Najvyšší súd zrušil výstavbu obchvatu Prešova

28. 03. 2004

Zdroj: vyvlastnenie.sk

Foto: vyvlastnenie.sk
Začiatok ulice Pod Kalváriou
Na tomto mieste stáli domy
Koniec rozostavaného úseku

Najvyšší súd SR zrušil stavebné povolenie pre výstavbu diaľničného privádzača v Prešove. Rozhodol tak na základe hromadnej žaloby občanov, ktorých sa výstavba obchvatu bezprostredne dotýka. Žalovanou stranou v tomto súdnom spore bolo ministerstvo dopravy, ktoré o stavebnom povolení rozhodovalo. Súd uznal opodstatnenosť žaloby občanov a rozhodol, že ministerstvo porušilo zákon. Rozsudok je právoplatný.

V rozsudku sa konštatuje, že stavba obchvatu bola povolená v rozpore s územným rozhodnutím, najmä čo sa týka rozsahu stavebného pozemku, ale aj ďalších podmienok rozhodnutia o umiestnení stavby. Zákon porušil aj Krajský úrad v Prešove, ktorý sa ako prvostupňový orgán nezaoberal podmienkami územného rozhodnutia a pripomienky občanov označil za neopodstatnené. Súd tiež zistil, že občania sa nemali možnosť vyjadriť k podkladu rozhodnutia, pretože ich krajský úrad o tom neinformoval a ani ich k tomu nevyzval.

Súd vyčíta ministerstvu dopravy, že podrobné a fundované odvolanie občanov zamietol, a to iba z dôvodu včasnej realizácie stavby, pričom sa ministerstvo vôbec nezaoberalo zisťovaním skutočného stavu veci.

Porušenie zákona súd našiel aj v postupe vtedajšieho Okresného úradu v Prešove. OÚ vydal súhlasné stanovisko k stavbe napriek tomu, že stavba bola situovaná v rozpore s vymedzeným územím a bez dodržania podmienok územného rozhodnutia.

Súd v závere rozsudku upresňuje, že v konaní ministerstva dopravy, krajského úradu a okresného úradu došlo k porušeniu stavebného zákona, zákona o správnom poriadku a všeobecne záväzného nariadenia mesta Prešov. Preto súd všetky rozhodnutia v stavebnom konaní zrušil a vec vrátil ministerstvu na ďalšie konanie. Ministerstvo musí občanom zaplatiť súdne trovy a náklady právneho zastúpenia v plnom rozsahu.

Druhý krát

Je pozoruhodné, že ide v poradí už o druhé zrušenie stavebného povolenia pre ten istý úsek Nábrežnej komunikácie v Prešove.

Už v marci 2001 požiadala Slovenská správa ciest (SSC) o vydanie stavebného povolenia. Krajský úrad aj vtedy všetky pripomienky občanov zamietol ako neopodstatnené a stavbu povolil. Občania sa proti povoleniu odvolali a v októbri 2001 dosiahli právoplatné zrušenie stavebného povolenia.

Jedným z dôvodov pre zrušenie povolenia bolo, že SSC nevlastnila všetky pozemky pod budúcou komunikáciou. Kvôli výstavbe sa totiž hromadne vyvlastňovalo a medzičasom boli niektoré vyvlastňovacie rozhodnutia pre nezákonnosť zrušené alebo výkon vyvlastnenia pozastavil súd.

Ďalším dôvodom bolo, že diaľničný privádzač mal viesť iba štyri metre pred oknami desiatok rodinných domov. Obyvateľov mala od privádzača oddeľovať iba niekoľko metrov vysoká protihluková stena. Štvormetrový priestor medzi rodinnými domami a protihlukovou stenou je však jediným verejným priestranstvom z ktorého môžu obyvatelia pristupovať k svojim nehnuteľnostiam. K zásadnej zmene tohto riešenia však nedošlo ani v druhom stavebnom povolení.

Prvé zrušenie stavebného povolenia vyvolalo petičnú akciu. Vyše 850 občanov žiadalo prednostu krajského úradu, aby odvolal vedúceho odboru dopravy, ktorý vtedy zrušené stavebné povolenie podpísal. Prednosta krajského úradu to však odmietol.

Podrobne monitorujeme:

Prešov, Nábrežná komunikácia

Prešov, diaľničný obchvat, tunel

Prešov

Diaľnice a rýchlostné cesty na Slovensku, výstavba a prevádzka

Články na titulke - staršie materiály

Pôvodné články na vyvlastnenie.sk

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.

Vysporadúvajú pozemky pod obecnými cestami

NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...