Najdrahší vyhral. Brusel sa pýta, prečo. Vážnemu to neprekáža

Zmluva s víťazom tendra o mýtny systém je uzavretá, aj keď tender skúma komisia. Národná diaľničná uzavrela zmluvu s najdrahším konzorciom SkyToll na elektronické mýto ešte predtým, ako ministerstvo dopravy vyvrátilo pochybnosti Bruselu.

Bratislava - „Čo keď ho dajú o štyri roky?" pýtal sa včera minister dopravy Ľubomír Vážny. Reagoval tak na otázku, prečo nepočkal v historicky najväčšom tendri na Slovensku na súhlas Európskej komisie. Tá  žiada dodatočné informácie o tendri na elektronický systém výberu mýta. Ako tvrdí jeden zo súťažiacich, komisii poslal podnet. Nepáčilo sa mu, že Národná diaľničná spoločnosť (NDS)  vyradila zo súťaže troch záujemcov a súťažila iba jedna ponuka - najdrahšia.

Ani šéf NDS však na výsledky preverovania komisie nechcel čakať.   „Stratili sme už príliš veľa peňazí z meškania výberu mýta, aby sme si mohli dovoliť ďalší komfort," povedal Igor Choma.

Zavádzajúce informácie

Minister má čas odpovedať Bruselu do začiatku februára. List od komisie dostal podľa vlastných slov už v druhej polovici decembra, tlačový odbor rezortu však ešte minulý piatok tvrdil: „Spomínaný list nám nebol doručený."

Komisia napriek tomu čaká na odpoveď. „Keď ju komisia dostane, bude ju prehodnocovať,"  povedala Catherine Bunyan z komunikačného oddelenia eurokomisára pre vnútorný trh. Momentálne je podľa nej komisia v procese zisťovania faktov  o danom prípade, aby mohla skonštatovať, či boli, alebo neboli dodržané pravidlá únie.

Vážny sa dodatočného verdiktu komisie neobáva.  „Neovplyvňovali sme Úrad pre verejné obstarávanie a ten dal za pravdu nám, čiže ak je úrad nezávislá autorita, nevidím tu problém."

Kto je Ibertax? Nezistíte

Národná diaľničná spoločnosť s víťazom ­ spoločnosťou SkyToll ­ podpísala zmluvu v utorok. Ide o firmu, ktorú založili členovia konzorcia SanToll - Ibertax. Ich ponuka je oproti najlacnejšej drahšia o 221 miliónov eur  (6,66 miliardy korún).

Vyradení uchádzači si  aj preto myslia, že boli diskriminovaní. Úrad pre verejné obstarávanie  riešil  dvanásť námietok - no všetky zamietol.

So žalobami sa vyradení obrátili aj na Krajský súd v Bratislave. Momentálne ich má na stole osem, zatiaľ nevytýčil termíny pojednávaní.

Okrem dôvodov, ktoré sú už na súde, sa vyradeným nezdá napríklad účasť neznámej akciovky Ibertax vo víťaznom konzorciu. Ibertax bol založený  na to, aby do nej vstúpil investor.  Kto ním je, alebo ešte len bude, stále nie je známe.

„Budeme sa snažiť, aby otázky týkajúce sa spoločnosti SkyToll a komplexnej služby elektronického výberu mýta  boli zodpovedané v priebehu budúceho týždňa," povedala hovorkyňa SkyTollu Eva Güttlerová. Predseda predstavenstva Ibertaxu Peter Bezák sa k otázkam tiež vyjadrí „v priebehu budúceho týždňa".

Minister nepozná investora

Ministrovi Vážnemu neznámy investor neprekáža. „My sme vybrali víťazného uchádzača a kde on zoberie peniaze, či si ich zoberie z banky, alebo zabezpečí 17 investorov, to ma vôbec netrápi," povedal.

Choma sa chce k veci vyjadriť až na špeciálnej tlačovej konferencii na budúci utorok. Model „Ibertax" je podľa neho „pri takýchto tendroch bežný".

Mýto by malo začať fungovať 1. januára 2010. Investor sa v zmluve zaväzuje, že mýtny systém dovtedy pripraví. Podľa Vážneho sa v opačnom prípade uplatnia sankcie alebo jednoducho nedostane zaplatené.

Aké boli ponuky

  • Slovakpass: 630 miliónov eur (19 miliárd korún),
  • ToSy.sk:  651 miliónov eur 19,620 miliardy korún),
  • Kapsch: 750 miliónov eur ( 22,575  miliardy korún),
  • SanToll/Ibertax : 850 miliónov eur (25,669 miliardy korún).
Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.

Vysporadúvajú pozemky pod obecnými cestami

NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...