Najdrahší vyhral. Brusel sa pýta, prečo. Vážnemu to neprekáža

Zmluva s víťazom tendra o mýtny systém je uzavretá, aj keď tender skúma komisia. Národná diaľničná uzavrela zmluvu s najdrahším konzorciom SkyToll na elektronické mýto ešte predtým, ako ministerstvo dopravy vyvrátilo pochybnosti Bruselu.

Bratislava - „Čo keď ho dajú o štyri roky?" pýtal sa včera minister dopravy Ľubomír Vážny. Reagoval tak na otázku, prečo nepočkal v historicky najväčšom tendri na Slovensku na súhlas Európskej komisie. Tá  žiada dodatočné informácie o tendri na elektronický systém výberu mýta. Ako tvrdí jeden zo súťažiacich, komisii poslal podnet. Nepáčilo sa mu, že Národná diaľničná spoločnosť (NDS)  vyradila zo súťaže troch záujemcov a súťažila iba jedna ponuka - najdrahšia.

Ani šéf NDS však na výsledky preverovania komisie nechcel čakať.   „Stratili sme už príliš veľa peňazí z meškania výberu mýta, aby sme si mohli dovoliť ďalší komfort," povedal Igor Choma.

Zavádzajúce informácie

Minister má čas odpovedať Bruselu do začiatku februára. List od komisie dostal podľa vlastných slov už v druhej polovici decembra, tlačový odbor rezortu však ešte minulý piatok tvrdil: „Spomínaný list nám nebol doručený."

Komisia napriek tomu čaká na odpoveď. „Keď ju komisia dostane, bude ju prehodnocovať,"  povedala Catherine Bunyan z komunikačného oddelenia eurokomisára pre vnútorný trh. Momentálne je podľa nej komisia v procese zisťovania faktov  o danom prípade, aby mohla skonštatovať, či boli, alebo neboli dodržané pravidlá únie.

Vážny sa dodatočného verdiktu komisie neobáva.  „Neovplyvňovali sme Úrad pre verejné obstarávanie a ten dal za pravdu nám, čiže ak je úrad nezávislá autorita, nevidím tu problém."

Kto je Ibertax? Nezistíte

Národná diaľničná spoločnosť s víťazom ­ spoločnosťou SkyToll ­ podpísala zmluvu v utorok. Ide o firmu, ktorú založili členovia konzorcia SanToll - Ibertax. Ich ponuka je oproti najlacnejšej drahšia o 221 miliónov eur  (6,66 miliardy korún).

Vyradení uchádzači si  aj preto myslia, že boli diskriminovaní. Úrad pre verejné obstarávanie  riešil  dvanásť námietok - no všetky zamietol.

So žalobami sa vyradení obrátili aj na Krajský súd v Bratislave. Momentálne ich má na stole osem, zatiaľ nevytýčil termíny pojednávaní.

Okrem dôvodov, ktoré sú už na súde, sa vyradeným nezdá napríklad účasť neznámej akciovky Ibertax vo víťaznom konzorciu. Ibertax bol založený  na to, aby do nej vstúpil investor.  Kto ním je, alebo ešte len bude, stále nie je známe.

„Budeme sa snažiť, aby otázky týkajúce sa spoločnosti SkyToll a komplexnej služby elektronického výberu mýta  boli zodpovedané v priebehu budúceho týždňa," povedala hovorkyňa SkyTollu Eva Güttlerová. Predseda predstavenstva Ibertaxu Peter Bezák sa k otázkam tiež vyjadrí „v priebehu budúceho týždňa".

Minister nepozná investora

Ministrovi Vážnemu neznámy investor neprekáža. „My sme vybrali víťazného uchádzača a kde on zoberie peniaze, či si ich zoberie z banky, alebo zabezpečí 17 investorov, to ma vôbec netrápi," povedal.

Choma sa chce k veci vyjadriť až na špeciálnej tlačovej konferencii na budúci utorok. Model „Ibertax" je podľa neho „pri takýchto tendroch bežný".

Mýto by malo začať fungovať 1. januára 2010. Investor sa v zmluve zaväzuje, že mýtny systém dovtedy pripraví. Podľa Vážneho sa v opačnom prípade uplatnia sankcie alebo jednoducho nedostane zaplatené.

Aké boli ponuky

  • Slovakpass: 630 miliónov eur (19 miliárd korún),
  • ToSy.sk:  651 miliónov eur 19,620 miliardy korún),
  • Kapsch: 750 miliónov eur ( 22,575  miliardy korún),
  • SanToll/Ibertax : 850 miliónov eur (25,669 miliardy korún).
Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Vláda odklepla Doležalovu novelu cestného zákona. Dočkáme sa diaľnice do Košíc?

Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...

Zmenou cestného zákona sa umožní vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami

Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...

Kauza Machnáč: Pamiatka chátra, súkromníkovi ju chcú vyvlastniť

Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...

Doležal má recept na zrýchlenie výstavby diaľnic - vyvlastnenie

Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...

Zmena cestného zákona môže pomôcť vyvlastniť pozemky pod diaľnicami

MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...

Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...