Najvyšší súd SR zrušil stavebné povolenie pre výstavbu diaľničného privádzača v Prešove. Rozhodol tak na základe hromadnej žaloby občanov, ktorých sa výstavba obchvatu bezprostredne dotýka. Žalovanou stranou v tomto súdnom spore bolo ministerstvo dopravy, ktoré o stavebnom povolení rozhodovalo. Súd uznal opodstatnenosť žaloby občanov a rozhodol, že ministerstvo porušilo zákon. Rozsudok je právoplatný.
V rozsudku sa konštatuje, že stavba obchvatu bola povolená v rozpore s územným rozhodnutím, najmä čo sa týka rozsahu stavebného pozemku, ale aj ďalších podmienok rozhodnutia o umiestnení stavby. Zákon porušil aj Krajský úrad v Prešove, ktorý sa ako prvostupňový orgán nezaoberal podmienkami územného rozhodnutia a pripomienky občanov označil za neopodstatnené. Súd tiež zistil, že občania sa nemali možnosť vyjadriť k podkladu rozhodnutia, pretože ich krajský úrad o tom neinformoval a ani ich k tomu nevyzval.
Súd vyčíta ministerstvu dopravy, že podrobné a fundované odvolanie občanov zamietol, a to iba z dôvodu včasnej realizácie stavby, pričom sa ministerstvo vôbec nezaoberalo zisťovaním skutočného stavu veci.
Porušenie zákona súd našiel aj v postupe vtedajšieho Okresného úradu v Prešove. OÚ vydal súhlasné stanovisko k stavbe napriek tomu, že stavba bola situovaná v rozpore s vymedzeným územím a bez dodržania podmienok územného rozhodnutia.
Súd v závere rozsudku upresňuje, že v konaní ministerstva dopravy, krajského úradu a okresného úradu došlo k porušeniu stavebného zákona, zákona o správnom poriadku a všeobecne záväzného nariadenia mesta Prešov. Preto súd všetky rozhodnutia v stavebnom konaní zrušil a vec vrátil ministerstvu na ďalšie konanie. Ministerstvo musí občanom zaplatiť súdne trovy a náklady právneho zastúpenia v plnom rozsahu.
Je pozoruhodné, že ide v poradí už o druhé zrušenie stavebného povolenia pre ten istý úsek Nábrežnej komunikácie v Prešove.
Už v marci 2001 požiadala Slovenská správa ciest (SSC) o vydanie stavebného povolenia. Krajský úrad aj vtedy všetky pripomienky občanov zamietol ako neopodstatnené a stavbu povolil. Občania sa proti povoleniu odvolali a v októbri 2001 dosiahli právoplatné zrušenie stavebného povolenia.
Jedným z dôvodov pre zrušenie povolenia bolo, že SSC nevlastnila všetky pozemky pod budúcou komunikáciou. Kvôli výstavbe sa totiž hromadne vyvlastňovalo a medzičasom boli niektoré vyvlastňovacie rozhodnutia pre nezákonnosť zrušené alebo výkon vyvlastnenia pozastavil súd.
Ďalším dôvodom bolo, že diaľničný privádzač mal viesť iba štyri metre pred oknami desiatok rodinných domov. Obyvateľov mala od privádzača oddeľovať iba niekoľko metrov vysoká protihluková stena. Štvormetrový priestor medzi rodinnými domami a protihlukovou stenou je však jediným verejným priestranstvom z ktorého môžu obyvatelia pristupovať k svojim nehnuteľnostiam. K zásadnej zmene tohto riešenia však nedošlo ani v druhom stavebnom povolení.
Prvé zrušenie stavebného povolenia vyvolalo petičnú akciu. Vyše 850 občanov žiadalo prednostu krajského úradu, aby odvolal vedúceho odboru dopravy, ktorý vtedy zrušené stavebné povolenie podpísal. Prednosta krajského úradu to však odmietol.
Prešov, diaľničný obchvat, tunel
Prešov
Diaľnice a rýchlostné cesty na Slovensku, výstavba a prevádzka
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená. V hre sú podľa starostky obce Záborské vraj až štyri strategické investície.
Sanácia bývalej skládky Chemických závodov Juraja Dimitrova v bratislavskej Vrakuni mohla byť v tomto roku skončená, keby sa na ministerstve životného prostredia postupovalo v tempe, ako v rokoch 2016 až 2020. Vyhlásil to bývalý...
Tvrdia, že sanácia za posledné tri roky vôbec nepokročila. Minister Ján Budaj nedávno vyhlásil, že začiatok prác brzdia zdĺhavé procesy okolo vlastníctva pozemkov.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu...
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.