NDS ešte stále vyhodnocuje ponuky na tunel Višňové

Národná diaľničná spoločnosť, a.s. (NDS) pokračuje vo vyhodnocovaní ponuky piatich uchádzačov v tendri na výstavbu takmer 13,5-kilometrovej diaľnice Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala.

08. 08. 2012

Viacerí z oslovených účastníkov verejnej súťaže pre agentúru SITA v stredu potvrdili, že diaľničná spoločnosť ich oslovila so žiadosťou, aby svoje ponuky vysvetlili. Súčasťou diaľnice medzi Žilinou a Martinom bude najdlhší domáci cestný tunel Višňové v dĺžke 7,5 kilometra.

"Od obstarávateľa sme dostali žiadosť o vysvetlenie ponuky. V stanovenej lehote poskytneme odpoveď na požadované vysvetlenie," uviedla generálna riaditeľka spoločnosti Skanska SK a.s. Magdaléna Dobišová. Skanska spolu so Strabagom chcú diaľnicu s tunelom Višňové spomedzi všetkých ponúk postaviť najlacnejšie, za 338,29 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty. Predstavuje to 37,7 % z predpokladanej ceny prác vo výške 896,53 mil. eur. V NDS otvárali ponuky v druhom presunutom termíne 26. júna.

Druhú najnižšiu cenu za diaľnicu navrhla skupina firiem Doprastav a Metrostav, a to 382,83 mil. eur, čo je 42,7 % odhadovaných nákladov. "Súťaž na diaľnicu D1 Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala je momentálne v štádiu vyhodnocovania. Od obstarávateľa sme dostali žiadosť o vysvetlenie niektorých údajov v ponuke a pripravujeme odpoveď na jeho otázky," informoval generálny riaditeľ Doprastavu Juraj Androvič.

NDS oslovila so žiadosťou o vysvetlenie cenovej ponuky v spomínanom diaľničnom tendri aj taliansko-slovenské konzorcium Impregilo S.p.A. a DÚHA, a.s. Tieto firmy predložili tretiu najlacnejšiu ponuku 409,8 mil. eur (45,7 % z predpokladanej ceny prác). "Žiadosť o vysvetlenie sa netýka dokladovej časti, ale týka sa technickej časti nami navrhovaných riešení, ktoré sme predložili v našej ponuke," dodala Katarína Havadejová z prešovskej firmy DÚHA. Svoju ponuku majú diaľničiarom vysvetliť do 10. augusta.

Ďalšia taliansko-slovenská skupina INC S.p.A. - HANT BA DS, a.s. chce diaľnicu postaviť za 462,23 mil. eur (51,6 %) a rakúsko-nemecko-slovenské združenie Alpine Bau, Hochtief AG a Váhostav - SK, a.s. Žilina za 474,5 mil. eur (52,9 %). Priemerná cena všetkých piatich ponúk predstavuje 413,53 mil. eur.

Ministerstvo dopravy ešte v júni uviedlo, že rozhodujúcim zdrojom financovania diaľnice s tunelom Višňové budú eurofondy, doplnkovým zdroje štátneho rozpočtu, prípadne úver Európskej investičnej banky (EIB). Na problematiku štátnej expertízy a jej výpočtov sa chce ministerstvo detailne pozrieť. "Nie je totiž možné, aby aj štátna expertíza chrlila nereálne ceny, keď stav na stavebnom trhu je iný," dodalo ministerstvo po otvorení ponúk v diaľničnom tendri.

NDS vyhlásila verejnú súťaž na stavbu diaľnice pri Žiline koncom minulého roka. Práce sú plánované na päť a pol roka. Vzhľadom na následné vyhodnocovanie ponúk môže byť diaľnica hotová najskôr v roku 2018, uzavretie tendra a začatie prác závisí od ďalšieho priebehu verejného obstarávania. Pre plánovanú dĺžku prác môže byť diaľnica financovaná z európskych peňazí až v ďalšom programovom období 2014 až 2020. Dovtedy by výstavba mohla byť financovaná zo štátneho rozpočtu a z prípadného úveru Európskej investičnej banky.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...

Otrasy z cesty sa prenášajú na môj dom. Ktorý úrad má povinosť nariadiť nápravu?

Pri našom dome vedie cesta 1. triedy. V poslednej dobe sa stav komunikácie zhoršil natoľko, že pri...

Čo je to jednoduchá stavba podľa stavebného zákona?

Stavebný zákon definuje takzvané "jednoduché stavby". Pozor, pod pojmom "drobné stavby" rozumie...

Čo je to drobná stavba podľa stavebného zákona?

Prečo rozlišovať, čo je a čo nie je drobná stavba? Pretože na drobné stavby nie je potrebné...

Sused chce postaviť dom 1 meter od môjho pozemku. Čo sa dá robiť?

Pokiaľ Váš sused ešte nemá vydané územné rozhodnutie resp. stavebné povolenie, uplatnite aktívne...

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.