Najlacnejšia cesta z Bratislavy do Košíc vedie cez Maďarsko

Jazda po slovenských cestách je vďaka mýtu pre mnohých dopravcov drahým luxusom, ktorý si nemôžu dovoliť. Nákladné autá či kamióny z východu krajiny preto jazdia radšej cez Maďarsko. Obchádzaniu Slovenska po cestách našich južných susedov nezabránila ani lacnejšia nafta či ďalšie drobné úpravy v mýte.

Všetky kamióny, čo smerujú z Košíc do Rakúska a ďalej do západnej Európy, jazdia cez Maďarsko. Vychádza to asi o polovicu lacnejšie," povedal Pavol Hudák, majiteľ dopravnej firmy Hudos z Bardejova. Ako ďalej dodal, každý dopravca si teraz hľadá čo najlacnejšie trasy. Len jeho firmu vyjde mýto ročne na milión eur (30 miliónov Sk).

Slovensko má totiž ako jediná krajina v Európe spoplatnených až 1 400 kilometrov ciest prvej triedy, teda necelú polovicu všetkých hlavných ciest v štáte. Okrem ciest vedúcich súbežne s diaľnicami sa mýto účtuje aj za všetky tranzitné ťahy. Ak ide teda nákladné auto z Košíc na západ krajiny, zaplatí za jednu trasu približne 55 eur (1 656 Sk). "Vlani ho to pritom vyšlo na desať eur. Ale ak pôjde cez Maďarsko, zaplatí približne 28 eur (843 Sk)," vysvetlil nedávno pre Pravdu Peter Halabrín, prezident združenia dopravcov Česmad.

Jazda cez Maďarsko je asi o 60 kilometrov dlhšia, no vedie prevažne po kvalitnej diaľnici. "Odkedy je postavený obchvat Budapešti, cesta už ani netrvá oveľa dlhšie," doplnil Hudák.

Využívanie maďarských ciest už otestovala aj Slovenská pošta. Rozvoz listov a balíkov z Bratislavy do Košíc však nakoniec ponechá na trase vedúcej cez Slovensko. "Rozvážanie pošty by vyšlo cez Maďarsko lacnejšie. Z časového hľadiska je tu však veľké riziko, že by sme nevedeli poštu doručiť včas," dodal hovorca Slovenskej pošty Juraj Danielis. Pošta tak uvažuje skôr o prevážaní viacerých zásielok po železnici.

Zjemniť dosahy mýta malo pritom pre dopravcov aj zlacnenie nafty o 13 centov. Na čerpacích staniciach by sa mala v novej cene predávať už o jeden či dva dni. Podľa dopravcov však pomôže iba domácim firmám, ktoré tankujú doma. "Kamióny jazdiace do zahraničia doteraz vždy tankovali vonku. Teraz sa ceny nafty dorovnajú na úroveň okolitých krajín. Náklady sa im preto nijako neznížia," doplnil Hudák.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Strategické investície sa majú zrýchliť, ale s rizikom oslabenia vlastníckych práv, poslanci prelomili prezidentkino veto

V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...

Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.