Najlacnejšiu verziu úseku D1 vrátia späť do súťaže

Na nízke ceny za stavbu sa štát nepýta všetkých rovnako, tvrdí Úrad pre verejné obstarávanie.

Bratislava - Vyše pätnásťkilometrový úsek diaľnice D1 medzi Hubovu a Ivachnovou môže napokon postaviť konzorcium vedené firmou Hant, ktoré v tendri ponúklo najnižšiu cenu.

Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) totiž nesúhlasí s tým, že ho Národná diaľničná spoločnosť (NDS) vyradila preto, že predložilo mimoriadne lacnú ponuku.

Hant prišiel do tendra s cenou 207 miliónov eur. Štátna expertíza rátala s tým, že výstavba tohto úseku vyjde aj na viac než 460 miliónov eur.

Nízke ceny mali aj iní

Podobne nízke ponuky ako Hant predložili aj iní uchádzači v tendri a nie všetkých sa na ponuky pýtala NDS rovnako, tvrdí ÚVO.

Najdrahšie ponuky sa pohybovali okolo 235 miliónov eur.

Súťaž

Ako prebehla

  • Štát predpokladal, že cena diaľnice medzi Hubovou a Ivachnovou bude 465 miliónov eur.
  • Najnižšiu ponuku predložilo konzorcium vedené firmou Hant: 207,5 milióna eur.
  • Druhú najnižšiu ponuku dali Inžinierske stavby: 215 miliónov eur.
  • Najdrahšiu ponuku predložili Doprastav so Strabagom: 237,5 milióna eur.

„Nevyhnutným predpokladom je, že ponuky všetkých zúčastnených musia podliehať rovnakým podmienkam,“ píše sa v rozhodnutí úradu, ktoré má SME k dispozícii.

Keď sme sa na rozhodnutie pýtali na úrade, potvrdil, že jednu námietku v tomto tendri ukončil. Rozhodnutie ešte nie je právoplatné, lebo ešte nebolo doručené, preto ho nebude komentovať.

Hant sa vyjadrí, až keď bude mať verdikt ÚVO v rukách.

Nemá ho zatiaľ ani konzorcium pod vedením Inžinierskych stavieb, ktoré predložilo druhú najnižšiu ponuku. Za Hantom zaostalo v tendri o necelé štyri percentá.

Víťazi tendrov by sa nemali vyberať len cez cenu, ale aj cez ich technické riešenia, tvrdí hovorca Inžinierskych stavieb Pavol Peško.

„Predpokladáme, že NDS preskúmala ponuky s prihliadnutím na tieto riešenia,“ dodal Peško. K verdiktu ÚVO sa vyjadrí, až keď ho dostane.

Zaostáva za eurofondmi

Martin Bakoš, riaditeľ spoločnosti Amberg Engineering Slovakia, ktorá sa venuje stavebným dozorom, hovorí, že je jedno, či je cena 207 miliónov, alebo 215 miliónov eur.

Niektorá firma totiž môže ponuku podhodnotiť a kompenzovať náklady na inom mieste, než ďalší súťažiaci.

„Pokiaľ obstarávateľ jednoznačne neurčí objektívne kritériá, čo je nízka cena a čo nie, problémom s vylučovaním jednotlivých uchádzačov sa nevyhneme,“ hovorí Bakoš. To je podľa neho úloha aj pre ministerstvo dopravy.

Vedenie rezortu dopravy bude musieť vyriešiť aj to, ako diaľnicu Hubová – Ivachnová napriek prieťahom v tendri prefinancovať z eurofondov na aktuálne obdobie.

Aby ich štát mohol využiť, na to by musela byť hotová do konca roku 2015. Jej stavba má trvať viac než tri roky a v zákazke je aj ďalšia námietka.

„Analyzujeme aj možnosti záložných plánov, medzi ktoré patrí najmä fázovanie projektov,“ povedal hovorca rezortu dopravy Martin Kóňa.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.

Vysporadúvajú pozemky pod obecnými cestami

NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...

Vláda odklepla Doležalovu novelu cestného zákona. Dočkáme sa diaľnice do Košíc?

Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...