Napojenie letiska ráta aj s asanáciou

„Hranica? Tú určí hygienik,“ odpovedal Ivan Štecko zo Železníc SR. „Je možné, že váš rodinný dom bude musieť byť preklasifikovaný na kancelárske priestory alebo asanovaný,“ pokračoval Štecko.

Napojenie letiska na železnicu sa negatívne dotkne obyvateľov. Železničná trať, ktorú plánujú začať stavať v roku 2010, má napájať aj letisko. Má dva varianty.

Projekt železničného koridoru Paríž – Bratislava, ktorý bude prechádzať mestom, rieši aj napojenie Letiska M. R. Štefánika na železničnú trať. Návrh napojenia má dva varianty - estakádny a tunelový. V súčasnosti je v štádiu verejného prerokúvania. Projekt aj inžiniering stavby robí spoločnosť DI Koridor, tú na tento účel vytvorili Dopravoprojekt a Infraprojekt.

Tunel alebo estakáda a tunel

Tunelový variant ráta s pridaním ďalšej koľaje k existujúcej železničnej trati od stanice Nové Mesto súbežne s ulicami na Lánoch a Gašparíkovou. Koľaj bude pokračovať až na letisko, ale v Ružinove pri obchodnom dome Kika pôjde do tunela. Tunel bude súbežný s diaľnicou D1 a Ivanskou cestou. V tomto úseku bude hĺbený z povrchu. Jeho stavba zasiahne aj záhradkársku oblasť. „Záhrady budeme musieť počas stavby tunela asanovať, ale po výstavbe nie je problém obnoviť pôvodný stav,“ povedal Ivan Kačo z Dopravoprojektu. Stanica Letisko, ktorá bude prepojená s letiskom, bude podzemná.

Druhý variant – estakádový, ráta s prepojením letiska na Ústrednú nákladnú stanicu. Od stanice by trať išla po existujúcej železnici až po ulicu Na piesku. Tu by začínala estakáda, ktorá má preklenúť Hradskú ulicu a železničné trate. Pred letiskom medzi Ivanskou cestou a diaľnicou by aj táto trať klesala do tunela popod záhradkársku oblasť.

Hluk a asanácia

Ministerstvo životného prostredia posúdilo oba varianty z hľadiska vplyvov na životné prostredie. Stavba sa počas výstavby aj prevádzky výrazne dotkne obyvateľov. „Počas výstavby a prevádzky v časti, kde trať povedie na teréne, pôjde najmä o hlukovú záťaž,“ povedala Dorota Martinková, špecia­list­ka na životné prostredie z Dopravoprojektu. Počas výstavby bude obmedzená doprava a v súvislosti s ňou má prísť aj k asanácii niektorých objektov, záhrad, ale aj rodinných domov.

Pri tunelovom variante bude vyťažené veľké množstvo zeminy, čo môže mať vplyv na pôdu. „Stavba tunela ovplyvní aj prúdenie podzemných vôd. Tunel bude bariérou a tiež môže ovplyvniť ich kvalitu.“

Výrub takmer 500 stromov

Výrub stromov sa týka troch úsekov – dokopy 480 stromov – najviac pri letisku – 315 a v úseku ulice Na piesku, kde sú záhrady. Negatívny dopad bude mať projekt na zvieratá. „Pri letisku žije syseľ pasienkový, patrí k európskym chráneným druhom. Ak povedie trať jeho teritóriom, bude ho treba presunúť,“ povedala Martinková. Ministerstvo odporučilo estakádny variant vedenia trate. „Umožní rozvoj územia juhozápadne od letiska a je lacnejší.“

Najprv máme prežuť trať, potom zastávky

Na verejnom prerokovaní návrhu napojenia letiska na železničnú trať obyvateľom chýbali plánované zastávky.

„Hovorí sa, že po novej koľaji, ktorá má pribudnúť, od stanice Nové Mesto k letisku bude premávať nielen vlak, ale aj nosný systém MHD. A že tu majú byť dve zastávky – Martinský cintorín a Ružinov. Je to pravda?“ Pýtal sa na verejnom prerokúvaní jeden z obyvateľov. Spracovatelia projektu odpovedali, že zastávky sa plánujú. „Prečo o tom teda teraz nehovoríte? Máme najprv prežúvať stavbu ďalšej trate a potom zastávky spojené s intenzifikáciou dopravy. To, že sa tu budú vlaky rozbiehať a brzdiť, bude treba dobudovať príjazdové cesty či parkoviská?“ Milan Mečár z ministerstva dopravy odpovedal, že zastávky nie sú v projekte zapracované, lebo nie sú súčasťou projektu TEN-T. „Ale plánujú sa a má ich byť v meste dvanásť.“

Železnica sa priblíži k rodinným domom

Rozšírenie trate od stanice Nové Mesto smerom na letisko ráta s pridaním ďalšej koľaje ku trom už existujúcim. Obyvateľom ulice Na lánoch sa tak železnica priblíži k domom. Tunel pri Ivanskej ceste sa zase dotkne záhradkárskej oblasti.

Na verejné prerokovanie napojenia letiska prišli obyvatelia, ktorých sa výstavba najviac dotkne. Majú prísť dočasne o záhrady pri Ivanskej ceste, pod ktorými je plánovaná trasa tunela, alebo sa po rozšírení trate železnica priblíži k ich domom.

„Po rozšírení trate sa koľajisko opäť viac posunie k domom. Budeme ho mať devätnásť metrov od spálne. Zvýšia sa otrasy, pritom už teraz sa nám, keď ide vlak, trasie televízor. Rieši to niekto? Existuje vôbec nejaká hranica, ako blízko k domu mi môžu pustiť vlak?“ pýtal sa pán Molnár z ulice Na lánoch. Popri nej ide trať, má tri koľaje, návrh ráta s pridaním štvrtej.

„Hranica? Tú určí hygienik,“ odpovedal Ivan Štecko zo Železníc SR. „Je možné, že váš rodinný dom bude musieť byť preklasifikovaný na kancelárske priestory alebo asanovaný,“ pokračoval Štecko. Obyvatelia ulice Na lánoch viackrát zdôrazňovali, že už teraz trpia hlukom a vibráciami zo železnice a nechcú, aby došlo k zhoršeniu stavu. „Rozprávate stále to isté,“ zahriakol jedného z nich Štecko. Dodal, že projekt sa nezaoberá starou traťou, rieši len pridávanú koľaj.

„Nová koľaj bude predsa tiež využívať statiku jestvujúceho násypu, tak nehovorte, že nesúvisí so starou,“ oponoval pán Leško, ďalší z obyvateľov ulice Na lánoch. Dodal, že jeho dom je 22 metrov od trate a pýtal sa, či v súvislosti s návrhom rozšírenia trate spracovali vibračnú štúdiu. „Vibračná štúdia existuje len na trate vedené tunelom, nie na povrchu,“ povedala Dorota Martinková z Dopravoprojektu.

„Podľa návrhu sa tu v roku 2020 uvažuje s takou intenzitou dopravy, že hluk u najbližších susedov prekročí limit o 20 decibelov, ako to budete riešiť?“ pýtal sa ďalší z obyvateľov dotknutej oblasti. Dodal, že už teraz je tu 65 decibelov.

Spracovateľ hlukovej štúdie odpovedal, že okrem protihlukovej steny by obyvatelia mali mať okenné výplne s akustickými mriežkami.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.

Vysporadúvajú pozemky pod obecnými cestami

NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...

Vláda odklepla Doležalovu novelu cestného zákona. Dočkáme sa diaľnice do Košíc?

Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...

Zmenou cestného zákona sa umožní vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami

Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...

Kauza Machnáč: Pamiatka chátra, súkromníkovi ju chcú vyvlastniť

Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...

Doležal má recept na zrýchlenie výstavby diaľnic - vyvlastnenie

Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...

Zmena cestného zákona môže pomôcť vyvlastniť pozemky pod diaľnicami

MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...

Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...