Najužšia súvislosť s korupciou

Správa o ochote znížiť cenu PPP až o tridsať percent je korunný dôkaz o predražení výstavby diaľnic. Asi taký, ako zakrvavený nôž so stopou DNA na mieste činu.

Jánovi Figeľovi sa patrí ospravedlniť. Domnienka, ktorá bola na tomto mieste nedávno vyslovená, totiž že zanedbáva možnosť vytĺcť zo staviteľov diaľnic čo len „propagačné" zľavy, praskla ako hypotekárna bublina.

Tým nie je ešte povedané, že zníženie ceny úseku medzi Žilinou a Martinom o famóznych 25 až 30 percent, na ktoré minister dopravy presvedčil lídrov konzorcia, je už zaručene výhodný biznis pre Slovenskú republiku. Môže byť a stále nemusí.

Znalec pomerov či krízový prorok by mohli trvať na tom, že pod 50 percent „nejede vlak". Skutočnosť, že stačilo pohroziť gilotínou a stavitelia sú zrazu ochotní uskromniť sa o tretinu-štvrtinu, je podstatnejšia na vytvorenie obrazu, keďže dáva priame a nevyvrátiteľné svedectvo o enormnej miere predraženia.

Aj keď zohľadníme už vložené investície (ktoré by padli), firma Hochtief prijatím ponuky nepovedala nič menšieho, než to, že sa jej budovať oplatí aj za dve tretinky-tri štvrtinky ceny, ktorú chceli zaplatiť Ľubomír Vážny a spol.

Isteže, už vieme aj o machináciách s analýzami v rezorte dopravy, ktoré by mali stačiť na vyvodzovanie všetkých druhov zodpovednosti. Ak sa však obchodný partner vysloví takto pekne priamo, je to ako krvavý nôž so stopou DNA na mieste činu.

Tu by sa dalo aj urobiť bodku. Namiesto toho, aby zaliezol do diery a tam sa modlil za zvolenie prokurátora zaviazaného Smeru, Vážny si však povedal o nomináciu na najcynickejší výrok desaťročia. Jeho pozdrav Figeľovi, že „finančné uzavretie bude úspešné zavŕšenie mojej dvaapolročnej práce", je na medailu za drzosť.

To teda bola robota, tridsať percent predraženia za dva a pol roka. Slovíčko do vlastných radov by však mohli utratiť i zahraničné obchodné a iné komory, ktoré sa dnes s veľkou vervou hlásia k pripomienkovaniu, či dokonca navrhovaniu protikorupčných zákonov novej vlády.

Tu totiž nejde len o pánov z Hochtief, ale veľmi široké spektrum spoločností, čo robia biznis s verejným sektorom tohto štátu. A mnohé z nich by tiež, keby takto „museli", zbadali ohromné priestory na zľavy.

Je fajn vylepšovať zákony, ale pokiaľ sa zahraničné spoločnosti budú - s klasickou výhovorkou, že inak obchod neurobíme - prispôsobovať „morálke" a „pravidlám" tohto „trhu", dovtedy férové podmienky pre všetkých mať nebudú. A dovtedy Slovensko skôr zostane ako nezostane na tom smutnom 59. mieste v rozšírení korupcie, čo práve hlásil Transparency International.

Keďže, a to všetci veľmi dobre viete, niet užšej súvislosti na svete, než je medzi absurdným predražením (aj) žilinsko-martinskej diaľnice a indexom korupcie.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Strategické investície sa majú zrýchliť, ale s rizikom oslabenia vlastníckych práv, poslanci prelomili prezidentkino veto

V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...

Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.