svoj plán zabudnúť. Štát pripravil nový zákon o vyvlastňovaní, ktorý škrtá možnosť poskytnúť ako náhradu čokoľvek iné než peniaze.
„Veríme, že to tak je výhodnejšie pre občanov. Využitie hotovosti bude, samozrejme, na jej vlastníkovi. Pán, o ktorom píšete, by v prípade prijatia nášho návrhu zákona mohol použiť hotovosť na postavenie domu v lokalite podľa jeho predstáv,“ povedal hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.
Národná diaľničná spoločnosť tvrdí, že ľudia chcú aj tak väčšinou hotovosť. Stalo sa asi 10-krát, že si pýtali inú náhradu, a aj tak žiadnej takej požiadavke nevyhovela.
Okrem iného preto, že štátna firma domy nevlastní. V prípade pána Latku by musela získať pozemok od iných majiteľov či obce a potom by bolo náročné ho previesť na nového majiteľa.
Navyše ani dostatočne veľký pozemok patriaci obci nenašli, vysvetľujú diaľničiari, prečo sa dom stavať nechystajú.
Problém s pozemkom si uvedomuje aj Latka. Ale ak ho nemôže zohnať štátna firma, ako má on? Navyše podľa neho štát reálne náhradu nehľadal, iba naoko.
Diaľničiari však tvrdia, že Latkovho prípadu sa zmeny v zákonoch už nedotknú.
Keď sa dnes niekomu nepozdáva cena z posudku, ktorý si nechal vypracovať štát, môže si nechať urobiť protiposudok, hovorí Richard Drutarovský z občianskej iniciatívy Za spravodlivé vyvlastnenie a prešovský mestský poslanec za SaS.
Existuje napokon aj možnosť, že správnu cenu vyberie až súd.
Jozef Latka je však presvedčený, že žiaden tabuľkový odhad ceny nemusí vystihovať realitu.
Otázkou je, či nový vyvlastňovací zákon skutočne povedie k vyvlastňovaniu len za peniaze.
Na jednej strane totiž štát navrhuje nový vyvlastňovací zákon, v ktorom píše ako o protihodnote iba o peniazoch, na druhej strane necháva v platnosti iný zákon, ktorý pripúšťa vyvlastniť aj za nehnuteľnosti – domy a byty.
Martin Kóňa z ministerstva dopravy hovorí, že nový vyvlastňovací zákon je teraz predložený na verejnú diskusiu a ak prejde, mali by sa v tom duchu zmeniť aj ostatné zákony.
Diaľnice a rýchlostné cesty na Slovensku, výstavba a prevádzka
Občianska iniciatíva Za spravodlivé vyvlastňovanie
Kysucká diaľnica bude, Brusel ustúpil a zaplatí ju
Vyvlastňovanie podľa Fica sa končí
Rodina Jozefa Latku si vydýchla: Dom nám pre diaľnicu už vziať nemôžu!
Diaľnica D3, Čadca, Bukov - Svrčinovec
Diaľnica D3 má narušiť pamiatku stredoeurópskeho významu
Diaľnica s Poľskom by mala byť do roku 2014
V Čadci nevedia, ktoré domy ustúpia diaľnici
V Čadci otvorili Informačné centrum NDS, a.s.
Diaľnica D3, história a okolnosti výstavby
Vážny: Úsek diaľnice D3 Skalité - Čadca juh chceme dokončiť do roku 2010
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov pozemkov. Parlament jej veto prelomil bez väčšieho zaváhania.
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú vysporiadané. Tvrdí, že bezodplatné vyvlastnenie pozemkov nebolo realizovateľné.
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú...
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.