Najviac diaľnic má Trnava (97 km), najmenej Košice (9 km)

Veľa nehôd je okrem trnavskej D1 aj pod Tatrami či pri Banskej Bystrici.

Najlepšiu obslužnosť územia má Bratislavský kraj, najhoršiu Košický kraj (do štatistiky sú zarátané aj polprofilové D a RC).

Nová vláda pribrzdila výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest na Slovensku, lebo predchádzajúca ju síce chcela urýchliť, no zároveň aj predražiť. A to si dnes Slovensko nemôže dovoliť. Minister dopravy Ján Figeľ (KDH) teda uprednostnil lacnejšie varianty, ktoré však budú trvať dlhšie než mal v pláne jeho predchodca Ľubomír Vážny (Smer–SD).

Preto sme sa pozreli na Slovensko detailnejšie a zisťovali sme, ktorý región je na tom už dnes s nadradenou infraštruktúrou (diaľnice plus rýchlostné cesty) najlepšie. Pri prepočte na rozlohu kraja jednoznačne víťazí Bratislava, posledné sú Košice.

Košice: 1 km diaľnice až pre 750 km2 územia

V Bratislavskom kraji je v súčasnosti dokončených 95 km, no ešte viac v Trnavskom, kde majú až 97 km diaľnic a rýchlociest (RC). Vzhľadom na rozlohu tohto kraja sú však na tom celkovo horšie, lebo 1 km diaľnice resp. RC tam obsluhuje 43 km2 územia. V Bratislavskom kraji pritom obslúži 1 km diaľnice už 22 kilometrov štvorcových.

V Košickom kraji majú len 5,5 km diaľnice D1 smerom do Prešova a 3,7 km časť jednoprofilového (dvojpruhového) obchvatu Tornale. V Košickom kraji teda 1 km diaľnic slúži až 750 km2 územia.

Najnehodovejšie úseky: "Vedie D1 do Trnavy"

Pozreli sme sa aj na nehodovosť na diaľniciach a RC na celom Slovensku a zistili sme už dávno známe, že v porovnaní s cestami prvej triedy je omnoho nižšia. Najviac nehôd zaznamenali v rokoch 2008 a 2009 na diaľnici D1 z Bratislavy do Trnavy. Na krátkom úseku D1 pod Tatrami pri obci Svit však bola hustota nehôd podobná ako na spomínanej D1 z Bratislavy do Trnavy.

Najviac nehodovým úsekom na R1 z Trnavy do Banskej Bystrice je hneď jej začiatok smerom na Sereď, viac nehôd je aj pred Nitrou. Rýchlocesta R1 je nebezpečná ešte aj v kľukatých úsekoch pri Žarnovici a od Žiaru nad Hronom po Zvolen. Ešte viac nehôd však v roku 2009 paradoxne zaznamenali v relatívne rovnom úseku od Sliaču po Banskú Bystricu. Viac si pozrite na mapách Slovenskej správy ciest:

Diaľnice a rýchlostné cesty v prevádzke

Kraj Diaľnice (km) / Rýchlostné cesty (km)

  • Bratislavský 95 / 0
  • Trnavský 68,16 / 28,5
  • Trenčiansky 82,84 / 7,55
  • Žilinský 71,74 / 8,34
  • Banskobystrický 0 / 95,07
  • Nitriansky 0 / 23,16
  • Košický 5,52 / 3,7
  • Prešovský 82,98 / 0
  • Spolu 406,24 / 166,32

Podrobne monitorujeme:

Diaľnice a rýchlostné cesty na Slovensku, výstavba a prevádzka

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Vláda odklepla Doležalovu novelu cestného zákona. Dočkáme sa diaľnice do Košíc?

Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...

Zmenou cestného zákona sa umožní vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami

Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...

Kauza Machnáč: Pamiatka chátra, súkromníkovi ju chcú vyvlastniť

Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...

Doležal má recept na zrýchlenie výstavby diaľnic - vyvlastnenie

Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...

Zmena cestného zákona môže pomôcť vyvlastniť pozemky pod diaľnicami

MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...

Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...