Jána Počiatka zo Smeru na poste ministra dopravy vystriedal nominant strany Sieť Roman Brecely. Na stole mu nechal viaceré nedokončené projekty.
BRATISLAVA. Energetického experta Romana Brecelyho nominovala na post ministra dopravy najmenšia koaličná strana Sieť len minulý týždeň v pondelok.
Na poste šéfa rezortu dopravy vystriedal člena najsilnejšej vládnej strany Smer Jána Počiatka. Ten doprave šéfoval počas ostatných štyroch rokov. Čo zanechal Počiatek Brecelymu?
Vláda s výstavbou obchvatu Bratislavy cez PPP pred marcovými voľbami súhlasila, no zmluvu Počiatek nakoniec nepodpísal.
PPP forma výstavby diaľnice je spolupráca štátu so súkromným sektorom. Ten v rámci podpisu zmluvy so štátom zabezpečí napríklad stavbu autostrády a jej prevádzku.
Za poskytovanie služieb jej štát poskytuje služby, ktoré sú spojené s dielom za platby buď od používateľov, teda napríklad mýto, alebo ide o platby za dostupnosť.
Brecelymu ostala na stole nepodpísaná zmluva práve na výstavbu obchvatu Bratislavy diaľnice D4, ako aj rýchlostnú cestu R7 smerom od Bratislavy na Dunajskú Stredu.
Súťaž, ktorú rezort dopravy vypísal začiatkom minulého roka, vyhralo konzorcium okolo španielskej spoločnosti Citra. Štátu ponúklo najlepšiu cenu.
V prípade, že štát s konzorciom podpíše zmluvu, platiť by mu mal ročne 56,72 milióna eur za to, že približne 60 kilometrov v okolí Bratislavy bude v prevádzke.
Ako sa však Brecely zachová, nie je jasné.
„Nemáme dôvod robiť nejaké obštrukcie, čo sa týka výstavby obchvatu. Musíme si sadnúť, zobrať si expertný tím, pozrieť si, či tam nie sú nejaké nášľapné míny. V zásade tento projekt vnímam ako zmysluplný,“ povedal v utorok Brecely.
Šéf Siete Radoslav Procházka spolu s jeho kolegom Tomášom Auxtom v minulosti tento projekt kritizoval. Pred pár mesiacmi ho označovali za najdlhší tunel na Slovensku, na ktorom sa môže niekto poriadne nabaliť.
Rovnako ho kritizovali aj viacerí odborníci. Mimovládnemu inštitútu INEKO nebolo jasné, či a ako pomôže tento obchvat Bratislave.
Hoci sa v ostatnom volebnom období s výstavbou diaľnice D1 do Košíc výrazne posunulo, štát ju stále nestihol dokončiť.
Roman Brecely bude musieť dokončiť tendre, ktoré Národná diaľničná spoločnosť vypísala na výstavbu dvoch úsekov D1 ešte vlani na jar.
Konkrétne išlo výstavbu juho-západného obchvatu Prešova, ako aj úsek diaľnice D1 Budimír – Bidovce. Obe súťaže však pre námietky stavebných firiem stoja. Termín podpisu zmlúv ostáva nejasný.
Na výstavbu úseku medzi Turanmi a Hubovou bude musieť Brecely nájsť približne 700 miliónov eur.
Okrem týchto úsekov štát bude musieť riešiť aj výstavbu ďalšieho úseku. Ide konkrétne o výstavbu úseku neďaleko Ružomberka – Turany – Hubová. Štát v tomto konkrétnom prípade bude musieť riešiť dva problémy.
Tým prvým je nedostatok peňazí. Ministerstvo dopravy všetky peniaze z eurofondov, ktoré na výstavbu diaľnic z Bruselu dostane, už zarezervovalo. V rámci týchto peňazí sa napríklad stavia diaľničný obchvat Prešova, či najdlhší tunel na Slovensku – tunel Višňové.
Na výstavbu úseku medzi Turanmi a Hubovou bude musieť Brecely nájsť približne 700 miliónov eur. Rovnako bude musieť vyriešiť trasovanie diaľnice. V roku 2013 sa neďaleko obce Šútovo masívne zosunul svah.
Problémy s geológiou má štát aj pri výstavbe diaľničného obchvatu Ružomberka medzi Hubovou a Ivachnovou. Tento úsek diaľnice sa má dokončiť už v roku 2017, no pre problémy sa podľa odborníkov termín nestihne.
Aj pre tieto problémy sa Bratislava s Košicami nemusí diaľnične spojiť ani v tomto volebnom období. Štát navyše v budúcnosti bude musieť hľadať peniaze na prerazenie druhej rúry tunela Branisko.
Počiatek svojmu nástupcovi nechal na stole aj železničné projekty. Tým prvým je nedokončená súťaž na dotovaného vlakového dopravcu z Bratislavy do Banskej Bystrice.
Ministerstvo dopravy súťaž vypísalo ešte vlani na jeseň. Do prvého kola mali možnosť súťažiaci prihlásiť sa do konca januára. Vtedy sa do súťaže prihlásili viacerí veľkí hráči.
Medzi nimi sú nielen štátni, ale aj súkromní dopravcovia. Bojovať chce napríklad štátna Železničná spoločnosť Slovensko, rakúska OBB, či české České dráhy, ale aj RegioJet, Leo Express či Arriva.
Hoci má štát podklady od jednotlivých dopravcov už od polovice januára, dodnes prvé kolo nevyhodnotil a neukázal, čo bude od jednotlivých dopravcov požadovať.
V prvom kole, keď vypísal súťaž, povedal, že dopravcovia súťažia o prevádzku 1,5 milióna vlakových kilometrov ročne. Víťaz tendra získa zmluvu na 10 rokov a na trati má prevádzkovať osem párov rýchlikov.
V tendri o linku do Banskej Bystrice ide o prvú skutočnú súťaž, ktorú štát na vlakového dopravcu vypísal. V roku síce český RegioJet získal dotovanú lokálnu trať medzi Bratislavou, Dunajskou Stredou a Komárnom, no nezískal ju cez súťaž.
Exminister dopravy Ján Figeľ z KDH túto trať zadal RegioJetu priamym zadaním.
Počiatek Brecelymu nechal jeden nedokončený železničný tender na modernizáciu trate medzi Púchovom a Považskou Teplou. Zdá sa, že Brecely bude musieť len podpísať zmluvu.
Štátny správa koľají a staníc Železnice Slovenskej republiky si už vybrali firmu, ktorá by tieto koľaje mala zmodernizovať. Ide o konzorcium okolo spoločnosti Doprastav, ktoré ponúklo štátu sumu 364,9 milióna eur.
V rámci tejto súťaže firmy nielen zrýchlia trať na 160 kilometrov za hodinu, ale aj postavia nové dva tunely a postavia most ponad priehradu Nosice, ktorú vlaky momentálne obchádzajú.
Keď štát s konzorciom okolo Doprastavu podpíše zmluvu, pôjde o posledný úsek na trati medzi Bratislavou a Žilinou, ktorú štát bude musieť zmodernizovať.
V roku 2020 by tak vlaky mohli po celom tomto úseku jazdiť 160 kilometrov za hodinu.
Väčšinu úsekov štát modernizuje z eurofondov. Jediný úsek, ktorý štát modernizuje za vlastné, je úsek medzi Zlatovcami a Trenčianskou Teplou pri Trenčíne.
Túto trať modernizuje konzorcium okolo spoločnosti TSS Grade. Štát s ním podpísal zmluvu na jeseň v roku 2012, celý úsek by sa mal dokončiť na jeseň tohto roku.
Brecely však práve s výstavbou tohto úseku bude musieť vyriešiť spor so stavebnou spoločnosťou Skanska.
Tá v súťaži na modernizáciu úseku pri Trenčíne neuspela, hoci ponúkla približne o 43 miliónov eur nižšiu sumu ako ponúklo konzorcium TSS Grade.
Štát sa pre viaceré súdne spory vzdal eurofondov, navyše Skanska podala sťažnosť na Európsku komisiu.
Tender, ktorý vypísal ešte exminister dopravy Ľubomír Vážny, považovala za diskriminačný. Dodnes o ďalšom postupe Brusel nerozhodol.
Nechá si štát bratislavské letisko v svojej správe alebo ho prenajme. Predať ho chcela ešte druhá vláda Mikuláša Dzurindu, prenajať zas kabinet Ivety Radičovej.
Počiatek si túto myšlienku osvojil a podpísal zmluvu so spoločnosťou Deloitte, ktorá ponúkla najvhodnejšie riešenie. O investorovi pre bratislavské letisko hovoril vlani na jeseň aj premiér Robert Fico.
Denník SME následne napísal, že podľa jeho informácií by mohla mať o letisko záujem spoločnosť Hainai.
Postup Brecelyho je však otázny. SNS si totiž do programových priorít dala zákaz predaja strategického majetku.
Faktom však je, že do letiska bude musieť štát v najbližších rokoch investovať stovky miliónov eur z rozpočtu, ak ho neprenajme.
Jeho generálny riaditeľ Ivan Trhlík v januári hovoril, že pôjde o potenciálne investície vo výške 370 miliónov eur.
Do tejto sumy zahrnul napríklad stanovenie nového systému odletových a pristávacích dráh, aj rozšírenie vybavovacej plochy letiska pre lietadlá.
Dnes je totiž pristávacia dráha na letisku zastaralá a Brecely bude musieť hľadať vo svojom rozpočte peniaze.
Okrem bude musieť toho vedenie letiska hľadať aj dopravcov, vďaka ktorým sa bude z Bratislavy viac lietať. Hlavným dopravcom na letisku je írska nákladová spoločnosť Ryanair, ktorá lieta napríklad do Londýna, Bruselu či Manchasteru.
Od nedele z Bratislavy začal lietať WizzAir do macedónskeho Skopje. Štát má akcie aj v košickom letisku. Väčšinu tam však vlastní Letisko Schwechat.
Prešov, diaľničný obchvat, tunel
Bratislava, letisko, železnica, tunel
Bratislava, diaľnica D4, nultý okruh
PPP, výstavba a prevádzka diaľnic
Napriek sľubom sa na objazde pri prešovskom ZVL nezačalo pracovať
Košice predajú diaľničiarom pozemky za 6,5 milióna
Stavbári sa chystajú zdražovať. Za diaľnice štát môže zaplatiť viac
Česko odkladá stavbu diaľnic, problémom sú štúdie vplyvu na životné prostredie
Diaľnice musia ustúpiť. Pozrite sa, aké plány má Sieť
Sieť robí, čo v minulosti kritizovala. Diaľnice chce stavať cez PPP projekty
Medzi prioritami budúcej vlády chýba dostavba úsekov D1 a D3
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená. V hre sú podľa starostky obce Záborské vraj až štyri strategické investície.
Sanácia bývalej skládky Chemických závodov Juraja Dimitrova v bratislavskej Vrakuni mohla byť v tomto roku skončená, keby sa na ministerstve životného prostredia postupovalo v tempe, ako v rokoch 2016 až 2020. Vyhlásil to bývalý...
Tvrdia, že sanácia za posledné tri roky vôbec nepokročila. Minister Ján Budaj nedávno vyhlásil, že začiatok prác brzdia zdĺhavé procesy okolo vlastníctva pozemkov.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu...
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.