Nechcú prísť o svoj domov

„Nikto nám neoznámil, že schválili takzvaný „červený variant“. Odvtedy ako sa hovorilo, že tadiaľto pôjde diaľnica, sa hovorilo len o „modrom“. Cítime sa podvedení. Zároveň si myslíme, že sa na nás chcel a zrejme aj chce niekto poriadne „nabaliť“, hovoria obyvatelia rodinných domov z Čadce – U Manči, ale aj ďalších lokalít, kadiaľ by mal prechádzať diaľničný úsek.

Paradoxom podľa nich je, že už v roku 1997 im vtedajšie vedenie mesta Čadce ponúklo holobyty v hodnote 650-tisíc korún. Čiastku 350-tisíc korún mali splatiť naraz, ďalšie peniaze si mohli rozložiť na splátky. Skutočnosťou je, že ľudia doteraz bývajú v svojich domovoch a nemienia sa ich len tak jednoducho vzdať. Uvažujú nad tým, prečo im ešte pred desiatimi rokmi dali takéto nezmyselné ponuky. „Nechcem, čo mi núkajú. Chcem adekvátnu náhradu. Nie sme proti diaľnici, vieme, že je potrebná. Vadia nám spôsoby, ako sa rokuje s občanmi. Všetko je akoby zahalené rúškom tajomstva. Sú tu nejasnosti. Aj čo sa týka chybnej dokumentácie. Majitelia domov, ktoré sú na spadnutie, dostali napríklad oznámenie z mesta o začatí územného konania. Aj kniha asanácií neobsahuje to, čo by mala. Jednému nezdokumentovali dom, len garáž, inému, ktorý v tejto trase takisto príde o dom, vôbec nič,“ hovorí Ján Krkoška. Ten sa nemieni presťahovať do žiadneho bytu.

„Prečo by som sa sťahoval z krásneho podpivničeného domu s podkrovnými miestnosťami do nejakých „kurínov“? Kde budem mať takýto dom, hospodárske budovy, garáže, krásnu záhradu? Dajú mi adekvátnu náhradu?“ pýta sa. Jeho názor zastáva aj ďalší majiteľ domu Ján Stročka, tiež ich susedka Anna Rebrošová, ktorá v rodinnom dome, ktorý by mali takisto asanovať, býva už tridsať rokov. Spoločne s dcérou Ivetou a jej rodinou. Aj ony sú rozhorčené z toho, že im vôbec nedoručili z mesta oznámenie o začatí územného konania. O tejto skutočnosti sa dozvedeli od susedov. Obyvatelia z dotknutých lokalít, ktoré patria k mestu Čadca, svorne tvrdia, že stále sa hovorilo o modrej alternatíve, ktorá by sa ich príbytkov nedotkla. Presnejšie, nezbúrali by ich. Sú zhrození z toho, že teraz majú prísť o svoje domovy. Spomínajú aj to, že sa dozvedeli, že mesto im ponúkne byty na Kýčerke, či parcely pod výstavbu domov v lokalite U Kyzka za 2000 korún za štvorcový meter. S tým však nesúhlasia. Už aj kvôli tomu, že o finančných odškodneniach doposiaľ nikto s nimi nerokoval. Dokumentácia toho, čo by pri výstavbe diaľnice padlo za obeť, je urobená, ako oni hovoria, akoby „na kolene“. Presnejšie, nie komplexne. Vyjadrenia dostali cudzí ľudia na iné adresy a podľa nich ide jednoducho o chaos.

Aj preto sa chcú obrátiť na všetky možné inštitúcie, ktoré by im mohli pomôcť pri riešení ich problému. Chcú požiadať kompetentných o predloženie prieskumov a dokladov o tom, prečo bol schválený práve červený variant. Prečo je lepší a pre mesto užitočnejší. Veď práve ten predchádzajúce prieskumy úplne vylúčili. Oznámenie o tom dostali aj z MÚ v Čadci a to na základe rozhodnutia mestskej rady i mestského zastupiteľstva. Tiež bývalého Okresného úradu v Čadci – odboru životného prostredia, ktorý však už dnes nefunguje.

Obyvatelia majú k dispozícii všetky doklady z predchádzajúcich rokov, ktoré im doručili a v ktorých sa stále píše o modrom variante ako najvýhodnejšom. Aj tie, v ktorých výsledky prieskumov neodporúčali súčasnú trasu kvôli zosuvom pôdy. Majitelia domov chcú posúdiť tiež dopad na životné prostredie ľudí, ktorí zostanú bývať v blízkosti diaľnice. Žiadajú stanoviť ochranné pásmo podľa noriem Európskej únie. V petícii, ktorú osobne odovzdali aj na Mestskom úrade v Čadci sa konkrétne píše: „V prípade, že nie je možné rešpektovať naše požiadavky, žiadame investora a Mestský úrad v Čadci o zabezpečenie podmienok pre vytvorenie rovnocenného bývania porovnateľného so súčasným stavom v zmysle platného paragrafu.“ Článok 4 Ústavy SR okrem iného hovorí, že každý občan má právo na zdravé životné prostredie. „Ako je pripravené mesto pomôcť občanom, ktorí budú musieť nie z vlastnej viny opustiť svoje domovy?,“ pýtajú sa ľudia z dotknutých lokalít. Primátor Čadce Jozef Vražel nám povedal, že je v záujme mesta týmto ľuďom pomôcť. Nebude to však až tak možné, pretože bývalé zastupiteľstvo vraj rozhodlo, že rozhodnutie o najlepšej trase prenechá na ministerstvo pôšt a telekomunikácií. Súčasné vedenie mesta podľa neho už v tom nič nemôže urobiť.

To predchádzajúce sa vraj v minulosti zbavilo rozhodnutia, čím týchto ľudí v podstate obralo o možnosť rozhodnúť o svojom ďalšom osude. „Možno sa bude dať pomôcť v tom, že trasa sa bude dať odchýliť o nejakých pár metrov, ale nepôjde o žiadnu radikálnu zmenu. Je na škodu, že od roku 2003 týchto ľudí nikto pravdivo neinformoval. Čo sa týka náhrady bývania, mesto má pripravených viacero lokalít,“ uviedol primátor. Národná diaľničná spoločnosť otvorila minulý piatok nové externé pracovisko v Čadci. Sídli v polyfunkčnej budove na Matičnom námestí. Informačná centrála má zabezpečovať priamy kontakt s obyvateľstvom dotknutých obcí a miest v trase diaľnice D3 Žilina. Ide o oblasti Kysucké Nové Mesto, Oščadnicu, Čadcu – Bukov, Svrčinovec a Skalité. Obyvatelia osady U Manči v Čadci majú jasno v tom, že nechcú prísť aj aj tak o svoje domovy. Vravia, že len sťahovavé vtáky sa môžu do svojich domovov vracať. Keď ich však stratia ľudia, je to, ako keď odrežú korene stromom. Tie vyschnú a už nikdy nebudú zelené a tešiť sa zo svojej úrody.

Podrobne monitorujeme:

Čadca, diaľnica D3

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Strategické investície sa majú zrýchliť, ale s rizikom oslabenia vlastníckych práv, poslanci prelomili prezidentkino veto

V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...

Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.