Prudký obrat nastal v prípade doteraz najväčšej pridelenej zákazky za súčasnej vlády, ktorou je modernizácia 12-kilometrov trate medzi Zlatovcami a Trenčianskou Teplou.
Najlacnejšia ponuka od Skansky, ktorú štátne Železnice SR neakceptovali a medzičasom podpísali zmluvu s druhým v poradí – TSS Grade, sa podľa najnovšieho rozhodnutia Úradu pre verejné obstarávanie vráti späť do hry. Trať tak začala obnovovať jedna firma, ale úrad železniciam nariaďuje znovu vyhodnotiť ponuky vo verejnej súťaži. Rozhodnutie úradu zo 4.¤apríla 2013 má denník Pravda k dispozícii.
Takmer tri roky prebiehajúci tender sa skončil v októbri 2012 podpisom zmluvy medzi Železnicami SR a Združením pod Brezinou, ktorého členmi sú trnavská TSS Grade, Bögl a Krýsl so sídlom v Prahe a chorvátska firma Konstruktor-Inženjering zo Splitu. Za rekonštrukciu trate mali dostať celkovo 245 miliónov eur. Ponuka Skansky bola o 44 miliónov eur lacnejšia.
TSS Grade najskôr napadla na Úrade pre verejné obstarávanie rozhodnutie o víťazovi, pretože podľa nich uviedla Skanska nedostatočné referencie na hlavného stavbyvedúceho diela. Úrad tak prikázal súťaž zrušiť, čo však súd zamietol a navrhol opäť preveriť všetky cenové ponuky. Dôvodom druhého vylúčenia zo súťaže bol podľa Skansky nesúlad dĺžky praxe jej stavbyvedúcich a certifikátu odbornej spôsobilosti od Slovenskej komory stavebných inžinierov, no podobne boli na tom aj ostatné súťažiace firmy. Skanska preto svoje druhé vylúčenie namietala, požiadala o predbežné opatrenie.
Železnice SR však stihli podpísať zmluvu s TSS Grade, pretože táto námietka nemala odkladný účinok. "V záujme dodržania princípu rovnakého zaobchádzania mal kontrolovaný totožným spôsobom skúmať pravdivosť údajov uvedených v ponukách ostatných uchádzačov a posudzovať ich podľa ním uplatneného výkladu o posudzovaní dĺžky praxe. Komisia úradu má za to, že takýto postup je v príkrom rozpore so zákonom o verejnom obstarávaní,“ píše sa v rozhodnutí úradu. Ak by však tendrový úrad vydal predbežné opatrenie v okamihu, keď dostal námietky od Skansky, k podpisu zmluvy by došlo až po jej preverení.
„Nemali sme žiadnu zákonnú prekážku na uzatvorenie zmluvy. Rozhodnutie úradu analyzujeme a na základe výsledkov analýzy rozhodneme o ďalších krokoch,“ vraví Martina Pavliková, hovorkyňa Železníc SR. "Sme radi, že úrad sa stotožnil s väčšinou našich argumentov. Veríme, že pri novom vyhodnotení ponúk sa dodržia všetky princípy obstarávania,“ povedal Tomáš Kamenec, právny zástupca Skansky. Združenie stavbárov na čele s TSS Grade však od konca vlaňajška pracuje na výstavbe modernej trate a zostáva otázne, koľko by štát stálo prípadné rozviazanie zmluvy. TSS Grade ešte o rozhodnutí úradu nevie. "Vzhľadom na to, že nemáme informácie týkajúce sa tohto rozhodnutia, momentálne sa nebudeme vyjadrovať. Riadne sme uzavreli s investorom zmluvu o diele,“ priznáva Michaela Kroková, hovorkyňa TSS Grade.
Železničný tender sa bude teda prehodnocovať nanovo. Výstavbu trate, po ktorej sa budú môcť vlaky preháňať rýchlosťou 160 km/h, zaplatí sčasti Brusel. Ten nám však na stavbu z európskych fondov prispeje len vtedy, ak ju stihneme postaviť do konca roka 2015. Práce však majú trvať tri a pol roka.
"Úprimne povedané, modernizácia železničnej trate v Trenčíne je jeden z veľmi horúcich kandidátov na projekty, ktoré nebude možné zrealizovať v tomto programovom období,“ priznal pred časom minister dopravy Ján Počiatek. Ešte horší scenár nastane, ak by únia pre nedokončenú trať od Zlatoviec po Trenčiansku Teplú požadovala od štátu vrátenie eurofondov, ktoré boli vyplatené na už postavené trate.
Celkovo sa totiž na vyššiu rýchlosť postupne pripravuje šesť úsekov od Nového Mesta nad Váhom po Púchov. Podľa európskych podmienok musí byť celá šesťdesiatkilometrová stavba skolaudovaná. V opačnom prípade by sa výstavba zatiahla zo štátnej kasy. Včera napríklad Počiatek potvrdil, že Brusel nám zaplatí 195 miliónov eur na trať Nové Mesto nad Váhom – Zlatovce, ktorá sa dostavia v máji.
Trenčín, modernizácia železničnej trate
Európsky súd po mýte preverí železnice
Pri Trenčíne bude stavať firma, ktorej spadli dva mosty
Obchvat Trnavy má byť hotový do konca mája
Fico chce škrtať extrémne ponuky pri stavba diaľníc
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená. V hre sú podľa starostky obce Záborské vraj až štyri strategické investície.
Sanácia bývalej skládky Chemických závodov Juraja Dimitrova v bratislavskej Vrakuni mohla byť v tomto roku skončená, keby sa na ministerstve životného prostredia postupovalo v tempe, ako v rokoch 2016 až 2020. Vyhlásil to bývalý...
Tvrdia, že sanácia za posledné tri roky vôbec nepokročila. Minister Ján Budaj nedávno vyhlásil, že začiatok prác brzdia zdĺhavé procesy okolo vlastníctva pozemkov.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu...
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.