Na nízke ceny za stavbu sa štát nepýta všetkých rovnako, tvrdí Úrad pre verejné obstarávanie.
Bratislava - Vyše pätnásťkilometrový úsek diaľnice D1 medzi Hubovu a Ivachnovou môže napokon postaviť konzorcium vedené firmou Hant, ktoré v tendri ponúklo najnižšiu cenu.
Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) totiž nesúhlasí s tým, že ho Národná diaľničná spoločnosť (NDS) vyradila preto, že predložilo mimoriadne lacnú ponuku.
Hant prišiel do tendra s cenou 207 miliónov eur. Štátna expertíza rátala s tým, že výstavba tohto úseku vyjde aj na viac než 460 miliónov eur.
Podobne nízke ponuky ako Hant predložili aj iní uchádzači v tendri a nie všetkých sa na ponuky pýtala NDS rovnako, tvrdí ÚVO.
Najdrahšie ponuky sa pohybovali okolo 235 miliónov eur.
Ako prebehla
„Nevyhnutným predpokladom je, že ponuky všetkých zúčastnených musia podliehať rovnakým podmienkam,“ píše sa v rozhodnutí úradu, ktoré má SME k dispozícii.
Keď sme sa na rozhodnutie pýtali na úrade, potvrdil, že jednu námietku v tomto tendri ukončil. Rozhodnutie ešte nie je právoplatné, lebo ešte nebolo doručené, preto ho nebude komentovať.
Hant sa vyjadrí, až keď bude mať verdikt ÚVO v rukách.
Nemá ho zatiaľ ani konzorcium pod vedením Inžinierskych stavieb, ktoré predložilo druhú najnižšiu ponuku. Za Hantom zaostalo v tendri o necelé štyri percentá.
Víťazi tendrov by sa nemali vyberať len cez cenu, ale aj cez ich technické riešenia, tvrdí hovorca Inžinierskych stavieb Pavol Peško.
„Predpokladáme, že NDS preskúmala ponuky s prihliadnutím na tieto riešenia,“ dodal Peško. K verdiktu ÚVO sa vyjadrí, až keď ho dostane.
Martin Bakoš, riaditeľ spoločnosti Amberg Engineering Slovakia, ktorá sa venuje stavebným dozorom, hovorí, že je jedno, či je cena 207 miliónov, alebo 215 miliónov eur.
Niektorá firma totiž môže ponuku podhodnotiť a kompenzovať náklady na inom mieste, než ďalší súťažiaci.
„Pokiaľ obstarávateľ jednoznačne neurčí objektívne kritériá, čo je nízka cena a čo nie, problémom s vylučovaním jednotlivých uchádzačov sa nevyhneme,“ hovorí Bakoš. To je podľa neho úloha aj pre ministerstvo dopravy.
Vedenie rezortu dopravy bude musieť vyriešiť aj to, ako diaľnicu Hubová – Ivachnová napriek prieťahom v tendri prefinancovať z eurofondov na aktuálne obdobie.
Aby ich štát mohol využiť, na to by musela byť hotová do konca roku 2015. Jej stavba má trvať viac než tri roky a v zákazke je aj ďalšia námietka.
„Analyzujeme aj možnosti záložných plánov, medzi ktoré patrí najmä fázovanie projektov,“ povedal hovorca rezortu dopravy Martin Kóňa.
Diaľnice a rýchlostné cesty na Slovensku, výstavba a prevádzka
Za D3 extra zľava ako na iné diaľnice nebude
Najnižšiu cenu za diaľnicu D3 núka konzorcium s Váhostavom
NDS ešte stále vyhodnocuje ponuky na tunel Višňové
Prešov, Nábrežná komunikácia - stavebné povolenie
Ministerstvo uvoľnilo eurofondy na obchvat Prešova
V Prešove postavia za tri roky štvorprúdovú cestu za 32 miliónov €
Zdraženie diaľnic o 30 percent je bežné, hovorí odborník
Eurovia je opäť bližšie k stavbe časti D1
Hant tvrdí, že diaľnicu za polovičnú cenu postaví
Štátu ponúkajú už miliardovú zľavu na D1
Námietky voči tendru brzdia výstavbu D1
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
Prezidentka SR Zuzana Čaputová sa rozhodla vrátiť Národnej rade (NR) SR novelu zákona o pozemných komunikáciách. Upozornila, že v nej nebola ani po podaní stanoviska Ministerstva financií (MF) SR dodatočne vykonaná kvantifikácia...
Odkaz na web Rádia Lumen, ak by prehrávač nefungoval: Záznam relácie ÚV hovor z 9. 12. 2022 - Vyvlastňovanie (kto môže vyvlastniť majetok občana Slovenska a za akých podmienok
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme rodina) donaha. Zamestnanci úradu nesúhlasia s tvrdeniami politikov o tom, že novinka prinesie stavebníkom možnosť stavať už za pár...
O vyvlastnenie požiadala minulý rok Spoločnosť Jaromíra Krejcara (SJK), chce zabrániť jeho úplnému schátraniu.
Nové mýto má vybrať viac peňazí. Otázkou je, či sa plán podarí.
Podmienky pre vyvlastnenie pozemku motocentra pre stavbu diaľnice D3 pri Tábore boli splnené, rozhodol budějovický krajský súd.
Na Slovensku počuť iba politikov, ktorí zastupujú ruské záujmy, maďarské záujmy, súkromné záujmy, ale žiadneho, ktorý by v tejto veci zastupoval slovenské záujmy.
Prezidentka SR Zuzana Čaputová sa rozhodla vrátiť Národnej rade (NR) SR novelu zákona o pozemných...
Odkaz na web Rádia Lumen, ak by prehrávač nefungoval: Záznam relácie ÚV hovor z 9. 12. 2022 -...
Podmienky pre vyvlastnenie pozemku motocentra pre stavbu diaľnice D3 pri Tábore boli splnené,...