Správa o ochote znížiť cenu PPP až o tridsať percent je korunný dôkaz o predražení výstavby diaľnic. Asi taký, ako zakrvavený nôž so stopou DNA na mieste činu.
Jánovi Figeľovi sa patrí ospravedlniť. Domnienka, ktorá bola na tomto mieste nedávno vyslovená, totiž že zanedbáva možnosť vytĺcť zo staviteľov diaľnic čo len „propagačné" zľavy, praskla ako hypotekárna bublina.
Tým nie je ešte povedané, že zníženie ceny úseku medzi Žilinou a Martinom o famóznych 25 až 30 percent, na ktoré minister dopravy presvedčil lídrov konzorcia, je už zaručene výhodný biznis pre Slovenskú republiku. Môže byť a stále nemusí.
Znalec pomerov či krízový prorok by mohli trvať na tom, že pod 50 percent „nejede vlak". Skutočnosť, že stačilo pohroziť gilotínou a stavitelia sú zrazu ochotní uskromniť sa o tretinu-štvrtinu, je podstatnejšia na vytvorenie obrazu, keďže dáva priame a nevyvrátiteľné svedectvo o enormnej miere predraženia.
Aj keď zohľadníme už vložené investície (ktoré by padli), firma Hochtief prijatím ponuky nepovedala nič menšieho, než to, že sa jej budovať oplatí aj za dve tretinky-tri štvrtinky ceny, ktorú chceli zaplatiť Ľubomír Vážny a spol.
Isteže, už vieme aj o machináciách s analýzami v rezorte dopravy, ktoré by mali stačiť na vyvodzovanie všetkých druhov zodpovednosti. Ak sa však obchodný partner vysloví takto pekne priamo, je to ako krvavý nôž so stopou DNA na mieste činu.
Tu by sa dalo aj urobiť bodku. Namiesto toho, aby zaliezol do diery a tam sa modlil za zvolenie prokurátora zaviazaného Smeru, Vážny si však povedal o nomináciu na najcynickejší výrok desaťročia. Jeho pozdrav Figeľovi, že „finančné uzavretie bude úspešné zavŕšenie mojej dvaapolročnej práce", je na medailu za drzosť.
To teda bola robota, tridsať percent predraženia za dva a pol roka. Slovíčko do vlastných radov by však mohli utratiť i zahraničné obchodné a iné komory, ktoré sa dnes s veľkou vervou hlásia k pripomienkovaniu, či dokonca navrhovaniu protikorupčných zákonov novej vlády.
Tu totiž nejde len o pánov z Hochtief, ale veľmi široké spektrum spoločností, čo robia biznis s verejným sektorom tohto štátu. A mnohé z nich by tiež, keby takto „museli", zbadali ohromné priestory na zľavy.
Je fajn vylepšovať zákony, ale pokiaľ sa zahraničné spoločnosti budú - s klasickou výhovorkou, že inak obchod neurobíme - prispôsobovať „morálke" a „pravidlám" tohto „trhu", dovtedy férové podmienky pre všetkých mať nebudú. A dovtedy Slovensko skôr zostane ako nezostane na tom smutnom 59. mieste v rozšírení korupcie, čo práve hlásil Transparency International.
Keďže, a to všetci veľmi dobre viete, niet užšej súvislosti na svete, než je medzi absurdným predražením (aj) žilinsko-martinskej diaľnice a indexom korupcie.
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov pozemkov. Parlament jej veto prelomil bez väčšieho zaváhania.
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú vysporiadané. Tvrdí, že bezodplatné vyvlastnenie pozemkov nebolo realizovateľné.
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú...
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.