Napriek sľubom sa na objazde pri prešovskom ZVL nezačalo pracovať

Na nedokončenom kruhovom objazde, presnejšie na ceste I/68 odbočka Škultétyho-ZVL Prešov je stále pusto. Stavba nepokračuje, hoci v januári rezort dopravy a zástupca investora deklarovali, že stavať sa začne na jar. Súťaž však ešte neskončila.

PREŠOV. Ešte v januári všetko vyzeralo nádejne. Vtedajší štátny tajomník Ministerstva dopravy, výstavy a regionálneho rozvoja SR Viktor Stromček v Prešove informoval, že verejné obstarávanie v skrátenom konaní prebehlo, prihlásilo sa päť firiem a má svojho víťaza.

Rozhodujúcim kritériom mala byť cenová ponuka, rovnako ako pri spoločnosti Hant BA DS a ANIK, ktorá však stavbu nedokončila.

Meno zhotoviteľa vtedy štátny tajomník Stromček nechcel zverejňovať, no uviedol, že predpokladaný termín začiatku práce je marec a stavba by mala byť dokončená do decembra 2016.

Marec sa chýli ku koncu, preto nás zaujímalo, ako sa situácia vyvinula. Oslovili sme rezortné ministerstvo, ale z tlačového oddelenia nám prišlo len odporúčanie, aby sme sa v tejto veci obrátili na investora, teda Slovenskú správu ciest (SSC).

„Verejné obstarávanie ešte nie je ukončené, ale je vo finálnej fáze. Ide o priame rokovacie konanie, keďže je našou snahou čo najskôr vybrať zhotoviteľa. Zmluva ešte nie je podpísaná, takže nie je možné poskytovať žiadne informácie,“ reagovala na našu požiadavku hovorkyňa SSC Zuzana Hromcová.

Dozvedeli sme sa teda len to, čo odznelo už v januári z úst generálneho riaditeľa Romana Žemberu, ale žiadne ďalšie prognózy, kedy by sa mali stavebné práce začať.

Obstarávanie zrejme nie je jednoduché

Spoločnosť, ktorá na seba prevezme zodpovednosť za dokončenie stavby pôjde aj do rizika.

Skúsenosti s líniovými stavbami sú jedna vec a druhá je fakt, že preberie stavbu po predchodcovi s tým, že si bude musieť rozsah vykonaných prác jeho predchodcom, teda spoločnosťou Hant BA DS a ANIK preveriť.

K dispozícii bude mať len projekt, ale žiadnu dokumentáciu po predchodcovi. Musí zohľadniť aj zmenu územia.

Generálny riaditeľ SSC Roman Žembera totiž upozornil, že výška storočnej vody sa v meste medzičasom zmenila, ale pôvodný projekt to nezohľadnil. Naznačuje to, že náklady budú o niečo vyššie ako sa predpokladalo.

Mimochodom, hodnota tejto investície je 26 miliónov eur. Predchodcovia údajne prestavali vyše 12 miliónov eur, ale či je to tak sa ešte len preveruje.

Investorovi stavbu neodovzdali

Spoločnosť Hant BA DS a ANIK stavbu investorovi neodovzdal, čo potvrdil aj generálny riaditeľ SSC Roman Žembera.

Do dokumentácie sa nedá nahliadnuť, lebo už minulý rok na jeseň kriminálna polícia zaistila všetky doklady pre potreby vyšetrovania. To ešte stále nie je ukončené.

„Do vyšetrovania sa zapojil znalec, ktorý bude skúmať všetky zaistené doklady. Postupne sa vykonávajú výsluchy a robia ďalšie procesné úkony,“ informoval krajský policajný hovorca Daniel Džobanik.

Pripomíname, že SSC od zmluvy s pôvodným zhotoviteľom odstúpila po tom, čo stavbu nedokončil ani v dodatočnom termíne, teda v októbri 2015.

Na stavbe je ešte potrebné ukončiť preložky inžinierskych sietí a urobiť hlavné stavebné objekty, čo je päť mostných objektov, podjazd pod traťou ŽSR a hlavnú trasu, teda cestnú komunikáciu vrátane chýbajúcich vetiev križovatky ZVL.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...

Otrasy z cesty sa prenášajú na môj dom. Ktorý úrad má povinosť nariadiť nápravu?

Pri našom dome vedie cesta 1. triedy. V poslednej dobe sa stav komunikácie zhoršil natoľko, že pri...

Čo je to jednoduchá stavba podľa stavebného zákona?

Stavebný zákon definuje takzvané "jednoduché stavby". Pozor, pod pojmom "drobné stavby" rozumie...

Čo je to drobná stavba podľa stavebného zákona?

Prečo rozlišovať, čo je a čo nie je drobná stavba? Pretože na drobné stavby nie je potrebné...

Sused chce postaviť dom 1 meter od môjho pozemku. Čo sa dá robiť?

Pokiaľ Váš sused ešte nemá vydané územné rozhodnutie resp. stavebné povolenie, uplatnite aktívne...

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.